500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Vi hade budgetmotorer som inte tålde VFD drift.

Det blev lite höga resonansspänningar så det blev överslag i lindningarna då de inte tålde detta kontinuerligt.
Inte kritiskt men till slut så gick det för mycket ström i motorn till ingen nytta.
Ialla fall tror jag det, motorerna hade fungerat bra tills dess vi satte dit frekvensare för att reglera ner :)

(och NEJ, det var inte sämre kylning, för vi hade extra kylluftsfläktar)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av TomasL »

SeniorLemuren skrev:
TomasL skrev: Och isoleringen är några mikrometer tjock, så den kanske klarar 50V eller nått sånt.

Jo, MEN spännings-skillnaden mellan varje lindningslager är inte så hög, dessutom använder man extra isolering närmast stålet i motorn.
Om du har 2000 varv i en lindningshärva så blir spänningen mellan varje varv, dvs i princip det som isoleringen skall klara 600/2000 dvs 0,3V.
Eller om man skall försöka hålla sig till lite bättre underbyggd fakta i stället för att gissa vilt.

How can I determine the voltage insulation rating of magnet wire?
Och på vilket sätt gissar jag:
The primary purpose of magnet wire insulation is to provide turn-to-turn or layer-to-layer isolation; as such, the voltages involved are relatively low, regardless of the overall component rating. Therefore the actual voltage rating is usually of little interest. For higher withstand voltages - between the winding and the core or other components - other forms of barrier are normally employed.
Så ja, isoleringen på lindningstråd behöver bara skydda för spänningsskillnaden mellan lagren eller mellan varven, vilket som nu är högsta värdet.

Att det finns olika typer av isolering, handlar mer om temperaturområdena, inte om spänningståligheten.

Beträffande omformardrift så är det i de allra flesta fallen så att lindningarna fallerar pga övehettning, dvs ofta beroende på höga jordströmmar som värmer upp lindningen.
Just därför kan det vara dålig ide att köra frekvensomformare på en gammal motor, då lindningen inte håller tillräckligt hög temperaturklass.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Vi har verifierat att det inte var temperaruren som knäckte isoleringen, då vi loggat strömmen och haft termistorer för loggning av temp, samt extra kylfläkt.

Det var just överström pga bristande isolering som vi reagerade på.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev:
SeniorLemuren skrev:
TomasL skrev: Och isoleringen är några mikrometer tjock, så den kanske klarar 50V eller nått sånt.
Och på vilket sätt gissar jag:
T.ex på att isoleringen tål ca 50V. Om du kollar exempeluträkningen så hamnar man där på
Ds = 12μ x 205 V/μ = 2,460 V
mellan 2 isolerade trådar alltså 1,230V enkel tråd. Att du sedan blandar in temperatur i sammanhanget har ju ingen som helst betydelse i det som frågan gäller, d.v.s om isoleringen skyddar för 500V vid beröring.

Edit. Jag rekommenderar självklart inte att någon testar detta med fingret. Men jag vill nog mena att många här inklusive mig själv har råkat peta på en enamelisolerad koppartråd med spänning på vid något tillfälle utan att något hänt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av rikkitikkitavi »

500VDC klarar väl de flesta o lite till, de skall ju tåla spänningsspikar som i sig kan ge rätt hög potential över en motorlindning tex.

Om de inte är skdade av böjning ,värme eller andra faktorer.

Då här man inget annat skydd :)

Jag har petat på 200VDC till en mikrofon. N
Märktes inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack SeniorLemuren, I rest my case :)

MVH/Roger
PS
205kV/mm var intressant.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av TomasL »

Jag har petat på 200VDC till en mikrofon. N
Märktes inte.
Undantagen bekräftar regelns, sas.
205kV/mm var intressant.
En utopi när det gäller isolering.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:Tack SeniorLemuren, I rest my case :)

MVH/Roger
PS
205kV/mm var intressant.
Tro inte på mig eller andra som testat hur det är. TomasL vet ju alltid bäst. Han har ju även konstaterat att några självkörande bilar inte kommer att finnas för än om 50 år. :D

EDIT:
Enamel
The dielectric strength of a porcelain enamel coating will vary from point to point due to surface variations and internal bubble structure of the coating. Dielectric strength of ordinary porcelain enamels will range from 200 to 500 volts per mil with an average of 4 to 6 mils total thickness.
The best dielectric strength is obtained with a minimum of three thin coats of extremely dense "altered" porcelain enamel.

