Trasig transistor? Hur hitta ny?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Niigreen
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 april 2018, 21:29:42

Re: Trasig transistor? Hur hitta ny?

Inlägg av Niigreen »

Uppdatering...

Jag bor relativt nära Elfa i Solna och var förbi och beställde tre(!) transistorer av den föreslagna typen - Tack för förslaget.
Fanns inte i butiken, men kommer inom några dagar.

Köpte även nya kondensatorer, men en typ verkade inte finnas i deras utbud: 50v 1.5uf 85grader. Den får kanske vara kvar som den är...
E0156AB9-CE8C-44AB-B582-635B23E536C8.jpeg
Ser även att, vad jag nu förstår kallas ”jumper” är trasig. Jag tänkte ersätta med ett ben från en av alla tio kondensatorer, där jag förhoppningsvis bara behöver två. Är detta ok, eller dålig praxis?
B41944A5-8D27-49D8-98A7-D5558955627F.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trasig transistor? Hur hitta ny?

Inlägg av Glenn »

Det kan vara så att den där är klippt medvetet, alltså att man konfigurerar kortet så eller liknande.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trasig transistor? Hur hitta ny?

Inlägg av tecno »

Jumpern bredvid är färgmärkt vilket tyder på att kortet är konfigurerat på ett specifikt sätt ( så tolkar jag det )
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Trasig transistor? Hur hitta ny?

Inlägg av Janson1 »

Är transistorn verifierat trasig? Det är nog elektrolyternas fel i kombination med ev en liten vattenskada som jag tror är grundorsak.
Niigreen
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 april 2018, 21:29:42

Re: Trasig transistor? Hur hitta ny?

Inlägg av Niigreen »

Transistorn är inte verifierat trasig. Jag besitter dessvärre inte kunskapen för att kunna verifiera detta, så felsökning etc går lite på magkänsla.

Och ja, det är troligt att fukt varit inblandat här. Elektroniken är placerad i en plastlåda som sitter i en ”balja” bakom ett hjulhus. I botten av baljan sitter ett dräneringshål som det skall sitta en gummiplugg i. Gummipluggen saknades när jag tog över bilen (nya på plats nu), vilket resulterat i en fuktig miljö pga stänk o spray från bakhjul.
Skriv svar