Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 12.47 2018-11-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 15.38 2018-05-06 

Blev medlem: 11.57 2018-04-25
Inlägg: 63
Tjoho. Jag har slaktat en hoverboard för att använda hjulen och batteriet i ett robotprojekt (man får ganska mycket kvalitetsgrejer med bra effekt för lite pengar!). Jag har då bl.a. skissat hur laddaren är inkopplad till batteriet för att kunna lyfta ut detta till mitt projekt. Det är rätt så enkelt. I princip går laddkontakten rakt in i batteriet på hoverborden vilket jag hade hoppats på, dvs all elektronik för laddning (CC/CV) sitter i laddaren. Men det sitter en diod i serie inne i hoverboarden som gör mig lite förbryllad.

En diod (10A) i serie på plussidan till batteriet enligt:

Laddare (+) -----|>|---- (+) Batteri
Laddare (-) ------------ (-) Batteri

Jag blir inte klok på varför denna diod sitter där.
Som laddkontakten är utformad är det omöjligt vända på polariteten av misstag.

Litiumbatteriet är på 42 volt och laddaren är på 42 volt.

Jag har mätt spänningen över batteriet under laddning. När jag mätte så kravlade spänningen upp från 40.7 volt till 41.3 volt och sedan slog lysdioden om från rött till grönt på den externa laddaren (a.k.a. "färdig"). Det är på sätt och vis vad man kunde vänta sig med denna diod där (är min spontana tanke), men reser egentligen ytterligare ett frågetecken. Vad tog CV -fasen vägen?

Kan jag skippa denna diod? Hade det inte varit för nyckelordet lithium, så hade jag sorglöst gjort detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.49 2018-05-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.31 2005-12-15
Inlägg: 6243
Ort: Malmö
Dioden är för att inte batteriet ska laddas ur genom laddaren.
Antagligen drar laddaren ström från batteriet när inte 230v delen är ikopplad..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.27 2018-05-06 

Blev medlem: 11.57 2018-04-25
Inlägg: 63
Borde inte en sådan diod suttit i laddaren?

Batteriet blir väl inte riktigt fulladdat nu. Om du laddar ett Li-Ion -batteri och skiftar från CC till CV vid 4.20 volt eller 4.13 volt, det borde spela viss roll.

Vissa menar att det spelar en stor roll. I detta specifika fall ca 10% av kapaciteten.

Titta på nedan kurva eller sök på "discharge curve at different charge voltage li ion" eller liknande.
https://www.powerstream.com/lithium-ion ... oltage.htm

Livslängden på batteriet blir dock längre om man avstår från att ladda fullt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.33 2018-05-06 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.06 2010-05-17
Inlägg: 8575
Ort: Växjö/Alvesta
Kan ju vara ett skydd för att man inte ska kunna ta ut ström genom laddkontakten också kanske? Likaså undvika brand om någon stoppar in en spik eller vad som helst och kortsluter kontaktdonet..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: maulah och 25 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010