Noera att :
Increase and decrease due to total thickness are not directly proportional to that thickness.
Så att 205kV/mm gäller är säkert inte fallet. Testerna som gjorts gäller ju "normal" isolering på transformatortråd.
Senast redigerad av SeniorLemuren 4 maj 2018, 18:51:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tittade på din trevliga länk och blev lite konfunderad.

Jag tolkar det nämligen som att den dielektriska styrkan minskar med ökande diameter.

Har jag tolkat det rätt?

Olika typ av isolering då eller?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av Teknikern »

SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:Tack SeniorLemuren, I rest my case :)

MVH/Roger
PS
205kV/mm var intressant.
Tro inte på mig eller andra som testat hur det är. TomasL vet ju alltid bäst. Han har ju även konstaterat att några självkörande bilar inte kommer att finnas för än om 50 år. :D

EDIT:
Enamel
The dielectric strength of a porcelain enamel coating will vary from point to point due to surface variations and internal bubble structure of the coating. Dielectric strength of ordinary porcelain enamels will range from 200 to 500 volts per mil with an average of 4 to 6 mils total thickness.
The best dielectric strength is obtained with a minimum of three thin coats of extremely dense "altered" porcelain enamel.
Du glömde nämna att TomasL också vet att man inte kan fylla en AC eller värmepump med gasol, jag glömde bort att påpeka det för den värmepump som nu gått gasolfylld en hel vinter och fortsätter fungera utan att explodera.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:Tittade på din trevliga länk och blev lite konfunderad.

Jag tolkar det nämligen som att den dielektriska styrkan minskar med ökande diameter.

Har jag tolkat det rätt?

Olika typ av isolering då eller?

MVH/Roger
Jag kan bara gissa, men 2 ledare som ligger intill varandra skilda med en tunn isolering kan ju likställas med en kondensator och grövre diameter på ledarna ger ju större kontaktyta och därmed större kapacitans mellan de två ledarna, det kanske påverkar det hela. Jag kanske är ute och cyklar nu men andra här vet säkert mer om orsaken till att den dielektriska styrkan minskar med ökad diameter. Om 50 år kanske den är ~ :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om apparaten ska stå hemma - gör som du vill. Ska det vara, vilket du antytt, som en kommersiell apparat - kör efter "kaninbiblen".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av TomasL »

Teknikern skrev:Du glömde nämna att TomasL också vet att man inte kan fylla en AC eller värmepump med gasol, jag glömde bort att påpeka det för den värmepump som nu gått gasolfylld en hel vinter och fortsätter fungera utan att explodera.
Det beror väl på att jag sannolikt har lite mer kunskap om kylteknik än vad du har, och dessutom är rätt mån om att grejjorna skall hålla en längre tid, samtidigt som de skall gå med så hög verkningsgrad som möjligt.
Dessutom så är samtliga värmepumpar och kylmaskiner vi tillverkar och säljer fyllda med antingen propan eller propylen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av Teknikern »

Du har faktiskt inte den blekaste aning om vad jag har för kunskap, eller i vilka områden men du får gärna tro att du är bäst, det bryr mig inte ett smack.
Inte heller har du den blekaste aning om vad syftet med montaget var, det KAN ju vara ett rent experiment för att slå hål på myter.
Du påstod tidigare att mina värmepumpar skulle börja läcka och att kåkar skulle brinna ner-explodera av läckorna och att det var faaarligt utan att veta ett smack om vare sig montagen eller kåkarna, du påstår så mycket men det finns ett gammalt fint ordspråk som lyder "det är bättre att vara tyst och verka dum, än att öppna munnen och undanröja alla tvivel".

Nog om detta!
Skriv svar