Hjälp med övningsuppgift i skolan
Hjälp med övningsuppgift i skolan
Jag har fått en övningsuppgift i skolan med elinstallation och har hållt på med den i snart 2 månader. Jag kan verkligen inte komma på något efter 100 olika teorier och ännu flera omkopplingar
Här är uppgiften, lämna gärna lösningar
Sätt upp vanlig strömbrytare med impulsfjäder. När denna sluts så startar svagströmsringklocka att ringa i 6 sekunder. Därefter lyser indikeringslampa tills återställning till ursprungsläge sker från annan tryckströmbrytare.
Materiel: Kabel typ EXQ, spikklammer, 2st strömbrytare med impulsfjäder, ringklocka 8V, transformator, kopplingsdosa, tidrelä, kontaktor, indikeringslampa.
Här är uppgiften, lämna gärna lösningar
Sätt upp vanlig strömbrytare med impulsfjäder. När denna sluts så startar svagströmsringklocka att ringa i 6 sekunder. Därefter lyser indikeringslampa tills återställning till ursprungsläge sker från annan tryckströmbrytare.
Materiel: Kabel typ EXQ, spikklammer, 2st strömbrytare med impulsfjäder, ringklocka 8V, transformator, kopplingsdosa, tidrelä, kontaktor, indikeringslampa.
Senast redigerad av Chippy 1 juni 2018, 14:02:31, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hjälp med övningsuppgift i skolan
När det gäller skoluppgifter så lämnas normalt sett inga lösningar på beställning här.
Men här finns många hjälpsamma medlemmar som säkert hjälper dig på traven om du visar lite vilja själv. Gör ett schema på din tänkta koppling, posta det tillsammans med hur du tänker och vad det är som inte fungerar så kanske någon kan peka på var du tänker fel. En länk till datablad på tidreläet i fråga underlättar också.
Men här finns många hjälpsamma medlemmar som säkert hjälper dig på traven om du visar lite vilja själv. Gör ett schema på din tänkta koppling, posta det tillsammans med hur du tänker och vad det är som inte fungerar så kanske någon kan peka på var du tänker fel. En länk till datablad på tidreläet i fråga underlättar också.
Re: Hjälp med övningsuppgift i skolan
...100 olika teorier...
På vilket vis har dina teorier inte fungerat? Har du överhuvudtaget gjort något?
Till att börja med kan du t.ex.
* gör symboler för alla prylar du har på din materiallista (på dator eller klipp ut i papper eller nåt)
* sätt upp symbolerna på ett stort papper (eller i ett ritprogram)
* sätt inkommande signaler till vänster på pappret (dvs. strömbrytarna) och utgående signaler till höger (dvs. ringklocka och lampa)
* övriga prylar kan placeras däremellan.
* fundera på vad var och en av prylarna har för funktion - hur kan de användas?
* vilka funktioner behöver du och vilka av prylarna skulle kunna fungera till detta?
* Om det är nån av prylarna som du är osäker på hur de fungerar : Ta reda på mer genom att läsa instruktioner eller datablad.
På vilket vis har dina teorier inte fungerat? Har du överhuvudtaget gjort något?
Till att börja med kan du t.ex.
* gör symboler för alla prylar du har på din materiallista (på dator eller klipp ut i papper eller nåt)
* sätt upp symbolerna på ett stort papper (eller i ett ritprogram)
* sätt inkommande signaler till vänster på pappret (dvs. strömbrytarna) och utgående signaler till höger (dvs. ringklocka och lampa)
* övriga prylar kan placeras däremellan.
* fundera på vad var och en av prylarna har för funktion - hur kan de användas?
* vilka funktioner behöver du och vilka av prylarna skulle kunna fungera till detta?
* Om det är nån av prylarna som du är osäker på hur de fungerar : Ta reda på mer genom att läsa instruktioner eller datablad.
Re: Hjälp med övningsuppgift i skolan
Här är ritningen och datablad på tidreläet. Starten går till Y1 som är växlande mellan 16 som är inverterad och 18, alltså ger 16 ström till K1 helatiden förutom när man trycker på knappen när strömmen går över till 18 i sex sekunder och det är där felet ligger är jag halvt säker på. Stopp-knappen ska alltså stoppa både kontaktorn och lampan. har försökt använda inverterade hållkretsar men kommer inte fram till en lösning.
https://www.oemautomatic.se/ui/product- ... C14BE8B9F3
https://www.oemautomatic.se/ui/product- ... C14BE8B9F3
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Hjälp med övningsuppgift i skolan
Start och stopp kopplas till kontaktorn för självhållningen (med kontakterna 13 och14)
Kontaktorn ger ström till tidrelät som drar i 6 sekunder den växlande kontakten ger ström till ringklockan, efter 6 sekunder faller tidrelät och den växlande ger ström till lampan.
Återställ genom att låta kontaktorn falla.
I första inlägget finns inte kontaktorn med och utan den är det väl omöjligt.
Protte
Kontaktorn ger ström till tidrelät som drar i 6 sekunder den växlande kontakten ger ström till ringklockan, efter 6 sekunder faller tidrelät och den växlande ger ström till lampan.
Återställ genom att låta kontaktorn falla.
I första inlägget finns inte kontaktorn med och utan den är det väl omöjligt.
Protte
Re: Hjälp med övningsuppgift i skolan
Tack så mycket för hjälpen. Ska prova det på Måndag, väldigt uppskattat
Ska rita om kretsschemat och skicka det i tråden så du kan se om det blir rätt
Hade råkat skriva kontakter istället för kontaktor
Ska rita om kretsschemat och skicka det i tråden så du kan se om det blir rätt
Hade råkat skriva kontakter istället för kontaktor
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Hjälp med övningsuppgift i skolan
Det gick bra, allt löste sig till slut med hjälp av dina tips. Väl uppskattat av dig!