Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av AndLi »

Samfälligheten drivern en vattenanläggning för färsk och avloppsvatten för 22 hushåll.

Egentligen inga konstigheter, 2 råvattenpumpar i två borrhål, en 8 kubik tank,2 renvatten pumpar som trycker ut vattnet till hushållen.
Styrs till stor del av gammal hederlig relälogik (nyaste renvattenpumpen är dock varvtalsstyrd)

Två avloppspumpar som också går på nivåvippor och trycker iväg avloppsvattnet till reningsverket, stiger nivån stoppas renvattenpumparna.
Även här är det ren relälogik som styr pumparna.

Efter några dagar med oförklarliga tryckfall som till slut ledde till att 8 kubik tanken kördes tom väcks frågan om att uppgradera styrsystemet.

Jag förespråkar ju KISS, relälogik är något jag gillar.

Tydligt enkelt och lättfixat, MEN man inser ju också att ett uppkopplat system som kan larma vid långa driftstider på råvattenpumpar eller dylikt hade varit smart! Så den självklarar frågan är ju, vad borde vi satsa på? Sätta ett övervakningssystem och låta befintlig logik sitta kvar?
Sätta dit ett uppkopplat PLC/DUC och lägga över styrningen med?

Och har någon något förslag på system? Bastec BAS2 XE16 har jag en vän som bygger styrsystem till vent som använder.
Jag har ju gjort ett eget övervakningssystem för vår stuga, men det känns som det borde vara något mer "of the shelf" om det ska användas även för reglering och för så många människor.
Och nån da flyttar man kanske med, eller är på semester...
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av grottan »

IMSE Ultrabase har en kompis använt för styrning av fritidshusets panna. Vet att dom är ganska vanliga bland fastighetsägare också.

http://abelko.se/support/vaara-produkte ... trabase20/
http://abelko.se/support/vaara-produkte ... trabase30/
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av Elman »

Eftersom jag bygger med Bas2 själv bla. Bas är gjort för saker med värme, en långsam, PLC men med inbyggda larm,driftbilder ,(enklare variant av SCADA system) uppkoppling blir billigt och enkelt. Börja med en XC16com läsa modbus kostar ,men har inbyggd mbus gratis för avläsning av mätare.

I vilket fall bör PLC ha modbus så man kan bygga vidare med larm uppkoppling i framtiden,
Börja med att kolla hur ingångar utgångar du behöver och en PLC från Schneider Eller Siemens gör livet enklare den dagen det blir problem,
Licenser på ev. program kan bl dyra saker. .och när saker skall ändras .. planera för framtiden .. en pump som idag sitter på kontakor kanske skall styras med omriktrare . Och mätning av flöden osv....
/P
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av TomasL »

EN annan sak att fundera på, i dag så har många pumpar inbyggda omriktare, enkelt och bekvämt.
Men, Om motorn går sönder så finns dessa motorer inte på lager hos servicefirmorna. En pump med standardmotor och separat omriktare är betydligt enklare att reparera, och kör man vanlig 50Hz drift på pumparna, så går det ju att koppla förbi omriktaren om den går sönder, och standardmotorer går snabbare att få fram.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av svanted »

relälogik tål åska på ett halt annat sätt en halvledare, så behåll det för driften och sätt dit typ övervakning som kan undvaras om allt pajjar efter ett åskväder.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av AndLi »

Tack !

svanted: Kloka ord!

TomasL: Jag håller med, men eftersom det finns två pumpar på alla funktioner och de ska klara normalfallet själv så gör det inget om det tar någon dag extra för utbyte....

Elman: Det jag inte riktigt fått klart för mig är hur man får till internettillgång, ett externt 3/4Gmodem med router och sen en nätverkssladd till BAS2an? Och det gäller då att operatören tillåter access utifrån internet?

