Kapacitetstesta stora batterier
-
- Inlägg: 6080
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Kapacitetstesta stora batterier
Jag har ett par 100Ah 12v-batterier som jag skulle vilja testa om de fortfarande håller vad de en gång hållt.
Min iMax B6 lär väl inte riktigt duga till den saken, så jag måste göra det manuellt. Men det ställer en del frågor.
Måste man dra ur batteriet till lägsta spänning, eller kan man dra ur känd ström viss tid bara och mäta spänningen då?
Jag kan nog hitta databladen igen med kurvor på och jag har en konstlast så jag kan ratta in den på 1A last eller liknande och sen låta detta stå nåt dygn?
Vad tror ni?
Min iMax B6 lär väl inte riktigt duga till den saken, så jag måste göra det manuellt. Men det ställer en del frågor.
Måste man dra ur batteriet till lägsta spänning, eller kan man dra ur känd ström viss tid bara och mäta spänningen då?
Jag kan nog hitta databladen igen med kurvor på och jag har en konstlast så jag kan ratta in den på 1A last eller liknande och sen låta detta stå nåt dygn?
Vad tror ni?
Re: Kapacitetstesta stora batterier
Här krävs kraftiga grejer... Vi har en batteritestare på jobbet. Man ställer in batteriets ström och kör. Sedan belastar den märkströmmen tills restpänningen ca 11 volt blir och där stänger den av och visar kapaciteten i %, dvs 100 % är exakt en timma, nu klarar våran testare inte 100 amp men du skall belasta ditt batteri med 100 amp och mäta till det är ca 11 volt och samtidigt ta tiden. Lyckas inte testet skall man konstantströmsladda batteriet med 10% (10 Amp i ditt fall) med högsta spänning 17 volt.
Maximal laddtid är nog 12 timmar. Sen göra om testet.
Nu vet jag inte om detta stämmer exakt men jag kan kolla i veckan om intresse finns?
Maximal laddtid är nog 12 timmar. Sen göra om testet.
Nu vet jag inte om detta stämmer exakt men jag kan kolla i veckan om intresse finns?
Re: Kapacitetstesta stora batterier
Blybatteriers kapacitet brukar klassas efter C20 och senare år C10 - dvs. 20 timmars urladdningstid alt 10 timmars urladdningstid till spänningen är 10.8 Volt med dess angivna kapacitet genom 20 resp. 10 i ström.
dvs. 100Ah batteri laddas ur med 5 Ampere i 20 timmar innan spänningen sjunkit under 10.8 Volt för ett 12-Volts block och C20-urladdning.
Laddar man ut batteriet snabbt - dvs inom 1 timme så får man ut ungefär halva angivna kapaciteten och sedan tar det tvärstopp ganska rejält...
Hur mycket kapacitet man kan ta ur batteriet vid olika urladdninsgtakter beskrivs med Peukerts lag - https://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law
Det svåra är koefficienten 'k' i formeln eftersom den beror på batteriets inre uppbyggnad (många tunna plattor resp få tjocka plattor, rörelektroder mm.), legeringar (antimon är bättre än kalcium - särskilt när det gäller att åter laddas igen) och batteriets ålder, och det sistnämnda är det som ändrar faktorn 'k' mest över tiden på ett batteri.
Det enda 'riktiga sättet att få reda på ett batteris kapacitet är en fullskalig urladdningsprov, alla andra prov som går snabbt och laddar bara ur delvis är bara mer eller mindre goda gissningar och säger inget om hur det kommer att fungera den dagen när det gäller. - äldre batterier har ofta brister med delar av plattpaketet förlorat en del av sina metalledare i nätstrukturen pga. korrosion (av för hög laddningsspänning under lång tid - eller av ålder) vilket gör att det kan bli trappa - det ser bra ut första 1/3-delen av urladdningen och sedan bara tvärstopp... sådan indikeras inte alltid av snabbtester, bara av fullständiga urladdningar. I andra fall att större urladdnings strömmar helt enkelt bränner av de lilla metall som finns kvar i nätstrukturen och batteriet tappa kapaciteten snabbt trots att syrahalten säger att den är OK.
man skall inte göra urladdningsprov för ofta om det är startbatterier, då det sliter hårt på dem. Batterier för djupcykling som batterier för solcellsanläggningar tål detta bättre
dvs. 100Ah batteri laddas ur med 5 Ampere i 20 timmar innan spänningen sjunkit under 10.8 Volt för ett 12-Volts block och C20-urladdning.
Laddar man ut batteriet snabbt - dvs inom 1 timme så får man ut ungefär halva angivna kapaciteten och sedan tar det tvärstopp ganska rejält...
Hur mycket kapacitet man kan ta ur batteriet vid olika urladdninsgtakter beskrivs med Peukerts lag - https://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law
Det svåra är koefficienten 'k' i formeln eftersom den beror på batteriets inre uppbyggnad (många tunna plattor resp få tjocka plattor, rörelektroder mm.), legeringar (antimon är bättre än kalcium - särskilt när det gäller att åter laddas igen) och batteriets ålder, och det sistnämnda är det som ändrar faktorn 'k' mest över tiden på ett batteri.
