Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av TomasL »

Kameran i reprostativ, kameran laddad med ortokromatisk film.
Original ritat med tusch i skala 2:1 har jag för mig, på transparent ritfilm (A3) med milimeterpapper bakom.
Därefter åkte den framkallad filmen in i förstoringsapparaten, och kopierade i rätt storlek på lithfilm.
Detta var nog runt 77 eller nått sånt, det var tider det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av tecno »

Ja inte är du ensam om detta, har gjort så i min barndom. Men jag har även tejpat 1:1 men klart bättre med 2:1 eller 4:1.

Det var mycket LITH jobb på den tiden. Vi byggde ett par speciella exponerings lådor med lång strålgång för att få så skarpa kanter vi kunde vid kontaktkopieringen till ortokromatiska lith filmen. Det var en enklare punktljus variant vi labbade fram med optik från förstoringsapparat.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av prototypen »

Jag använde gnuggisar för DIL komponenter, lösa paddar för övrigt och kurvtejp.
Har slängt rubbet

Protte
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av rvl »

En litet udda metod vi använde för ett skolarbete för snart 30 år sen, var att köra med ett vasst stålstift i plottern. Stiftet ritade konturerna på den röda sidan av en dubbel plastfilm. Därefter kunde man riva bort det röda så det blev helt genomskinligt där det var meningen. Det här 4:1 originalet fick "Tant Frät", som gjorde svartvit film i normalstorlek och frätte kortet i Duroid. Det blev en 12 GHz förstärkare, som till och med fungerade ...åtminstone i början av mätningarna. 8)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av Marta »

Det var härliga tider... Mönstret skapades på rutpapper med blyerts och sudd. Raka linjer för kopparsidan och vågiga för ovansida.

Sedan Ritfilm, gnuggisar från Meccanorma och kurvtape. Med symboler på bärfolie för fotografisk överföring skala 2:1 var det riktigt snabbt och enkelt. Fick köra till Telko i Malmö för att handla sådana. Lokalbutikerna (ja, det fanns flera i L-krona på sin tid) hade bara tjocka styva för direktetsning. Hade tillgång till reprokamera så det var lätt att göra en film.

Därefter var det dags att såga till en bit laminat, gnugga bort lösa föroreningar och lägga på Agfa fotolack. Hette Copyrex GN20, kanske någon mer här som känner igen det? Var helt fantastisk. Etsade i peroxid/syra på under minuten utan minsta genomslag. Helt perfekta kort. Tyvärr upphörde tillverkningen p.g.a. miljömaffian.

Korten var mycket snyggare på den tiden med fina mjuka linjer. Blev det trångt i någon hörna gick det att tweaka till det utan gnällig cad som kämpade emot. Den sista perioden av mitt kortslabbande tyckte jag vanlig vektorgrafik var bättre än specialcad just för friheten det gav. Med en stor skärm var det faktiskt bättre än Meccanorma förutom när hörnet på en pad skulle skrapas av, men de mjuka linjerna saknade jag.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av säter »

Korten var mycket snyggare på den tiden med fina mjuka linjer.
Så här ser korten ut i mitt ASEA NC-system.
De måste väl vara framtagna med liknande metod?
2011_09190214.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det var annorledes förr!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av prototypen »

Måste varit lite svårt att skilja vad som var på över/undersida med raka/vågiga linjer.
Jag använde röd/blå ”rättningspenna” rött för komponentsida, blå för lödsida.

Protte
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av Teknikern »

Gnuggisar, kretskortspenna och järnklorid var det som gällde här. Eftersom kretskortspennan var dyr för min ynka veckopeng "lånade" jag svart overheadpenna i skolan som visade sig vara minst lika bra. Laminatet var överblivet industriavfall från en lokal skrothandel. Kretsarna kom från skrotade gamla transistorradioapparater och tv-apparater mm. Växer man upp fattig så lär man sig vad återbruk kan generera, vi var egentligen inte fattiga men det stod klart vid bouppteckningen av farsan var pengarna tagit vägen, bättre spela bort dom än satsa dom på en "oduglig son som ändå aldrig blir nåt". :roll:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av breflabb »

Samma här, vanlig märkpenna (kallades för spritpenna).
Däremot så var väl kanterna inte knivskarpa. Men vad gjorde det.
Känslan att man har lyckats första gången var ju enorm
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av Marta »

Kretskortspennan kommer jag ihåg. Testade en sådan i början av mitt kortslabbande. Den hette Dalomarker och innehöll en lila färg som rann ut när spetsen trycktes mot kortet. Såg väldigt påkostad och avancerad ut med blanka metallhylsor i ändarna och en reservspets i toppen. Fick det aldrig att funka, etsningen slog igenom. Hade nog gått bättre med annat etsmedel än peroxid/syra.
En tunn pensel och cellulosalack fungerade däremot fint. Fortsatte med detta efter att ha provat pennan. Riktig lack givetvis, inte alls som dagens vattenbaserade miljösurrogat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av Glenn »

Vi fick göra kort i plugget med hjälp av gnuggisar och kurvtjep, sen laminat färdigbelanda med fotoresist, exponering, etsning, borra i fräsen nere på tekniken, montera komponenter och löda.

Det är dock enda gången ajg gjort allt "manuellt" så att säga..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av Icecap »

"Back in the days" ritade jag en hel del mönsterkort (1:1) med RotRing Rapidograph tuschpennor, ritbräda, linjaler, maller osv. Använde speciellt ritpapper som fanns hos bokhandeln, var halvgenomskinligt.

Lyckades med att dra 2 ledare mellan ett par IC-ben (hålmonterat 2,54mm pitch).

Använde sedan Positiv 20 fotolack.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av breflabb »

Det var roligt något år, men sen försvann lusten av någon anledning.
Men det kan bero på att sedan så kom det en hel del byggsatser med
färdiga kretskort o komponenter. Men idag är byggsatser dyrare än en färdig produkt :(
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lasp skrev:Det var annorledes förr!
BRAVO! Gillar gamla fina ord; som att lyssna på sjörapporten. :)
Det var "annorlundare" i alla fall ... :vissla: (Tror det var den varianten jag såg på ett helt annat forum)

På RIFA tejpade vi 1:2 och körde i vår reprokamera, vilken vår chef hade sabbat genom att köra sönder skalinställningen varför skalan fick justeras med skjutmått. Därefter slabb med kemikalier och givetvis negativfilm som fick exponeras två gånger för att få det hela positivt.
Jag hade tom hittat rutad plastfilm med 0.2"-rutor i ljusblått.
Skriv svar