Hoverboard som bas för lådbil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Klorex »

Hej,

Har planer på att bygga en liten elbil till min grabb, farsan byggde en bensindriven till mig som jag hade mycket skoj med.

Sonen är rätt liten nu så jag tänker inte något fartmonster (än). Så när jag såg en defekt hoverboard slog jag till. Motorerna är på 150w styck och lämpligt batteri.

Nu uppkommer dock frågan om hur motorerna ska styras. Har ännu inte fått hem den än så att jag kan kolla i detalj men enligt annonsen är det sensorerna som är trasiga medans resten är i nyskick.

Frågan är då om man har en chans att koppla in sig på befintlig motorstyrning men ersätta sensorerna med reglage, eller om man helt ska ge upp det och köpa lämplig styrning?

Har baskunskap i el men köper helst något färdigt eller modifierar befintligt. Har inte kunskap att bygga egen motorstyrning.

Hur skulle ni göra och varför?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av lond »

Om det går att laga den, googla -> hoverboard cart

/// Marcus
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Elst »

Härligt!

Rätt tänkt. Är hoverboarden kass, så är troligtvis motorerna fortfarande fungerande. Du har alltså 2 stycken borstlösa motorer med hallgivare.

Motorerna är väl förresten mycket starkare än 150 watt eller vad är det för "light" hoverboard du har där? De som säljs numera har 250 - 350 watt per hjul.

Jag har precis snickrat ihop en sådan fungerande hoverboardhjul-drivning (se nedan bild), dock i form av sladdinferno. I mitt projekt främst för en robot. Men dottern vill gärna göra sin zucaväska till ett självgående fordon, så jag har sett användningen här explodera innan jag ens hunnit inspirera grannar och släktingar. Därför har jag suttit och snickrat på ett kretskort för att driva 2 hoverboard-hjul, eftersom det var fruktansvärt jobbigt löda ihop sladdinfernot.

Så jag kan i princip hjälpa dig en bit på vägen om du önskar. Kretskortet gör det möjligt styra hjulen antingen seriellt (från annan mikrokontroller) eller via 0-5V eller via servo-signal (radiostyrningsstandard).

De alternativa existerande billiga lösningarna på problemet - om vi räknar bort att hacka hoverboardens mainboard vilket också går men är jobbigare än alternativen - är i princip följande kinatillverkade kort

https://www.banggood.com/DC-12V-36V-15A ... rehouse=CN

Det behövs 2 stycken av dem isåfall. Men rätt inkopplade verkar det fungera bra för att driva hoverboardhjulen och farten regleras med en spänningen 0-5V till vardera kort.

De verkar kosta dryga 100 kr/styck (behövs 2 st) + moms + frakt. Jag har räknat ut att mitt kretskort med drivning för 2 hjul blir ungefär lika billigt/dyrt. Har du tålamod ("sommarprojekt") kan du få både elektronik/hjälp från mig annars skulle jag satsa på kina-korten ovan.

hacka själva mainboard:
http://drewspewsmuse.blogspot.se/2016/0 ... ooter.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Glattnos »

Är det inte bara att koppla ihop motorerna och använda bara en motorstyrning? Jag brukar köra med ESC till radiostyrda bilar.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av BJ »

Ja, det är ju trevligt med lite musik
till bilkörandet. :wink:

Nej då, vad betyder esc?
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Elst »

Om fordonet ifråga enbart rör sig spikrakt fram och båda hjulen har samma startläge och du vänder på trådarna på den ena motorn så att den inte snurrar baklänges, då skulle man ju kunna låta det ena hjulet kommutera båda hjulen. Men det är en väldigt tokig Charlie-Chaplin-konstruktion. Du vill såklart driva båda hjulen och de skall leverera kraft när du önskar. Så du behöver 2 drivkort eller 1 kort med 2 drivpaket i.

De flesta ESC's från hobbyvärlden saknar hallgivaringång. En bortstlös motor på en hoverboard har en hallgivare. Och de hobby-drivpaket som har ingång för en sådan sensor är ganska dyra.

Men man måste iofs inte kommutera en borstlös motor med hallgivare, man kan kommutera den genom att detektera de EMF-strömmar som uppstår när motorn snurrar också, vilket de flesta hobby-ESC gör. För en motor som snurrar med högt varvtal mestadels (radiostyrd bil eller drönare), så skippar man hallgivarna och ESC'n har inbyggd EMF-detektor. Hallgivare eller inte hallgivare är en fråga som kokar ner till om du vill ha högt vridmoment från noll varv/minut. Med hallgivare vet du exakt vilken position motorn är i från start och får därför maximalt vridmoment redan vid noll varv/minut. Utan hallgivare vet drivpaketet inte motorns läge förrän motorn börjat rotera lite och du har därför svagt vridmoment i startögonblicket men när motorn börjar snurra fungerar allt likadant som med hallgivare. I mitt projekt behöver jag vridmoment från stillastående, så därför föll hobby-ESCs bort för mig.



Edit: Här är någon som fått igång hjulen med en hobby-ESC i en testbänk.


