Rimlighetskoll DC-motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Rimlighetskoll DC-motor

Inlägg av jihe »

Motor från löpband. 1300 W, DC, borstad, 220-240 V. Använder originaldrivaren från löpbandet och matar en optokopplare på den som ursprungligen matades av en mikrokontroller på kortet (som jag inte har tittat närmare på vad den lämnade ifrån sig).

Vad jag skickar till optokopplaren är PWM från en arduino, analogWrite().

All reglering funkar bra. Motorn går mjukt och fint och verkar stark. Men, jag tycker jag får ett mindre register jämfört med idealbilden jag hade byggt upp i mitt huvud :-) När jag mäter varvtalet på motorn lyckas jag åstadkomma mellan ca 800 och 7000 rpm. Jag hade föreställt mig att minimivarvtalet skulle vara en hel del lägre. Med det varvet kommer jag behöva bygga en nedväxling i två steg, vilket jag hade hoppats slippa.

Mina kunskaper om elmotorer är i princip noll. Så vad jag undrar är i princip, skall jag acceptera läget, eller har jag outforskad potential som kastats bort av okunskap?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rimlighetskoll DC-motor

Inlägg av YD1150 »

Är det permanentmagneter eller vanliga statorlindningar (universalmotor fungerar på AC/DC) ?

Universalmotorer "trivs" oftast bäst på höga varvtal säg > 5000rpm upp till ca 30000rpm.
Lågvarviga elmotorer har mycket koppar i lindningarna, högvarviga lite.
Ska du få någon kraft så är utväxling rätt tänkt men "jobbigare" förstås.
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Rimlighetskoll DC-motor

Inlägg av Elst »

Är optokopplaren ett "högnivåinterface" mellan drivelektroniken och mikrokontrollern?

Du har alltså inte hackat själva drivelektroniken (halvbryggor med drivkretsar)? Så du kan inte exprimentera med olika pwm-frekvenser och sånt? (vilket eventuellt inte hade funkat ändå p.g.a. filter m.m.)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Rimlighetskoll DC-motor

Inlägg av arvidb »

jihe skrev:Motor från löpband. 1300 W, DC, borstad, 220-240 V.

/.../

Jag hade föreställt mig att minimivarvtalet skulle vara en hel del lägre. Med det varvet kommer jag behöva bygga en nedväxling i två steg, vilket jag hade hoppats slippa.
Om det är en permanentmagnetmotor av bra kvalitet så borde du kunna köra den från i princip noll varv/min. Testa om den rör sig med ett par strömstarka AA-batterier i serie (borde ge ca 1 varv/sekund om varvtalet är 7000 vid 300 VDC)! :) Det är möjligt att den behöver en knuff för att komma igång vid så låg spänning dock.

Tänk också på att om effekten är 1300 W vid 7000 varv/min så är den bara 130 W vid 700 varv/min. För att få ut fulla effekten behöver du utnyttja hela motorns varvtalsområde.
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Rimlighetskoll DC-motor

Inlägg av Elst »

Fast i just detta fall kan väl det lägre/högre varvtalet vara hårdkodade begränsningar i "orginaldrivaren"? As simple as that. Det låter som han emulerar en enkel open-loop-styrsignal till drivkortet vilket eventuellt är någon form av servo-liknande PWM-signal (OBS vild gissning). Hans mjukvara driver alltså inte några halvbryggor direkt.

Så det är troligtvis inte någon annan begränsning inblandad här än att de som tillverkade drivkortet bestämde sig för att sätta en lägre och högre hastighetsbegränsning.
Skriv svar