Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Inlägg av okhan »

Min mamma har gamla band på VHS som hon skulle gärna vilja ha i digitalt format i datorn. Hur gör man detta enklast och billigast utan att behöva köpa massa prylar? Någon som kanske gjort detta innan och kan tipsa?

Handlar på sin höjd om kanske 3 videoband.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Inlägg av TomasL »

Du behöver ett videofångarkort.
Själv använder jag ett Elgato, jag köpte på Netonet, testat korten från Kjell, men blev aldrig nöjd med dem.
Om du har en DVD-recorder, så kan du förmodligen använda den för digitalisering.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Inlägg av Purre »

Enklast är att låta någon annan göra jobbet och sen betala för det. Beroende på hur många band det är kanske det är bästa också än att köpa på sig massa saker som kommer användas en gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Inlägg av breflabb »

Har kört med med denna fast modell äldre. Det funkar och är lättanvänd.
Nu vet jag inte om dom har förbättrats något sen jag körde,det borde dom ha gjort.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... tor-p99003
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Inlägg av TomasL »

Det var just en sådan jag hivade, och bytte mot Elgaton.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Inlägg av breflabb »

Hur gammal var din? För dom är uppgraderade några gånger. Min var från 2012
tror jag, och vist var den inte så lysande bra. Undrar om någon har testat
senare uppgraderade varianter. Någon förbättring måste ha skett,tycker man ju
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Inlägg av TomasL »

Var väl två år sedan jag hivade kjell-varianten, och då var den något år gammal eller så.
Orsaken var att resultatet blev miserabelt, ordentlig skillnad gentemot Elgato's variant (även om de ser likadana ut).
Med Kjells variant följde det med något oanvändbart demoprogram, kaffe-nånting, och ett ännu sämre videograbber program.
Elgato's program tycker jag funkar mycket bra, och är extremt lättanvänt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Inlägg av breflabb »

Min har jag gett bort till en bekant som var nyfiken :doh:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Inlägg av Henry »

För en 8 år sedan eller vad det nu är använde jag en sådan där enkel "scart till bla s-video" grej och kopplade till s-video ingången på ett grafikkort (ser man knappast idag), spelade in på en mindre långsammare dator då det tog en del resurser och överförde sedan filen för redigering till min stationära bra snabbare.

Kommer dock inte alls ihåg vad jaga vände för program för inspelning men har för mig det var något inbyggt i Windows.

Behövde sedan fixa ljudet för det var extremt hög på vissa ställen under en 15 sek in och är ganska säker på att jag använde audacity för det för jag känner igen hur det ser ut på bild.

Videon som sådan hittade jag sedan även ett annat program för att göra lite bättre för lite klarare färger och dylikt men det kommer jag inte alls ihåg vad det hette.

Videon på datorn blev för övrigt lika bra tyckte jag som när bandet spelades upp på en tv.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Inlägg av Retroperra »

Jag har en DVD-inspelare med en VHS-bandare inkopplad på jobbet.
Hur långa ör hennes band?
Det går att samla kortare delar till en dvd också. Den har inbyggd hårddisk som den spara ner på först.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Inlägg av MiaM »

Henry skrev:För en 8 år sedan eller vad det nu är använde jag en sådan där enkel "scart till bla s-video" grej och kopplade till s-video ingången på ett grafikkort (ser man knappast idag), spelade in på en mindre långsammare dator då det tog en del resurser och överförde sedan filen för redigering till min stationära bra snabbare.
Med lite tur kan det funka, om grafikkortet i sin tur använder samma kontakt för s-video och vanlig kompositvideo. Men generellt sett så är det bara S-VHS-video och Hi8-video som har s-video-utgång. (S i S-video kommer från just S-VHS, det var de som satte namnet på standarden. Före det så var det rejält ovanligt med separat luminans och krominans och det kallades väl LC eller liknande då. Användes typ bara på Commodore 64 och passande skärmar då)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Inlägg av Henry »

Kommer inte alls ihåg vad det var för grafikkort jag använde men det hade standard utförande av både komposit och S-video kontakt vilka kunde konfigureras både som in och utgångar kommer jag ihåg, kommer dock inte ihåg vilket av de jag använde.

Kopplade sedan en adapter till videon och adaptern såg ut precis så här:

Bild

Sedan var det bara att börja spela in.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Hur enklast överföra VHS-band till dator?

Inlägg av hummel »

Har du en video till dina band och en MiniDV-kamera kan du enkelt fånga in bilden via FIreWire i datorn. Men absolut enklast är att låta någon annan göra det.
Skriv svar