Åskskadad datorskärm (BENQ-bl2711u). Går det reparera?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ramzon
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 april 2007, 22:35:40
Ort: Sjuntorp

Åskskadad datorskärm (BENQ-bl2711u). Går det reparera?

Inlägg av Ramzon »

Jo! Det är så här att jag har en datorskärm som åskan hade ihjäl med buller och bång för ett tag sedan. Det handlar om en 4K BENQ-bl2711u. (https://www.benq.com/en-us/monitor/desi ... 2711u.html)

Jag kom hem från en resa och kände hur det luktade bränd elektronik i "hela" huset och det visade sig då vara skärmen som fått sig en snyting. Den var stendöd, så jag skruvade isär den för att se om man kunde se någonting uppenbart (mina kunskaper sträcker sig så långt att jag kan byta diverse enklare komponenter, men inte mer än så), och det kunde man. Jag har försökt hitta något utbyteskort/donatorskärm på diverse sidor typ ebay, amazon osv men utan resultat. Har inte en aning om ifall detta går att lösa utan att behöva betala mer än nypris för skärmen.

Finns det någon som har en aning ifall man kan få tag på utbytesdelar eller vart man kan lämna in den för en eventuell reparation? Eller är det bara slänga på tippen?

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Åskskadad datorskärm (BENQ-bl2711u). Går det reparera?

Inlägg av Tekko »

Inte värt att reparera det där kortet då du åker på att byta i stort sett varenda komponent. Dock borde du kunna hitta ett utbuyteskort på ebay för ca 1/2-3/4 av skärmens nypris.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Åskskadad datorskärm (BENQ-bl2711u). Går det reparera?

Inlägg av kodar-holger »

Beroende på vad "för ett tag sen" är kanske det är värt att prata med ditt försäkringsbolag också. 4k-skärm låter inte allt för gammalt. Nedskrivningarna på sånt här är dock ganska brutala så räkna inte med några stora summor därifrån. Men som sagt: Kolla.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Åskskadad datorskärm (BENQ-bl2711u). Går det reparera?

Inlägg av xxargs »

Det kanske var åskan som initierade haveriet men det man ser är skador av värme under längre tid - ett av motstånden har lekt glödlampa och börja koksa sönder kortet för dig och det kan ha varit och lyst i timmar.

Nära direkt-träff brukar inte koksa kretskort utan syns mest på att folieledare helt enkelt slutat att existera och man ser metallblåkimmer där ledarna har gått ibland...

Hur eller hur - det brukar vara väldigt mycket mer som är sönder än de fysiskt synliga skadorna och det är en pina att försöka få fatt på allihopa - är det digitalsnusk på kortet så kan man anse det som bränt och i princip omöjlig att fixa.

Med andra ord försök göra det till försäkringsärende så att du kan köpa ersättningsutrustning - det är inte värt jobbet att försöka reparera sådant här - brukar vara mycket värre än vad det ser ut till en början, när Tors hammare har varit framme.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Åskskadad datorskärm (BENQ-bl2711u). Går det reparera?

Inlägg av säter »

Ramzon skrev:Jag kom hem från en resa och kände hur det luktade bränd elektronik i "hela" huset och det visade sig då vara skärmen som fått sig en snyting.
Hur kan du veta att det var åska, när du inte var hemma?
Skriv svar