Laga laddare till robotgräsklippare? Hjälp uppskattas!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Alfonsg00
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 april 2018, 16:04:57

Laga laddare till robotgräsklippare? Hjälp uppskattas!

Inlägg av Alfonsg00 »

Hej!

Skulle koppla in robotgräsklipparen efter vintern och eftersom det inte var ngt liv alls i den upptäckte jag att laddaren var fylld med vatten. Öppnade laddaren, upptäkte att komponenten på första bilden var helt svart och säkert hade överhettats eftersom plasten under den hade smält. Säkringen hade såklart också gått. Gjorde rent hela kortet med elektronikrengörning och bytte glas säkringen. Tänkte att den kanske skulle funka nu när allt vatten var borta eftersom den komponenten bokstavligt låg i vatten innan. Men denna gång gick den inbyggda glas säkringen igen och följande komponent på bild 2 smälde. Eftersom komponenten som smälde låg 2 mm ifrån den överhettade komponenten så tror jag att den är defekt. Hur vet man vilken komponent man ska byta till eftersom det står inte ngt nummer på den eftersom det hade smält bort. På den andra komponentet kan jag urskillja s...win, A....204 ,S.....65. Finns det ngn kunnig som vet vad det är för komponenter?
20180430_160010.jpg
20180430_160124.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Laga laddare till robotgräsklippare? Hjälp uppskattas!

Inlägg av Janson1 »

Jag antar det är en primärswitchad nätdel för 230 volt? Om den legat i delvis i vatten i halvt år så rekommenderar jag inte rep, köp ett nytt kort och bygg om så att vatten aldrig kan kom in igen! Effekttransistorn har gått och då rusar strömmen genom bottenmotståndet och säkringen går (skall gå) När elektronik fått bada så tränger vatten in på dom flesta ställen, tom. kretskortet kan bli vattensjukt och spänningarna är minst 320 volt i vila och uppåt 1000 volt i spikarna som blir. Och sen transformatorn, den skall dels transformera om farlig spänning till ofarlig och dels, det viktigaste, avskilja farlig nätpotential till ofarlig dito. Läcker den så kan laddaren bli en dödsfälla. Så därför skrota nätdelen och skaffa en annan. Mitt förslag...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga laddare till robotgräsklippare? Hjälp uppskattas!

Inlägg av breflabb »

Den har nog somnat för gott :(
Skriv svar