Ersätta potentiometer med 0-10VDC eller??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElMicke
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 maj 2018, 14:20:25

Ersätta potentiometer med 0-10VDC eller??

Inlägg av ElMicke »

Hej allihopa!
Jag jobbar som starkströmselektriker men har fått lov att sänka mig ned till "slappströmmens" mörka avgrund.

Projektet:
Har en kvarn som maler spannmål till grisfoder. I kvarnen sitter en servomotor som ställer ett avstånd mellan 2 kvarnskivor.
Detta för att få olika grovlek på fodret.
På kvarnen sitter också en potentiometer (10Kohm) som ändrar läge beroende på skivornas läge. Man får då ut en signal mellan 0-10 volt som bekräftar skivornas läge.
Servomotorn styrs av ett färdigt kretskort med ingång för potentiometern i kvarnen, SAMT en ingång för referenspotentiometer (10Kohm).
Man ställer alltså in en potentiometer och får svar från den i kvarnen och när positionen är rätt slår ett relä till och kvarnen, transportörer m.m startar.

Problemet:
Det funkar finfint med en potentiometer. Problemet är att jag har 8 olika sorters foder som dessutom ska ha grov och fin malning. Det blir alltså 16 olika inställningar av skivorna!
Tidigare har man använt ett annat kort som myllrar av trimpotar för att ställa in olika värden manuellt och sedan växlat mellan dom via 16 reläer.
Tycker det låter hedenhös. Dessutom ska dom första transportörerna varvtalsstyras med en frekvensomriktare med olika varvtal för varje komponent.
Så då slängde jag in en LOGO! PLC med ett antal extra moduler. Allting funkar kanon, och jag använder en LOGO! AM AQ2 med 2 analoga utgångar 0-10VDC för styrning.
En 0-10 volt signal styr frekvensomriktaren. Funkar kanon.
Tänkte sen använda andra utgången till att styra kretskortet till kvarnen. Enligt manualen till kvarnens kretskort ska den manuellt inställbara potentiometern kunna ersättas av en 0-10 volt DC signal.
Man demonterar potentiometern och lägger minus på plinten där potentiometerns vänstra ben satt och plus där potentiometerns mittre ben satt.
Plinten där potentiometerns högra ben satt lämnas tom.
Det funkar upp till ca 4 volt sen börjar kretskortet låta som ett flipperspel, sen löser kortet ut för överbelastning av servomotorn.
Misstänker att utgången på logon blir överbelastad eller??
Det ända som står i manualen till logon är 0-10V >5kohm. Det innebär väl att man måste ha minst 5000 ohm. Då provade jag att sätta in potentiometern i serie med logons matning för att få mer motstånd men det blir ingen skillnad.
Jag fattar inte hur det är tänkt med den här potentiometern. Det måste väl gå ut en 10v spänning på potentiometern redan.Hur kan man då skicka in 0-10v från en annan strömkälla. Som starkströmselektriker är det ju aja baja!
Har hittat en motorpotentiometer med 0-10V ingång på nätet som skulle funka, men vet inte var man kan få tag på den.
Annars kanske någon här vet nåt spänningsaggregat 0-10VDC som man kan styra med 0-10VDC signal?

Hoppas någon kunnig person kan göra slut på mina sömnlösa nätter!!
Tjena!
Micke
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ersätta potentiometer med 0-10VDC eller??

Inlägg av H.O »

Om du jämför läget på skivorna när du har potentionmetern i max läge med när du driver ingången med 4V, skiljer det nått då? Och när du har potentiometern på plats, vad är då spänningen mellan dess båda två anslutna ben i ena respektive andra ändläget?

Det kan ju vara så att du når ändläge på skivorna vid 4V insignal och när du lägger på MER spänning än det så försöker servomotorn justera läget till ett som är fysiskt omöjligt och därmed löser den ut för överström.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ersätta potentiometer med 0-10VDC eller??

Inlägg av Icecap »

Alltså - FÖRUTSATT att skillnaden mellan Är-värde och Bör-värde är nära noll OCH att inställningspotentiometern faktisk sitter mellan 0 och 10V ska det gå alldeles utmärkt.

Se det så: Om inställningspotentiometern sitter och kan ge alla spänningar mellan 0 och 10V "ser" styrningen bara en spänning som den ska försöka matcha och sedan gör sitt arbete. Om den spänning är från yttre rymden, inre Sibirien, ett potentiometer eller en PLC "vet" styrningen inget om, den får ett mål och det räcker.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ersätta potentiometer med 0-10VDC eller??

Inlägg av mrfrenzy »

Sätt tillbaka potentiometern och mät spänning mellan alla tre ben när den står på min, mitten, max.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Ersätta potentiometer med 0-10VDC eller??

Inlägg av Elman »

Har du samma spänningsreferens mot jordplan nolla systemjord gnd eller vad tillverkarna vill kalla det..
Hur får du 0-10v troligen behöver du jorda ut gnd så inte Dina 0-10 volt flyter fritt mot ingåmgen.
När man kör med en pot. Kommer +10 från den egna apparatenmmot egna jorden . Men vid extern 0-10v behöver båda gnd ,noll volt ha samma referens mot jordplan annars kan den börja driva..
ElMicke
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 maj 2018, 14:20:25

Re: Ersätta potentiometer med 0-10VDC eller??

Inlägg av ElMicke »

Elman, det där lät intressant. Kan du förklara det som för en treåring?? :)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Ersätta potentiometer med 0-10VDC eller??

Inlägg av rikkitikkitavi »

0V är inte samma 0V på din PLC och ditt styrkort. Pga galvanisk isolering (mer eller mindre) är de på olika potential mot jord, PE eller vad du har för referens.

Du måste ha gemensam nolla någonstans, din PLC har väl galvaniskt skiljda utgångar?

Tänk dig att PLCs är som ett variabelt batteri. Om det saknas galvanisk kontakt mellan de två jord/nolla/0V blir den verkliga 0-10V insignalen till styrkortet något annat, så när du matar ut 4V från PLC kanske styrkortet ser 11V eller något.
Skriv svar