Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av Marta »

Provade P20 för längesedan, sprayburk att lägga på lacken själv. Funkade 1 gång, men sedan mest sk*t. Kan ha berott på etsning i peroxid/syra och framkallning i avloppsrens. Blev lika illa med Kodak's fotopolymer, vill minnas den hette KPR, när Agfa slutade med sin fantastiska produkt.

På senare år har det funkat perfekt med P20, både lösvikt och färdigbelagt. Produkten har väl utvecklats, jag blivit äldre och mognare samt inte minst framkallning i natriumsilikat pentahydrat och ets i natriumpersulfat. Absolut perfekt resultat.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av GastonDeVille »

Har kört alla möjliga varianter som att förstora upp en layout några hundra procent för att retuschera och sedan dra ner till rätt skala, ett väldigt trevligt sätt att jobba. Det blev knivskarpt. Nu räcker det bara att zooma in på skärmen och pilla med musen... Det var lite mer organiskt sätt att jobba men ofta mycket snabbare eftersom man jobbade mer hands-on utan strulande program och tjafs. En metod var CTP- / CPP-papper som Agfa hade. Det fanns även som transparent film. Bra svärta och smidigt att jobba med, bara en vätska att slabba med. Nästan som riktig lithfilm vilket var det ultimata! :P
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av rikkitikkitavi »

Gnuggisar blev jag aldrig klok på. använde märkpenna, var det Penol 77 den hette som ett över disk alternativ till den svindyra specialpennan? DEnsamma som Teknikern refererar till?

Numera heter den Penol 777 och tål inte

Jag fick aldrig ordning på egensprutad P20. Innan Polyclad la ner fick jag dock tag på lite fotoresistfilm för laminatprovning men skiten var ju för gammal. Detta var också 2000-tal så det räknas inte.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av Marta »

Agfa Copyproof kommer jag väl ihåg, papperna manglades samman i vätska och delades efter en kort stund ungefär som en polaroidbild. Sedan fick de sköljas väl för att hålla. Visste inte att det fanns som transparent film. Hade ändå varit oanvändbart till fotopolymer.

Där var det en annan Agfa-produkt som hette Copyrapid. En tvåstegs framkallare och sedan fixering innan sköljning. Blev en aning brunsvart och inte absolut mörk, men det räckte fint för både Hoecht offsetplåtar och Agfa fotolack.

Gnuggisar för direktets var hemska, men de på bärfilm för fotoöverföring var tunna och fina. Symbolerna satt som en helhet på bäraren så IC'n blev helt perfekt. Samma med tape, den för foto var mycket lättjobbad.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av arvidb »

Invaliden skrev:Tyvärr upphörde tillverkningen p.g.a. miljömaffian./.../ Riktig lack givetvis, inte alls som dagens vattenbaserade miljösurrogat.
Gärna "tyst vår", bara du får fortsätta göra kretskort på ditt "gamla vanliga" sätt? Märklig och trist inställning IMO. Varför så konservativ?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av GastonDeVille »

Invaliden skrev:.. men de mjuka linjerna saknade jag.
Har också tänkt på det, gillade att man kunde göra snygga böjar. Det hittade jag senare i Orcad som jag körde för längesen när alla andra CAD-program bara hade de fula 45-gradersböjarna.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av prototypen »

Invaliden skrev:Provade P20 för längesedan, sprayburk att lägga på lacken själv. Funkade 1 gång, men sedan mest sk*t. Kan ha berott på etsning i peroxid/syra och framkallning i avloppsrens. Blev lika illa med Kodak's fotopolymer, vill minnas den hette KPR, när Agfa slutade med sin fantastiska produkt.

På senare år har det funkat perfekt med P20, både lösvikt och färdigbelagt. Produkten har väl utvecklats, jag blivit äldre och mognare samt inte minst framkallning i natriumsilikat pentahydrat och ets i natriumpersulfat. Absolut perfekt resultat.

Jag har aldrig haft problem med Positiv20 trots natriumhydroxid till framkallning och etsat med saltsyra/peroxid. Hade byggt om en spis till torkugn. Det var väl drivgasen som fällde P20 så i den vevan övergick jag till färdigbelagt.


