Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 22.20 2018-08-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: 12.13 2018-05-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2666
Ort: Stockholm
Elst: Tänk på att det blir ~160 ggr mer värme vid 250 W/13 V ≈ 19 A än vid 1,5 A...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.20 2018-05-11 

Blev medlem: 11.57 2018-04-25
Inlägg: 63
Precis... Jag har sågat en fin (bättre) kylfläns i helgen med en fläkt ovanpå som trissorna kommer vara monterade på, så jag är lite förberedd. Nu kommer inte de 2x250 möjliga watten användas utan kanske bara 2x25 watt (maskinen väger max 10 kilo eller något sånt). Eller snarare; jag vet faktiskt inte. Det är kanske egentligen bara vid acceleration och retardation som förbrukningen skjuter i höjden. Om man tänker sig hoverboarden som den används, så fixar den att dra omkring en vuxen 1+ timme utan problem. Där jag kört är det förstås mest plant men även vissa kraftiga uppförsbackar och nerförsbackar. Om man tänker på att batteriet är på ca 40 volt, ca 4 ampere, så säger det något om hur mycket/lite effekt som går åt. Detta antyder att effektåtgången är väldigt liten på plan mark. Kanske räcker det med 15 watt för att dra omkring 10 kilo på plan mark. Kanske ännu mindre om det är inomhus. Mer vid start/stopp men nästan inget vid färd.

Men här kommer ju trådens topic in i bilden. Är det inte så att nu om jag höjer PWM-frekvensen bara för att få tyst på motorn, så kommer allt mer effekt hamna i slutsteget och mindre i motorn. Om man kunnat konstruera en digtalt styrbar DC/DC som jobbar optimerad vid sidan om, så hade verkningsgraden kunnat bli mycket högre, speciellt om den rullar omkring långsamt startar/stoppar hela tiden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.33 2018-05-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 22991
Ort: Kristinehamn
Om du höjer PWM-frekvensen i drivsteget och driver drivstegen rätt är det ung. samma effekt som avsätts i dom. Har du dessutom designad drivstegen rätt samt PWM-styrningen till dom kan du helt enkelt inte minste värmeutvecklingen mer utan att det blir MYCKET besvärligt för en minimal vinst.

I mina ögon är du på helt fel väg i din lösning.


Senast redigerad av Icecap 17.26 2018-05-11, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.15 2018-05-11 

Blev medlem: 11.57 2018-04-25
Inlägg: 63
Nedan bilder är först mitt schema hur jag ville ha halvbryggan, och bild 2 en fin bild på sladdinfernot. Man ser sladdarna från hoverboardhjulet, men hjulet är utanför bilden. 2 nätagg behövs här. Det ena ger 12 volt och syns lite i bilden och det andra ger motorspänningen och syns inte i bild.

Observera som sagt att nedan drivning fungerar fint-fint, numera även variera fart med PWM på "ohörbara" 16 KHz. Det är inte att det inte fungerar som var min frågeställning här utan snarare om det fanns varianter på temat. Även vid ohörbara nivåer på PWM-frekvens så låter motorn mer än om den DC -matas och dessutom tycks motorn tappa vridmoment med höga frekvenser.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast redigerad av Elst 17.39 2018-05-11, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.36 2018-05-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 22991
Ort: Kristinehamn
Så du vill INTE driva drivstegen med en variabel DC?

Som jag har läst det är det vad du har frågat efter hela tiden - men jag är nog gammal i skallen, speciellt i värmen.

Du har alltså drivsteg som klarar jobbet, du har sensorer för att säkra rätt kommunikering och du har en µC till att styra allt detta. Förvisso bara en Arduino Uno men den har 6 PWM-utgångar som borde räcka till väldigt fint.

De styrenheter jag har sett kör just med en PWM-styrning till varje drivtransistor, då kan man köra allt som man vill. Energin som ges till motorn styr man med duty-dycle på de enskilde PWM-kanaler och plötsligt är alla DC-DC-omvandlare borta. Det ger färre komponenter och mindre störningar.

Om det är störningarna som är problemet kan det vara en bra idé att fixa dom, det blir nämligen inte färre vid att ha FLER switchande saker med i kretsloppet.

Jag ser lösningen som att du helt enkelt styr rätt (kommukeringen) men inte kan styra effekten du skickar till motorn på rätt sätt. Alltså är det "bara" att skriva om programmet till att styra med PWM-utgångarna och sedan ha en gemensam variabel för duty-cycle, då kan du i en och samma enhet styra energin till motorn samt rotationen.

Så ja, om inte jag har missuppfattat totalt anser jag att du gör grundläggande fel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.49 2018-05-11 

Blev medlem: 11.57 2018-04-25
Inlägg: 63
Icecap, vad är kommukeringen för något? Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta! Kommukeringen hit och kommukeringen dit....

Ja, jag skulle vilja prova en digitalt styrd DC/DC in till halvbryggorna istället för att skapa PWM i halvbryggorna, för att jämföra. Det var ju lixom hela grejen med tråden. Jag vet inte exakt vad som förde tråden hit där den landande. Jag har bara försökt vara följsam och svara på frågor.

En digitalt kontrollerbar DC/DC kör sina 100 KHz på en liten yta på ett utprovat kretskort, så du får faktiskt mycket mindre frekvenser i hela konstruktionen med en sådan lösning, det blir nästan likspänning. Själva "kommuteringsfrekvensen" är ganska låg jämförelsevis. Men frågan är ju vad man hittar dessa digitalt styrbara DC/DC. Det verkar lysa med sin frånvaro, oklart varför.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], kricka och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010