Färdig produkt (CE) / Hobby produkt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Färdig produkt (CE) / Hobby produkt?

Inlägg av Glattnos »

Mycket bra svar Nerre och SeniorLemuren :tumupp:

Det är säkert många som liksom jag har gjort en del projekt som potentiellt skulle kunna bli produkter men inte gått längre för att det känns krångligt och osäkert. Man kan ju var utvecklare/maker utan att vara insatt eller tillräckligt intresserade av att få ut prylar på marknaden, även om det i vissa fall är bra grejer.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Färdig produkt (CE) / Hobby produkt?

Inlägg av Teknikern »

Personligen skulle jag kunna tillverka speciallösningar för en eller flera marknader men när det sen kommer till all dokumentation av alla regler så försvinner lusten att göra något som helst annat än för egen del. Alla dessa direktiv dödar effektivt skaparglädjen, iallafall hos mig och jag misstänker starkt att jag inte är ensam.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Färdig produkt (CE) / Hobby produkt?

Inlägg av tecno »

Du är inte ensam om det Teknikern, det är en 7-jä-a uppförsbacke med allt nuförtiden > det var väl bättre förr eller?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Färdig produkt (CE) / Hobby produkt?

Inlägg av Teknikern »

ALLT var bättre förr, precis allt. Förresten så ska jag börja saluföra en liten fin byggsats i 3 delar på den lyckade sändaren HF 65, den här kommer dessutom att kunna få en option av ett slutsteg på 1-10 eller 100w för riktigt lång och fin räckvidd. Blir årets julklapp 2018! :mrgreen:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Färdig produkt (CE) / Hobby produkt?

Inlägg av TomasL »

tecno skrev:Du är inte ensam om det Teknikern, det är en 7-jä-a uppförsbacke med allt nuförtiden > det var väl bättre förr eller?
Nej, det var inte bättre förr, då kostade det 150k i vartenda land man skulle sälja i, NEMKO, DEMKO, SEMKO, FIMKO, TuF/VDE osv i all oändlighet, dessutom var man tvungen att ha en modell för varje enskilt land, eftersom kraven varierade. Gjorde man minsta lilla förändring, så var det bara att hosta upp pengar igen, och testa på nytt.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Färdig produkt (CE) / Hobby produkt?

Inlägg av Nerre »

För den som bara är intresserad av en liten marknad blir det jobbigare idag, men har man gjort sin läxa innan man börjar utveckla produkten så kan man hålla nere kostnaderna ganska bra.

Men ett problem är att ju de flesta inte börjar fundera på regelverket förrän de redan har en färdig produkt, och det kanske är så illa att konstruktionen inte ens klarar kraven utan man måste göra om allt från början. Har man inte gjort rätt från början så kostar det alltså oftast mer på slutet. Att göra EMC-mätningar för 30 000 är kanske inte så farligt, men visar det sig att produkten inte klarar mätningarna så kostar det kanske först 10 000 att konstruera om den, och sen 30 000 till för nya mätningar. Osv.

Vad jag förstått är det rätt vanligt att många tillverkare bokar in en heldag på ett EMC-labb, de kör mätningar, åtgärdar, kör nya mätningar osv. Mycket "koppartejp över ventilationsöppning", "koppartejp över plåtskarvar", "extra ferriter på ledningar" osv. Sen åker de hem med erfarenheterna och konstruerar om produkten innan de gör slutmätningar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Färdig produkt (CE) / Hobby produkt?

Inlägg av TomasL »

Nja, skulle vilja säga att det är enklare och billigare i dag, förr i tiden så var i princip alltid SEMKO inblandade, så fort det var något elektriskt, sas.

Men, för att krångla till det ytterligare, beroende på vad det är för produkt, så kan MD gälla i stället för LVD, och även leksaksdirektivet (vad det nu heter).

Beroende på produktens användning så kan ATEX komma in, och då blir det helt plötsligt extremt dyrt, typ öppet hål och hälla pengarna i.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Färdig produkt (CE) / Hobby produkt?

Inlägg av Castor »

Om man inte bryr sig om vinsten på att sälja byggsatser eller produkter, kan man ju publicera scheman och kortlayouter och skapa sig ett namn, sedan skriva böcker o artiklar för att tjäna pengar utan CE-märkning. :lol:
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Färdig produkt (CE) / Hobby produkt?

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev:Nja, skulle vilja säga att det är enklare och billigare i dag, förr i tiden så var i princip alltid SEMKO inblandade, så fort det var något elektriskt, sas.

Men, för att krångla till det ytterligare, beroende på vad det är för produkt, så kan MD gälla i stället för LVD, och även leksaksdirektivet (vad det nu heter).

Beroende på produktens användning så kan ATEX komma in, och då blir det helt plötsligt extremt dyrt, typ öppet hål och hälla pengarna i.
Om man nu lägger ner tid på att skriva ett inlägg så förstår jag inte varför man inte orkar länka till förkortningar som säkert inte många har en aning om vad de betyder. Slött tycker jag.

MD = Maskin-direktivet.

LVD.direktivet.

Leksaksdirektivet

ATEX-direktivet.
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Färdig produkt (CE) / Hobby produkt?

Inlägg av Olle61 »

TomasL skrev:Nja, skulle vilja säga att det är enklare och billigare i dag, förr i tiden så var i princip alltid SEMKO inblandade, så fort det var något elektriskt, sas.
Jo men det gällde väl bara nätanslutna apparater? Batteridrivet behövde inte testas eller dokumenteras. I stället för batteri kunde man använda en "batterieliminator" som var S-märkt och på det sättet få en godkänd nätansluten kombination.

Allt som hade med trådlös överföring var licensbelagt. Jag kommer ihåg några kollegor som rest utomlands och köpt med sig trådlösa telefoner. Exotiskt och väldigt olagligt...
Skriv svar