Men det intressanta är ju om det verkligen börjar snurra när hjulet sitter i en liten bil där det krävs vridmoment i startögonblicket och någon sådan demo hittar jag inte. Det blir en ganska löjlig "lådbil" om syrran måste putta på i startögonblicket.
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Klorex »

Stort tack för alla svar!

Såg att den landade på posten idag men några jobbresor får flytta fram projektet lite.

Det är en rätt liten hoverboard anpassad för barn så därav en rätt klen dito som specar max 50kg barn. Dock bör ju 150w per hjul vara mer än tillräckligt för en grabb som fortfarande väger in under 20kg och inte ska röra sig snabbare än 5kmh

Låter som det är läge att beställa lite kina-kort som får ersätta all befintlig styr-elektronik frånsett det som har med laddning att göra. vilket väl ändå bör sitta i laddaren.

En tanke som slår mig är att jag bör sänka farten på den motor som driver det hjul vart åt man svänger, en typ av elektrisk differentialväxel , låter det vettigt för att göra det mer lättstyrt eller gör jag saker för komplicerat? Tänker i så fall två pottar som snurrar med styraxeln och sänker hastigheten (men med viss tollerans och "nollläge")

Någon form av fjärrspärr/död(pappas)-grepp får väl också läggas på listan av funktioner.

Har sett "hoverboard cart" i mina idoga googlingar men tänker mig något mer storstilat.

/Gustav
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Elst »

Kina -korten styrs med 0-5V som man åstadkommer genom att använda 5-volten på själva kortet. Dvs, en stereo-potentiometer så styr du 2 kort. En begränsning med "kina-korten" är att de bara går åt ett håll, dvs de kommer inte ge någon back eller broms. (mitt kort blir bättre på flera sätt)

Se bara till att du köper varianten av kina-korten med hallsensor, kortet finns i 2 versioner (med och utan). Båda kort lär fungera i labb-bänken, men ... ja se föregående utläggning.

Elektrisk differential behövs nog inte. Elmotorn är som en uppdragen fjäder.

Nedan ser du varianterna med och utan hall -givare:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Glycol79 »

Jag håller på med precis samma sak, bygga lådbil då altså. Har en mängd skrotade Hoverboard men även större varianter mer liknande Segway. Styrningen ser lika ut i dem. Jag har dock inte lyckats hacka orginal styrkort. Har provat massa olika guider. Tänkte prova med Kina-styrkort liknande de Elst har på bild. Men de jag tittade på verkar ha en ingång märkt direction också. Då går det antagligen att backa.
Vad händer annars om man växlar två av motorns faser, som man kan göra på esc för R/C. Måste hallgivarna ändras också ?

Jag har inte hunnit titta närmare på laddning heller. Förutom BMS:en i batteriet, sitter all annan reglering i laddaren eller är kortet i hoverboarden inblandat också ?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Glattnos »

Jag trodde det var DC-motorer, men jag fattar nu :)
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Elst »

En "mekanisk" back funkar nog. Ett eller flera relä eller någon mångpolig-omkopplare (rätt så kraftig!) som kastar om 2 lindningar på motorn och 2 på hallgivaren på båda motorer då...

De hoverboard jag tittat i har ingen elektronik alls för laddningen i hoverboarden utan allting sitter i laddaren. Det enda som tillkommer inuti hoverboarden är en diod. Troligtvis någon säkerhetsgrej.

En tråd om denna diod:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=91174

Sensmoralen är att det är lätt plocka ut batteriet och återanvända det också.
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Klorex »

Nu har jag beställt två kort motsvarande de som Elst länkade till. De har en märkning för "reverse" så det ska nog lösa sig med back.

Hur är det dock med broms, kan man lösa en elektrisk sådan med motorerna eller behöver jag ordna en mekanisk (som även frånkopplar motorerna)? En mekanisk broms går absolut lösa men komplicerar bygget.

Någon som ha kläm på hur mycket jag vågar koppla in på kortets 5v. Tänkte främst på bak och framljus motsvarande cykellysen. Ingen större fara med separat batteri för dessa annars.
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Elst »

Du kan väl prova lägga in backen i hög fart och berätta här på forumet om lithiumbatteriet flög i luften :-) Se till att filma!

Du kan inte använda kortets 5V till något annat än den spänningsdelare som är styrningen till hastigheten. Det verkar bara vara till den detaljen spänningen dragits ut till kontakten. Är ganska säker på att jag läste det någonstans.
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Klorex »

Du kan väl prova lägga in backen i hög fart och berätta här på forumet om lithiumbatteriet flög i luften :-) Se till att filma!
Ok, blir nog en enkel mekanisk som bromsar direkt mot hjulet och frikopplar motorn :)

Bygger någon form av "växel låda" som ser till att backen inte bara är en knapp utan kräver att gas först frikopplas en stund.

/G
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Elst »

Du fick väl något käckt batteri med också? Eller är det batteriet som är defekt? Vad står det på batteriet? Är det 36-42 volt någonting? De hjul jag har går iofs att driva redan vid 1 volt, så ett MC -batteri funkar troligtvis om lithium-batteriet är kasst.

Nedan en bild på lithiumbatteriet i den hoverboard jag monterade ner. CE -märkning eller RoHS märkning lyser med sin frånvaro. Då är detta en hoverboard som idag säljer hos en stor svensk varuhuskedja.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar