Nytt oscilloskop - Rigol eller nåt annat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Electric
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 oktober 2010, 21:12:01
Ort: Luleå

Nytt oscilloskop - Rigol eller nåt annat?

Inlägg av Electric »

Dags att byta till ett modernare oscilloskop då mitt nuvarande är från 70-talet.

Har spanat ett tag på Rigols DS1054Z men funderar på om det finns något liknande från någon annan tillverkare?
DS1054z har ju några år på nacken...

Gärna med en meningsfull FFT då jag förstått att DS1054z:ans är i enklaste laget.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Nytt oscilloskop - Rigol eller nåt annat?

Inlägg av H.O »

Det enda jag känner till i motsvarande prisklass / prestanda är Siglent SDS1204X-E men jag har ingen personlig erfarenhet av det.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Nytt oscilloskop - Rigol eller nåt annat?

Inlägg av E Kafeman »

Ställ dej själv frågan om du behöver nytt skåp och om FFT alls behövs.
Ett gammalt analogt skåp räcker som lab-instrument långt och är enklare att använda för snabb-mätningar.
Rigol vs Siglent vs mänga andra alternativ finns hur många aspekter på som helst. Långa diskussioner finns på Eevblog.

Jag har lödstation som kostar mer än vad DS1054 kostar. Har iofs även skåpet samt analoga skåp.
Lödstationen använder jag varje dag, skåpet mer sällan.
Det jag mäter är oftast bara för att grovt verifiera att signalen finns. För det ändamålet är analog-skåpet enklare och snabbare att använda.

Rigol-skåpet ger mycket finesser till låg kostnad. Eftersom du kan koppla skåpet till din dator kan du göra vad du vill med inläst signal, såsom FFT enligt önkad algoritm.
För vettig live FFT får man lägga på en eller två nollor på skåp-priset och för det priset finns många intressanta spektrumanalysatorer där mät-möjligheterna ökar ytterligare med inbyggd tracking-generator.

Rigol-skåpet har funnits några år på marknaden men firmware uppdateras fortfarande och man riskerar inte grövre buggar eller hårdvaru-problem, som det kan bli på något nytt och oprövat.
Vill du få något nytt på arbetsbänken som kan sysselsätta dej länge är Rigol ett bra val.

Min största nytta av Rigol-skåpet jämfört med äldre analog-skåp är att det är enklare att spara mätresultat. Dokumenterat resultat ser proffsigare ut att skicka till kund jämfört med att halvdarrigt fota av skärmen på analog-skåpet.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Nytt oscilloskop - Rigol eller nåt annat?

Inlägg av Glattnos »

Jag köpte ett DS1054z och är mycket nöjd. Det säljs numera med alla mjukvaruuppdateringar inkluderade utan extra kostnad.
Det är fullt av funktioner och allt ser snyggt ut så det är väldigt prisvärt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Nytt oscilloskop - Rigol eller nåt annat?

Inlägg av rikkitikkitavi »

En fördel med Rigol jmfrt med gamla analoga är att det är iinte lika djupt på labbänken.
Skriv svar