Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GiK
Inlägg: 507
Blev medlem: 26 augusti 2008, 08:55:20
Ort: Kalmar

Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av GiK »

Jag har funderat på att använda våra analoga telefoner på något sätt.
Skulle vilja utnyttja det befintliga kopparnätet i våran lägenhet.
En spänning måste väl läggas på?
Generera en ringsignal, hur?

Finns det något kopplingsschema?

Vänligen
GiK
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av Biker »

Finns trådar här om det har jag för mig men det är lite jobb om det skall vara en hel hög med telefoner med individsanrops möjlighet t.ex.

Öh men hur stor lägenhet har du om det skall ha ett eget telenät? - bestialiskt med kvadrat och våningar va?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av baron3d »

Hur gamla telefoner?
Min lösning, med telefoner med nummerskiva, var att bara använda luren och omkopplaren för telefon-lyft. Alla telefoner matades parallellt med en för växelspänning högimpediv strömkälla.
För att signalera kopplade jag in en summer via en diod.

När en av telefonerna lyftes sjönk spänningen något som detekterades och polvände matningen tre gånger. Detta gjorde att alla telefonernas summrar tutade/pep tre gånger.

Alla som lyfte "sin" lur kunde prata.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av säter »

Jag har ett antal bakelitare i verkstaden.
Det fungerar utmärkt med alla extra ringklockor.
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av opampen »

Ring signalen ligger runt 90 v. växelspänning. Mikrofoner och hörlur går bra med 4,5 V. Du kan ju bygga en enkel växel med lite styrlogik och reläer om det är låt säga en till tio nr.0-9.
Det finns säkert scheman att hitta på nätet från gamla Televerket mm.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av säter »

Du ska alltså inte ha telefonerna anslutna till Telias kopparnät?
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av SM4UKE »

En av mina bekanta, som sparar på all sorts rolig bråte, tog vara på en gammal företagsväxel. Det var en koordinatväljade i ett stort träskåp som var ungefär lika stort som ett ordinärt kylskåp. Sedan hade han telefoner, med riktig fingerskiva förstås, på olika platser i huset. Från varje telefon gick det att ringa hur som helst inom huset. Ett skönt rasslande i skåpet under uppkopplingen. Jag minns inte om inkommande linje också var ansluten eller om det bara levde sitt egna liv inom huset. Där jag gick 4-årig teknisk linje hade någon byggt ett telefonsystem som också byggde på en (liten) koordinatväljare men hottat upp det hela med dåtidens mikroprocessor (kan ha varit 8085) som räknade pulserna från fingerskivan och styrde reläerna. Efter lite klurande kunde man lyfta på kåpan och manuellt klicka på reläerna för att sedan höra hur det ringde någonstans. Annars hade det varit kul att få uppleva att gå in i en stor station med 500-väljare. På youtube finns en film från en polsk station med strowgerväljare som är rätt kul att se (och höra!).

Här är den!
https://www.youtube.com/watch?v=xUOh9fCSgqw
Över tio minuter med rasslande och klickande.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av Glenn »

Det fanns väl små televäxlar i form av en större telefon avsedda för mindre företag som man borde kunna använda till just det ? ..många hade väl specialapparater men nog fanns det för vanliga också ? Kanske till och med in på 90-talet.

SM4UKE: Ett av mina tidigaste minnen är når jag följde med min pappa till jobbet, vad kan jag ha varit, 4-5år ? Han jobbade då på televerket i nån stor telestation under stockholm (tandem ?) och jag minns dånet när man gick igenom hallarna med väljare, väldigt speciellt ljud. ..Dessutom minns jag när jag fick sitta och tjuvlyssna på telefonsamtal genom nåt jag tror kallades "trollpilen" ? Lite osäker, men nåt åt det hållet, borde fråga farsan hur och när det kan ha varit.
Användarvisningsbild
GiK
Inlägg: 507
Blev medlem: 26 augusti 2008, 08:55:20
Ort: Kalmar

Re: Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av GiK »

:mrgreen: Ursäkta att jag inte svarat Er. Men det beror inte på bristande intresse av Era svar. :mrgreen:

Jag har googlat en massa och sett många varianter.
Mina telefoner är vanliga analoga inte "tonvals varianten".

Ska söka vidare på webben efter något kopplings schema för två telefoner i första hand.
En växel för fler i andra hand. Men klart är att jag behöver 4,5V DC och till ringsignalen
90 V AC.

Söker vidare efter mer input. :D :tumupp: :bravo:

Hittar Ni något "tele-nyttigt", släng gärna upp en länk, please!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av säter »

säter skrev:Du ska alltså inte ha telefonerna anslutna till Telias kopparnät?
Du svarade aldrig på denna fråga.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av Jonyverse »

GiK skrev: Skulle vilja utnyttja det befintliga kopparnätet i våran lägenhet.
Det här är väl svaret på det.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av E Kafeman »

Stoppa in en sådan här i telefonen eller placera den på lämpligt ställe på befintligt koppar-nät så kan man använda den som IP-telefon.
Den supportrar snabbnummer, vidarekoppling och ringsignal även för äldre telefoner.
Kör egen växel över en RPi så fungerar den både som lokaltelefon och kan anslutas till omvärlden. Se t.ex. http://incrediblepbx.com/
Med Zoiper eller liknande i mobilen så kan mobilen ringa eller nås via lokalnätet oavsett var man är, bara det finns wifi/3G/4G-nät att ansluta till.
Gamla mobiler kan återanvändas som trådlös telefon.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av Glenn »

e kafeman: vet inte med just den där, men dom jag tittat på innan klarar inte pulsval, bara tonval.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hur använder man de gamla analoga telefonerna bäst?

Inlägg av E Kafeman »

Nej den klarar bara DTMF, men det går bra ändå, man kan vissla i mikrofonen :wink:
Det finns andra dosor som ska klara puls-val, typ https://www.ebay.com/itm/Grandstream-Ne ... 3490233009
Se sista raden på denna sidan: http://www.ipalarms.net/voip/grandstream.html
Det finns Arduino-varianter om man vill bygga själv. Denna är minimal och bör kunna montera på ett litet experiment-kort.
Den lite mer komplicerade varianten är att programmera upp en RPi Zero W. Då kan gammel-telefonen bli trådlös. Passande pulsval till DTMF finns på Github.
Ett liknande alternativ här.
Vad gäller utländska mjukvaror så får man antagligen korrigera koden så att man få nollan i förväntad ordning.
Skriv svar