Vad betyder det här 807-databladet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Vad betyder det här 807-databladet?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag bifogar ett datablad på det fantastiska elektronröret 807.

Nu undrar jag hur jag skall tolka maximal effektförlust.

Det finns en kolumn kallad CCS och en kallad ICAS.

Effekttåligheten i CCS-kolumnen anges till 25W, effekttåligheten i ICAS-kolumnen anges dock till 30W.

Nu undrar jag vad som gäller.

Mitt "problem" är nämligen att jag äger ett gäng utgånstransformatorer (OPT) som jag designat och anpassat till typ 807 i push-pull dvs ett impedansförhållande om 10kaa-8Ohm.

Dessa OPT är alltså anpassade till 8 Ohm högtalare, nu vill jag dock köra 4 Ohm högtalare också MEN i båda lägena i Klass A, vilket får till följd att jag måste följa med i biasström för att få Klass A i 4 Ohm också (uteffekten blir då inte maximerad men vem bryr sig så länge man har Klass A?).

Detta innebär alltså att strömmen måste höjas vid 4 Ohm för att bibehålla Klass A men iom att effektförlusten typ är maximerad för 8 Ohms högtalare så blir ju effektförlusten högre om man typ höjer strömmen vid samma anodspänning.

Jag har räknat ut att man inte behöver mer än 30W men frågan är, tål 807 det?

Jag tolkar det som så dvs att jag kan köra 25W vid 8 Ohm och 30W vid 4 Ohm för att behålla Klass A, men har jag rätt?

MVH/Roger
PS
Man kan tycka att man bara går ner i effekt vid 8 Ohm så blir inte steget så stort men effekten kommer av den last man valt och att lasten skall träffa Klass A så det går inte med min OPT, det är 25W vid 8 Ohm (och Vak=400V) som gäller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Vad betyder det här 807-databladet?

Inlägg av okhan »

CCS = continuous commercial service
ICAS = intermittent commercial and amateur service

CCS gäller för klass A.

Jag hade nog nöjt mig med 8 ohm som du har. Annars kan du kanske skapa ett uttag till på OT?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad betyder det här 807-databladet?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt svar okhan!

Varför gäller CCS för Klass A?

Om jag tolkar benämningarna rätt så tycks ICAS vara nån slags standard som man kan men inte bör köra (kommersiellt), kan ju tänkas röret håller sämre när man kör ICAS och vill man ha en förstärkare som håller länge så...

Mina OPT är redan producerade iform av ingjutna toroider så nån tappning av sekundären går inte att göra.

Jag har bestämt mig för att chansa och göra som jag säger dvs 25W vid 8 Ohm och 30W vid 4 Ohm, jag har inte så mycket val och hoppas bara 807 inte slits alltför fort men vad jag har fått veta så är det "fara och färde" först när anoden glöder :)

MVH/Roger
PS
Däremot är jag lite orolig för gallerresistansen hos dessa auto-biaserade slutrör, i min fina katalog från JJ Electronic står nämligen i fallet KT66 (linjärare variant av 807, typ) att om man går över en viss anodförlust (som är nära maximum) så rekommenderas mindre gallermotstånd, jag har dock tänkt köra hela 470k (Williamson rekommenderar 100k) och det kommer jag göra för att minska snedbelastningen hos pp-drivningen (ty Zin_a~22k medan Zin_k~1k) dvs det gäller att inte belasta "Cathodyne" för mycket därför har jag valt maximalt rekommenderat gallermotstånd (470k) vars storlek dock tycks behöva minskas vid högre anodförlust, undrar hur viktigt det här är (bör ju trots allt finnas lite marginaler) :humm:
Skriv svar