Vad behöver jag? Hobby-projekt lampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
misterisse
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 maj 2018, 22:34:30

Vad behöver jag? Hobby-projekt lampa

Inlägg av misterisse »

Hej!

Jag håller på med ett litet hobby-projekt, och skulle behöva lite hjälp med elektroniken!

Enkelt förklarat så ska jag pilla ihop en liten lampa som går på batteri, och kan laddas trådlöst.

Första biten är "löst", dvs. själva laddaren som skickar strömmen trådlöst är inköpt.

Sen har jag tänkt att mottagarsidan på ett ungefär ska se ut såhär:

En "coil" som tar upp strömmen. Har sett att det finns lite olika varianter. Dels finns det vissa som enbart är en spole med + och - (?), se länk: http://www.alibaba.com/product-detail/A ... MOFXIv&s=p Fungerar en sådan, om man kopplar in den på en laddkrets? De andra varianterna är likadan fast att den är kopplad på någon slags kretskort från början, är det en sådan jag behöver, eller är det bara om man inte ska koppla det på en egen laddkrets?

Spolen ska i alla fall ge ström åt en laddkrets som ska ladda upp ett LiPo 3,7v batteri. Det ska gå att använda batteriet (alltså lampan ska kunna lysa) medan batteriet laddas/är fulladdat utan att koppla på/av batteriet.

Lampan jag tänkt använda är en g4 led som vill ha 12v. Så antingen måste spänningen på något vis boostas till 12v, eller om det finns något annat sätt att lösa det på, tex en annan ljuskälla som tar 3,7v. Dock har jag sett att ett LiPo 3,7v batteri ger mellan 4,2 och 3,7v, påverkar inte det ljuskällan?

Hoppas ni förstår ungefär jag vill ha det och att ni sitter på massa smarta lösningar! Jag tar tacksamt emot alla tips på allt ifrån vilka specifika komponenter/delar jag behöver till alternativa sätt att bygga ihop detta på :)

Mvh,
Misterisse
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Vad behöver jag? Hobby-projekt lampa

Inlägg av prototypen »

Byt bort 12 volts LED och sätt dit en ”naken” konstanströms LED och bygg en switchad spänningsomvandlare som ger konstantström. ICECAP har publicerat schema några gånger.

Protte
Skriv svar