BLDC Regenerativ bromsning hålla koll på laddning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: BLDC Regenerativ bromsning hålla koll på laddning

Inlägg av Elst »

Vad menar du med att jag kör blint?

Skissen var bara en skiss, om du tänker på den. Javisst, det är en billig lösning.

På kortet använder jag feedbacken från hall-sensorer. Hoverboardens hjul har hallsensorer.

De flesta RC-drivkort använder nästan uteslutande EMF -detektorer. Det är ju möjligt eftersom de inte behöver något nämnvärt vridmoment från start. En drönarmotor t.ex. En "EMF -detektor" kan göras enkel eller hur komplicerad som helst.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: BLDC Regenerativ bromsning hålla koll på laddning

Inlägg av bearing »

Att om du rampar upp pulsbreddsförhållandet för snabbt, eller hjulet plötsligt stannar, kommer strömmen bli väldigt hög. (U_fas-U_EMF)/R_lindning. Sen kan induktansen ställa till bekymmer.

Men med en smart mjukvara, som känner till motorns parametrar, kan den ju estimera strömmen. Bara en idé, som jag aldrig testat själv. Det fungerar så klart utan detta också, i de absolut flesta fallen.

Har du kört motorn med ditt kort?
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: BLDC Regenerativ bromsning hålla koll på laddning

Inlägg av Elst »

Konstruktionen fungerar och existerar i form av ett prototypbygge i labbet och fungerar superbra. Men det återstår en del att göra såklart, t.ex. detta med strömmätaren. Kretskortet existerar inte ännu. Bara i datorn.

Det jag gjort är alltså en hall-kommuterad driver. Jag behöver inte tolka några strömmar i syfte att driva motorn. Däremot måste jag hålla koll på strömmen för att kunna stänga av vid driftfel (kortslutning, hjulet fastnat osv.) eller för att hålla koll på laddning vid bromsning.

Du pratar om utmaningar runt en emf-kommuterad BLDC-kontroller. Styrningen av en sensorlös motor kan göras trivial eller hur komplicerad som helst. Frågan är ju; när man tillverkar en avancerad emf -kommuterad styrning - vad det är för problem man egentligen löser? Vill man komma runt problem med att en drönarpropellerar ibland fastnar i luften? Eller har man gett sig fan på att få hög acceleration och bra bromseffekt på skateboarden med en sensorlös motor även om lösningen blir supermycket dyrare och sämre än med en hall-BLDC ?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: BLDC Regenerativ bromsning hålla koll på laddning

Inlägg av bearing »

Nej, jag syftade inte på en sensorlös styrning. Men det blir svårare utan hall-sensorer, då de har samma problem, samt ytterligare fler.

Du verkar ju hålla med i minst en punkt.

Jag själv har byggt en liten prototyp, läst en massa, och simulerar en massa. Det är några år sedan nu. Med höga strömmar vid låga varvtal är det svårt att förlita sig på batteriström för att få fram fas-ström.

Kul att din fungerar bra! Fick inte riktigt min att gå bra.

Vad använder du de 7 använda analoga ingångarna till?
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: BLDC Regenerativ bromsning hålla koll på laddning

Inlägg av Elst »

Alla analoga är inte lediga i mitt projekt. A0-A2 huserar den ena av två hallgivare och A3-A4 är alternativa styrsignaler (styra de 2 motorerna med servosignaler). Det finns alltså bara 1 port kvar att använda till det tråden handlar om.

Har din atmega328 7 analoga ingångar? Var sitter den 7:e någonstans?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: BLDC Regenerativ bromsning hålla koll på laddning

Inlägg av bearing »

Ja just det, den hålmonterade har bara 6. Eftersom du hade en ledig antog jag att du använde 7 av 8 (som ytmonterade har)

Varför behövs 3 pinnar till en halkgivare?
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: BLDC Regenerativ bromsning hålla koll på laddning

Inlägg av Elst »

En BLDC består typiskt av 3 elektromagneter, som drivs genom att man kör strömmen i någon riktning genom 2 av dessa 3 åt gången (dessa "3 elektromagneter" är i praktiken oftast 9 eller 27 eller annan multipel av 3). Det betyder att det finns 3 konfigurationer av elektrifiering och 2 strömriktningar, dvs 6 permutationer eller 6 stycken "lägen".

För att unikt numrera dessa 6 stycken lägen behövs 3 bitar. Det brukar göras med 3 hallgivare inne i motorn.

Så därför har en typisk hallgivare på en BLDC 3 signalpinnar (+5V och GND = 5 sladdar)
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: BLDC Regenerativ bromsning hålla koll på laddning

Inlägg av Elst »

Jag är ju extremt trög, nu förstår jag förstås hur du tänker. Ursäkta... Tack!

Med 3 dioder och 3 motstånd gör jag 1 analog signal av detta (som i mitt egna exempel) och har på så vis sparat 2 pinnar.

Problemet är bara att mjukvaran då blir väldigt osnygg. Istället för pin-change interrupt måste jag ligga och polla analog-ingången på förändring och en motordriver som pollar efter signalförändringar känns väldigt noobig.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: BLDC Regenerativ bromsning hålla koll på laddning

Inlägg av bearing »

Ja precis, det brukar ju vara 3 halleffektswitchar.

Varför behöver du 3 analoga ingångar ifall du kan läsa 3 switchar med bara en ingång?

Måste ju ta väldigt lång tid att använda ADC, håller med.
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: BLDC Regenerativ bromsning hålla koll på laddning

Inlägg av Elst »

Jag använder dem inte som analoga utan som digitala. Det är bara 3 pinnar jag använder som analoga. Strömmätaren + 2 pinnar alternativ styrning där man kan använda 0-5V för att styra hastighet.
Skriv svar