Förstörd förstärkare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Utan att ha trafo eller trafo+likriktare+(filterkondingar) kopplade kan du INTE mäta några strömmar. Har du rimliga spänn8bgar är det ett gott tecken.

Jag kollar vad jag har i trafoväg när jag kommer hem. Jag kan ha haft en trafo för typisk EL84-förstärkare.
Våghalsen
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 maj 2018, 20:00:25

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av Våghalsen »

Upptäckte en sak till som kanske är relevant i sammanhanget. När det small i transformatorn hade jag kopplade efter schemat. Men nu ser jag efter att ha lusläst att där står det 120V på stiftet J17. I en not under schemat står det (J24 pin #2 is 230V or 240V depending on the wiring).
Och då tolkar jag det så att jag borde kopplat fasen till J18 istället. Kan det kanske var det som är felet?
Mvh
Sven
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan ju ha kört sönder trafon men .... resten!? Du borde ju rimligtvis fått dubbla spänningar.
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av peo007 »

" Om jag nu lyckades att publicera schemat så var mitt första fel att jag kopplade in inkommande el på J16 och J17. "

Mellan J16 & J17 är det 20 Volt på trafon, och du har matat på med 230 Volt så är det inte konstig att trafon har brunnit upp :(
Om du ohm-mäter mellan J24:1 och J24:2 och J24:3 så borde det vara kontakt, likaså mellan J24:4 och J24:5
medan det borde vara avbrott mellan J24:3 och J24:4 ( det röda krysset )
är det så kanske du kan köra förstärkaren på 110v och skaffa en 220/110 v trafo att mata förstärkaren med.
trafo.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det lär vara enklare och billigare att hitta rätt trafo på studs.

Jag har fortfarande att hitta lämplig trafo i mina samlingar. Kom nyss hem från Danmark ...

Här är min gamla trafosäljtråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=89253
Den trafo som heter R80 hade passat som foten i vanten men den är tingad redan.


Jag har en klump som ger en massa spänningar: 2X260V @ 120mA, 2x3,15V @ 3A samt 0-4-5V @ 2A. Tycker man att 260V är lite för högt kan man trycka in ett RC-nät mellan likriktaren och förstärkeriet.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av SM7CZR »

Det enklaste är att lämna förstärkaren till en fackman och berätta vad som hände. (Byte av potentiometer och händelsen efteråt...)
Våghalsen
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 maj 2018, 20:00:25

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av Våghalsen »

Jo, visst hade det varit enklare och kanske även dyrare att lämna förstärkaren till en verkstad, men nu lär jag mig massvis pga alla goda råd och tips på denna sidan och info som jag hittar på nätet och på biblioteket:)
Hittar du någon trafo i din samling (Huggbävern) vore det ju toppen. Jag kollade med Westcroft Audio som är säljer originaldelar till Ampeg. De kan fixa en för 3.500 kr + moms och beräknad leveranstid ca 6 månader.
/Sven
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla www.fragjanzuerst.de/eindex.htm och deras transformatorer (Multi purpose mains transformers, current production).

Du har t ex TRA801 och TRA802 vilka båda fixar ditt bekymmer. Båda kostar strax under och strax över €40. Vill du ha en EI-trafo har TRA200 för knappt €30 eller TRA0201.
Du har måhända inte lika enkelt att fixa drivspänningarna till OPAmparna, men med TRA200 har du en 20V-lindning du enkelt kan halvvågslikrikta och filtrera för att få rätt spänningar.

Jag skissar lite hur det skulle kunna se ut.
IMG_5232.JPG
Ska nämna att jag använt de här transformatorerna i en hel del förstärkare och de funkar finfint och är himla prisvärda. Man kan också få en trafo upplindad efter egna önskemål, men du får kanske räkna med uppemot 6-700 kr för en trafo till din förstärkare.


Som alternativ kan jag också föreslå tyska Röhrentechnik. Transformatorn 52.37 skulle funka fint.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Våghalsen
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 maj 2018, 20:00:25

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av Våghalsen »

Lika bra att jag beställer. TRA 800 har 2x115v på primärsidan. Det går då alltså att koppla ihop så att det fungerar med 230V in?
Någon föreslog en TRA200. Vilken blir enklast att få till det med?
När jag ändå beställer tänkte jag att det är lika bra att köpa en utgångstrafo om det hänt även något med den. Annars är det ju inte fel att ha i reserv inför nya dumheter :roll:
Undrar därför vilken i http://www.fragjanzuerst.de som kan motsvara den som är i förstärkaren?

Mvh
Sven
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

TRA800 kommer du ingenstans med, för lite anodström. TRA801 eller 802 passar bättre.

Enklaste PP-trafon till EL84 - ATRA0427.


Hur mycket el och elektronik fixar du, egentligen?
Våghalsen
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 maj 2018, 20:00:25

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av Våghalsen »

Nej, jag kan inte så mycket mer än att byta ut komponenter mot likadana och så har jag byggt någon byggsats. Men jag tycker det är kul och vill gärna lära mig mer. Min plan är att så småningom bygga en egen gitarrrörförstärkare. Men vägen dit är nog rätt så lång :)
Mycket tacksam för alla goda råd.
/Sven
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Då gäller handen i bakfickan, läs schemat minst tre gånger och när du lött klart trippelkontrollera lödningen mot schemat och en extra gång innan du slår på spänningen.

Rör är, i sig, enkla att förstå och enkla att bygga med. Dock har du mordiska spänningar och även om rör är förlåtande vid felkopplingar kan man elda upp så mycket annat.
Våghalsen
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 maj 2018, 20:00:25

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av Våghalsen »

Nu har jag fått hem lite grejer från Tyskland. Köpte både en en TRA801 och TRA200 för säkerhets skull. Som jag förstår det så är det enklaste att ersätta den gamla trafon med TRA801. Då är det bara koppla in men lite klurigare att monter den i chassit.
TRA200 är lättare att montera men då är det hur jag ska göra med 20V på sekundärsidan. Det jag inte har koll på då är värdena på de komponenterna som behövs för att få rätt spänning.

Glad midsommar alla hjälpsamma människor!

/Sven
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla igenom ALLT 3-4 gånger. Vilka spänningar behöver du och hur kopplar du dig dit. Du kan seriekoppla uttag på sekundären för att få en högre spänning t ex. Oanvända spänningar/uttag ser du till att isolera med några lager krympsland eller speciella hylsor och låta "hänga fritt".
Våghalsen
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 maj 2018, 20:00:25

Re: Förstörd förstärkare?

Inlägg av Våghalsen »

Om jag utgår från TRA200 så får jag 230V från sec 1.
På sec 3 är det 6,3 V. Blir lite osäker eftersom det enligt schemat ska vara 8,6V på testpoint 13 och 14.
Sec 2 ger 20V. Denna bör jag väl lämna orörd?
Eller är jag ute och reser nu?
Mvh
Sven
Skriv svar