Löda ihop två kablar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Löda ihop två kablar

Inlägg av Mindmapper »

4kTRB skrev:
Icecap skrev:Det tipsas om LÖDFETT - använd det ALDRIG till ledningar!!!

Det är till för en rörkrökare som ska löda rör osv.
Jaha och elektronikfirmorna har valt att ha lödfett i sortimentet
med tanke på rörkrökarna?

Nej doppa ändarna i lödfett och du får bra värmespridning och tennet
flyter ut perfekt. Jämför med att steka hamburgare med eller utan smör.
Jag vet inte om lödfett har någon annan shit i sig än vad gammalt flux till lödning hade. Med det gamla blev ju där utbytt för att det inte var så värst ekologiskt samt frätte på komponenter och kretskort. Det nuvarande kan man tvätta bort utan en massa miljöfarliga tvättmedel. Nackdelen är att det inte är bra att ta bort oxid. Oxid är inget stort problem vid elektroniktillverkning för att man ser till att oxid inte får bildas i någon större utsträckning. Man ligger därför inte någon längre stund med komponenter/kretskort i lager så att oxid får bygga på i någon större utsträckning.

Ska man ta bort riktig oxid så får man använda mekanisk borttagning eller något kraftfullare än elektronikflux. Kanske då lödfett?
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Löda ihop två kablar

Inlägg av StigH »

Har hållit på ett tag..
På-60-talet fanns det en lödpasta med ljusblått lock, pastan såg ut som hundskit, och luktade nåt åt det hållet också när den värmdes (läs: man stoppade ner kolvspetsen ..)..
Mycket aggressiv.. Oanvändbar till elektronik.
Sen fanns förstås favoriten, "Nokorode" betydligt snällare..
http://www.dunton.org/archive/MWDuntonCo/MWDunton.htm
Funkade till elektronik om man tvättade noga. Rekommenderas dock ej..
Enbart för tjockströmmares bruk med 400W kolv (kolvspetsbredd >25mm) och 50-100kvadr kabel....

Har lött kort för en svensk flygplats fungerade bra, ingen har störtat pga mig, tror jag. TI:s LSTTL och TTL som var det då ultimata hade försilvrade ben. Helt olödbbara efter några månaders lagring.
Har gjort några kort som jag fått av konstruktören, usel kvalitet, urgamla korroderade, lödpasta ett måste..
Ja det blev som det blev. Alla byttes senare ut..:D

seriöst. Bilkabel ska pressas, inget annat, även om jag lött ibland men då lagt en krympslang utanpå.
legeringen med SnPb/Cu är spröd.
Senast redigerad av StigH 23 april 2018, 10:32:43, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Löda ihop två kablar

Inlägg av Mindmapper »

Det du beskriver först är väl spetsrengörare. Den innehåller salmiak. Jättebra att rengöra spetsen med, men skulle nog inte prova den som flux i något annat sammanhang, som du skrev.

Bilkablar ska pressas, men oxiden ska bort först.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Löda ihop två kablar

Inlägg av Glenn »

Ja, precis som mindmapper är inne på, om kabeln är så oxiderad att den inte kan lödas så kommer det inte bli bra att pressa heller.

Det är inga större problem attlöda på fordon heller, visst, det är bättre med pressat men lödning funkar, det största problemet med lödning tycker jag inte är att det vibrerar sönder (vilket också KAN hända), utan att skarven blir så oflexibel.

Det enklaste är att skala kabeln, lägga den mot nåt hårt och skrapar oxiden med en morakniv (man plattar alltså ut kadelerna), sen vrider man kabeln 45 grader, skrapar igen, och upprepar ända tills man inte ser nån oxid, då duttar man på flussmedel och löder.. eller pressar om man nu vill det.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Löda ihop två kablar

Inlägg av Klickmans »

Just löda ihop två kablar är vad jag tänker göra, men hittar inte rätt flussmedel eller vad det nu kallas. Kjell o Co finns här i Ystad, men har dom rätt produkt för mina behov? Någon som kan tipsa om något som underlättar mina framtida lödningar, typ lysdioder och annat som inte är för smått. Även projekt som att löda direkt på lamphållare med bajonettfattning ingår, som denna. Testade bara med en LED, men kommer att göra samma med 10mm Amber lysdiod som jag köpte "klarglas" med slipat om till frosted. Ska sen monteras i 4st extra sidopositionsljus på min eldrivna maskin, passar på att visa en bild på den med eftersom alla småprojekt ingår i denna. Det som går ska testas och lödas hemma, och monteras nu till våren.

Bild

Bild

Har hittar två fluss, men båda är kanske olämpliga?

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... orm-p40376

https://www.tradera.com/item/171007/381 ... or-smd-etc

Bättre fråga här först eftersom tiderna och miljökraven har förändrats.

Obs: Ev kommer jag att göra en helt ny tråd med projektet (min 4-hjuling)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Löda ihop två kablar

Inlägg av MadModder »

Är kablarna och komponenterna nya så behövs inte mer fluss än vad som redan finns i lödtennet.
Är det oxiderat ska nog den i din tradera-länk funka. Den från kjell är inte lämplig.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Löda ihop två kablar

Inlägg av svanted »

det går att grilla kabeln med lödkolven och rikligt med flussat lödtenn...
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Löda ihop två kablar

Inlägg av Klickmans »

MadModder skrev:Är kablarna och komponenterna nya så behövs inte mer fluss än vad som redan finns i lödtennet.
Är det oxiderat ska nog den i din tradera-länk funka. Den från kjell är inte lämplig.
Stort Tack MadModder, det lönar sig alltid att först fråga här på forumet. RF800 får det bli.

Mucho appreciated.

Det blev även en ny projektråd för en stund sen. https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=97452
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Löda ihop två kablar

Inlägg av Gimbal »

svanted skrev:det går att grilla kabeln med lödkolven och rikligt med flussat lödtenn...
Brukar inte gå att grilla så länge då isoleringen smälter till snor. :humm:
Skriv svar