Ersätta potentiometer med 0-10VDC eller??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElMicke
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 maj 2018, 14:20:25

Ersätta potentiometer med 0-10VDC eller??

Inlägg av ElMicke »

Hej allihopa!
Jag jobbar som starkströmselektriker men har fått lov att sänka mig ned till "slappströmmens" mörka avgrund.

Projektet:
Har en kvarn som maler spannmål till grisfoder. I kvarnen sitter en servomotor som ställer ett avstånd mellan 2 kvarnskivor.
Detta för att få olika grovlek på fodret.
På kvarnen sitter också en potentiometer (10Kohm) som ändrar läge beroende på skivornas läge. Man får då ut en signal mellan 0-10 volt som bekräftar skivornas läge.
Servomotorn styrs av ett färdigt kretskort med ingång för potentiometern i kvarnen, SAMT en ingång för referenspotentiometer (10Kohm).
Man ställer alltså in en potentiometer och får svar från den i kvarnen och när positionen är rätt slår ett relä till och kvarnen, transportörer m.m startar.

Problemet:
Det funkar finfint med en potentiometer. Problemet är att jag har 8 olika sorters foder som dessutom ska ha grov och fin malning. Det blir alltså 16 olika inställningar av skivorna!
Tidigare har man använt ett annat kort som myllrar av trimpotar för att ställa in olika värden manuellt och sedan växlat mellan dom via 16 reläer.
Tycker det låter hedenhös. Dessutom ska dom första transportörerna varvtalsstyras med en frekvensomriktare med olika varvtal för varje komponent.
Så då slängde jag in en LOGO! PLC med ett antal extra moduler. Allting funkar kanon, och jag använder en LOGO! AM AQ2 med 2 analoga utgångar 0-10VDC för styrning.
En 0-10 volt signal styr frekvensomriktaren. Funkar kanon.
Tänkte sen använda andra utgången till att styra kretskortet till kvarnen. Enligt manualen till kvarnens kretskort ska den manuellt inställbara potentiometern kunna ersättas av en 0-10 volt DC signal.