Idag sitter Hand o Auto brytare för pumparna, man skulle ju kunna tänka sig en styrning via PLC/DUC där det går att koppla förbi logiken hårt med brytarna...
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av Jan Almqvist »

Man behöver ett SIM-kort med publik IP. Är det inte statisk IP behövs en DDNS tjänst. För säkerhet vill man ha en VPN-tunnel också.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av Joe »

Relälogik så den lokale elektrikern med testpenna kan felsöka och byta ut/uppgradera utan PC och mjukvara.
Något system som övervakar allt och en enkel GSM larmuppringare till det.
Tex Siemens Logo,Möller Easy kan man programmera via knapparna/skärmen på plc'n och visa larmtexter osv på den.

Har själv installerat så på processvatten anläggningar till stora industrier där bortfall inte är acceptabelt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av AndLi »

Vi håller kvar vid relälogik för själva kontrollsystemet.

Ett av de nuvarande problemen är att backupbatteriet i tiduret som växlar renvattenpump är slut.
Då det egentligen inte finns någon anledning att växla pump på exakt klockslag, utan mer att det sker en växling bytte vi till ett gångtidrelä.
https://www.proswede.nu/dokument/Pdf/KA ... M-2H-P.pdf

Inga klockor, inga programmering! Men ändå flexibelt för att kunna ge mer drifttid till den nya moderna pumpen och bara hålla den gamla motionerad några timmar i veckan.

Har någon ett förslag på en relativ enkel nivåmätare för 0-2.5m? 4-20/ 0-10V/ eller serielt. Måste vara i eller ovanpå tanken då det saknas anslutningar i botten.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av Repen »

En tanke som dök upp..... kan man inte sätta typ en hävert från botten i kärlet och upp över toppen och ner på utsidan till bottens nivå och mäta trycket där?
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av RuneStone »

Hade satsat på en enklare plc med en gsmmodul. Omriktare till pumparna för att förbättra livslängden samt hålla konstant tryck

.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av AndLi »

Repen skrev:En tanke som dök upp..... kan man inte sätta typ en hävert från botten i kärlet och upp över toppen och ner på utsidan till bottens nivå och mäta trycket där?
Säkert!

Jag funderade på en variant av bubbelrörs mätare, där man sänker ner en styv slang i tanken som är luftfylld med öppen ända i botten och stängd i toppen med en tryckgivare.

Borde då inte vätskan i tanken komprimera luften och försöka uppnå samma nivå i slangen som i tanken och därmed skapa ett mätbart tryck i toppen av tanken?
RuneStone skrev:Hade satsat på en enklare plc med en gsmmodul.
Gsm modul för att skicka larm SMS?
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av RuneStone »

AndLi skrev:
Repen skrev:En tanke som dök upp..... kan man inte sätta typ en hävert från botten i kärlet och upp över toppen och ner på utsidan till bottens nivå och mäta trycket där?
Säkert!

Jag funderade på en variant av bubbelrörs mätare, där man sänker ner en styv slang i tanken som är luftfylld med öppen ända i botten och stängd i toppen med en tryckgivare.

Borde då inte vätskan i tanken komprimera luften och försöka uppnå samma nivå i slangen som i tanken och därmed skapa ett mätbart tryck i toppen av tanken?
RuneStone skrev:Hade satsat på en enklare plc med en gsmmodul.
Gsm modul för att skicka larm SMS?
Japp. För att skicka larm. Går ju även att få status via den.

.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av hcb »

AndLi>Borde då inte vätskan i tanken komprimera luften och försöka uppnå samma nivå i slangen som i tanken och därmed skapa ett mätbart tryck i toppen av tanken?

Utan att ha praktisk erfarenhet skulle jag säga "ja". Däremot skulle jag oroa mig för att luften långsamt löser sig i vattnet.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av AndLi »

Mmm, och läckage i skarvar vid givare. Det är väl säkert därför man normal har en tryckkälla som hela tiden tillför ny luft.

RuneStone:
Har du något mer konkret exempel på produkt?
Min dröm hade varit att hitta något som kan göra http posts med givarvärde regelbundet till valfri server.
Skriv svar