Cotag / Mifare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Cotag / Mifare?

Inlägg av SueCia »

Hej!
Jag letar och hittar att det finns taggar som har både EM och Mifare teknik i samma tag, men hittar ingenting o Mifare / Cotag. Det hade underlättat mitt jobb enormt om det fanns. Bäst av allt hade vart en tag med Cotag / EM / Mifare då vi har alla 3 system.

Sen en bonusfråga, vi har ID06 kort på jobbet, är det någon som vet vad det sitter för teknik i dom? Jag misstänker EM men jag är inte säker.

MVH // Andreas
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Re: Cotag / Mifare?

Inlägg av ojjan »

EM och mifare finns i id06.

Kasta ut cotag
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Cotag / Mifare?

Inlägg av SueCia »

OK bra att veta :)

Hade gärna kastat ut cotag men nu har vi nästan 200 Cotagläsare i verksamheten jag ansvarar över så det skulle bli aningen dyrt. Speciellt med tanke på att vi har massvis med DC22 generation 1 kvar ute som inte ens stödjer de nya läsarna vi använder (MF 1050E).

Men det verkar som att vi får lov att köra Mifare taggar och Cotag passerkort då.

Det trista är att vi har ett nytt nyckelskåp vi ska ta i drift snart som kör EM
Kortläsarna runtom är Cotag
Och de nya kortläsarna jag beslutat att vi ska använda är Mifare

Men alla har ju ID06kort så då kanske det löser sig bra ändå.

Är det både Mifare och EM i ID06 som standard eller får man välja när man beställer?
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Re: Cotag / Mifare?

Inlägg av ojjan »

Standard är EM och mifare. (vad jag har erfarenhet av)
Dock så vet jag inte om man kan få id06 med speciell a-nyckel om man vill nyttja sektorläsning.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Cotag / Mifare?

Inlägg av Mickecarlsson »

Vi köper från dessa: http://www.rfidsupply.se
Garaget har NFC och vårt larm har EM
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Cotag / Mifare?

Inlägg av mrfrenzy »

Cotag är patenterat av Siemens och eftersom dom inte har gjort några kombitaggar finns det inte att köpa.
Du kan dock väldigt enkelt tillverka det själv genom att köpa sådana självhäftande mifaretaggar (exempelvis från rfidsupply)

Cotag nyckelbrickorna har en fördjupning på ena sidan där man kan klistra en sådan tagg och det bör sitta kvar utan problem.

Om ni använder Cotag i "kreditkortsformat" så går dom att klyva på mitten och montera mifaretaggen inuti, det finns gott om plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Cotag / Mifare?

Inlägg av SueCia »

Tack för alla svar.

Självhäftande taggar såg mkt intressanta ut.

En fråga till nu då.

Jag köpte "trippeltaggar" till våra ny Mifareläsare, dessa taggar har 3 olika rader med siffror, varav vi använder den översta raden för vårat system.

Systemet vi använder är Vanderbildt Entro med DC22:or kopplade mot MF1050E läsare.

Funkar alla Mifare taggar till vårat system eller ska man hålla utkik efter någon speciell typ av taggar?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Cotag / Mifare?

Inlägg av mrfrenzy »

90% av alla Mifaresystem (även gamla Bewator) fungerar med alla varianter på taggar. Dom läser endast serienumret (uid) från taggen och använder ingen kryptering eller lagring av data i taggen.
Dom olika numren som står tryckta på är bara olika sätt att omvandla det binära formatet på serienumret till något som är smidigt att mata in i programvaran.
Skriv svar