Protte
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av Marta »

Var inte min avsikt att provocera. Beklagar om nostalgin ledde snett. Nu fortsätter vi tråden med att minnas den gamla goda tiden på ett positivt sätt. När enkelheten fick råda och t.ex. en radio var resonanskretsar och kristallfilter som gick att se, mäta och förstå istället för matematik på universitetsnivå inne i en tvåhundrafemtioelvabollars BGA.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av prototypen »

GastonDeVille skrev:
Invaliden skrev:.. men de mjuka linjerna saknade jag.
Har också tänkt på det, gillade att man kunde göra snygga böjar. Det hittade jag senare i Orcad som jag körde för längesen när alla andra CAD-program bara hade de fula 45-gradersböjarna.

ÄR det verkligen böjda linjer eller är det uppdelat i korta raksträckor? Mitt cad kan göra böjda linjer men när man ser kortet så är det korta raksträckor. Beror ju hur GERBER formatet behandlar böjar, om typ ISO G4X finns med.

Protte
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av wombat »

Invaliden skrev:När enkelheten fick råda och t.ex. en radio var resonanskretsar och kristallfilter som gick att se, mäta och förstå istället för matematik på universitetsnivå inne i en tvåhundrafemtioelvabollars BGA.
Ord!
:D
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av GastonDeVille »

prototypen skrev:
GastonDeVille skrev:
Invaliden skrev:.. men de mjuka linjerna saknade jag.
Har också tänkt på det, gillade att man kunde göra snygga böjar. Det hittade jag senare i Orcad som jag körde för längesen när alla andra CAD-program bara hade de fula 45-gradersböjarna.

ÄR det verkligen böjda linjer eller är det uppdelat i korta raksträckor? Mitt cad kan göra böjda linjer men när man ser kortet så är det korta raksträckor. Beror ju hur GERBER formatet behandlar böjar, om typ ISO G4X finns med.

Protte
Det var en bra fråga men sjukt snygga kurvor gick att göra.
Kollade aldrig på den nivån vad som spottades ut i andra änden.
Man kunde ta och "routa" en hel bunt linjer och få programmet att lägga dessa i en fin böj
..typ såhär nånting.
MultiTraceCornerStyles.png
kom på att jag skulle behöva att bra cad-program nu för hobbygrejer gärna med runda hörn..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av GastonDeVille »

... och på tal om nostalgi, som PRYO så hjälpte jag en ingenjör hälla upp
koncentrerad saltsyra (utan skyddsattiraljer) från en jättedunk genom en
tratt till en mindre dunk utanför hens garageport.
En stund kändes det som att jag skulle kvävas eller nåt i den stilen.
Man skulle ju hälla sakta och försiktigt fast man bara ville springa därifrån... :kortis:
Soppan skulle användas för att speeda upp etsbadet för kretskorten.
Kommer fortfarande ihåg lukten i det rummet och källaren :|
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det där med att andas in saltsyra är en otrevlig grej. :tumner:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av Teknikern »

rikkitikkitavi skrev:Gnuggisar blev jag aldrig klok på. använde märkpenna, var det Penol 77 den hette som ett över disk alternativ till den svindyra specialpennan? DEnsamma som Teknikern refererar till?
Japp, Penol 77 låter jättebekant så det måste varit den. Fö. funkar faktiskt Biltemas permanenta lilla "overheadpenna", tro´t eller inte, samt alla typer av vattenfasta pennor tydligen. Jag har testat många sorter och hittills har alla funkat lika bra.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Så här gjorde vi förr, i alla fall jag

Inlägg av xxargs »

Har alltid kört med fotografisk överföring efter första försöket med 'etspenna' på extremt enkel kort då jag insåg direkt att skulle man ha kort nr: 2 så fick man göra om hela jobbet - bättre med en 'original' och man kunde belysa P20-kort i så stort antal man önskade.

Den där halvgenomskinliga 'smör'-pappret (obs. papper, inte plast) var bra till mycket - även senare när man körde ut mönstret med laserskrivare istället med handritad med rotring-penna då det fungerade fasen så mycket bättre än med overhead-plast för kopieringsmaskin/laserskrivare - svärtan blev betydligt mer skarpa i kanterna, jämnare och mer finkorning i figurerna och ledarna och även stora sammanhängande svarta områden än när man försöker med overhead-plast.
Skriv svar