Det enda 'riktiga sättet att få reda på ett batteris kapacitet är en fullskalig urladdningsprov, alla andra prov som går snabbt och laddar bara ur delvis är bara mer eller mindre goda gissningar och säger inget om hur det kommer att fungera den dagen när det gäller. - äldre batterier har ofta brister med delar av plattpaketet förlorat en del av sina metalledare i nätstrukturen pga. korrosion (av för hög laddningsspänning under lång tid - eller av ålder) vilket gör att det kan bli trappa - det ser bra ut första 1/3-delen av urladdningen och sedan bara tvärstopp... sådan indikeras inte alltid av snabbtester, bara av fullständiga urladdningar. I andra fall att större urladdnings strömmar helt enkelt bränner av de lilla metall som finns kvar i nätstrukturen och batteriet tappa kapaciteten snabbt trots att syrahalten säger att den är OK.
man skall inte göra urladdningsprov för ofta om det är startbatterier, då det sliter hårt på dem. Batterier för djupcykling som batterier för solcellsanläggningar tål detta bättre
-
- Inlägg: 6080
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Kapacitetstesta stora batterier
Det försvårar det hela lite. Konstantström i dom regionerna blir helt klart svårt. TROR jag, faktum är att enligt spec ska ju min elektroniska last klara 100W kont. med fläkt som dom säger:
https://www.instrumentcenter.se/sv/elek ... e-load.php
Så säg att jag köra 5A tryggt. Då kommer ju svårigheten med att stanna i tid, sitta och vaka över en multimeter lockar ju inte. Kanske en enkel spännigsdelare och en OP-AMP eller en arduino kan agera vakt?
https://www.instrumentcenter.se/sv/elek ... e-load.php
Så säg att jag köra 5A tryggt. Då kommer ju svårigheten med att stanna i tid, sitta och vaka över en multimeter lockar ju inte. Kanske en enkel spännigsdelare och en OP-AMP eller en arduino kan agera vakt?
Re: Kapacitetstesta stora batterier
FormerMazda: Vad vill du uppnå med testen? Är det totalenergin du vill verifiera eller är det startströmmen, att den säkert räcker till?
Re: Kapacitetstesta stora batterier
En bild på våran batteritestare:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 6080
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Kapacitetstesta stora batterier
Då vet jag hur eran ser ut, men hur hjälper det mig? Går den att låna?
Re: Kapacitetstesta stora batterier
Tyvärr går den inte att låna, dels för att den är för liten och dels så får jag inte lån ut den... Detta skall mest ses som ett förslag på hur man mäter batterier.
-
- Inlägg: 6080
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Kapacitetstesta stora batterier
Hoppsan! Glömt svara mer här!
Men Jansons fråga, jag vill få ett hum om kapaciteten. Är det i krokarna av specad, eller bara hälften eller helt väck. I princip i den häraden.
Men med 5A kontinuerlig urladdningsström och om man övervakar spänningen så man slutar urladda vid 11,5V (enligt lite google är det 0%) så har man ju en tid som kommer ge en kapacitet.
Den lägre strömmen ger väl kanske lite felaktiga resultat, men borde väl ändå ge ett resultat som är inom bollparken?
Men Jansons fråga, jag vill få ett hum om kapaciteten. Är det i krokarna av specad, eller bara hälften eller helt väck. I princip i den häraden.
Men med 5A kontinuerlig urladdningsström och om man övervakar spänningen så man slutar urladda vid 11,5V (enligt lite google är det 0%) så har man ju en tid som kommer ge en kapacitet.
Den lägre strömmen ger väl kanske lite felaktiga resultat, men borde väl ändå ge ett resultat som är inom bollparken?
Re: Kapacitetstesta stora batterier
Det är väl lite om man vill testa batteriet avs. tillgänglig startström eller total energimängd. Testar man med tex x amp i flera timmar så säger det inte jättemycket om startströmmen...
-
- Inlägg: 6080
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Kapacitetstesta stora batterier
Nej, men det är ju heller inte det jag vill testa.
Därför söker jag lite om nån har en idé om detta är nåt att ens testa, eller behöver jag mycket högre urladdningsström än 5A.
Men sen anges ju kapaciteten vid särskild urladdningsström mig veterligen. Så vid högre eller lägre ström kan ju mätresultat skilja från angiven kapacitet. Och då faller ju hela vitsen med att ta reda på batteriets kvarstående kapacitet som jag vill veta nu.Men Jansons fråga, jag vill få ett hum om kapaciteten.
Därför söker jag lite om nån har en idé om detta är nåt att ens testa, eller behöver jag mycket högre urladdningsström än 5A.
-
- Inlägg: 8051
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Kapacitetstesta stora batterier
Jag testar med iCharger DUO och grafar sedan då också spänningskurvan och där kan jag köra set ström.
Köpte min iCharger från Ebay faktiskt
Sedan kan mananvända dessa med men har inte själv hunnit testa min
Köpte min iCharger från Ebay faktiskt
Sedan kan mananvända dessa med men har inte själv hunnit testa min
-
- Inlägg: 6080
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Kapacitetstesta stora batterier
Tackar för tipsen! Fina maskiner det där!
Dock kommer jag bara behöva testa 2 batterier inför en försäljning, sen vet jag inte om jag har nytta av en sådan maskin igen.
Känner att jag kanske behöver komma i kontakt med nåt företag/affär som kan hyra ut snarare än att testa själv.
Dock kommer jag bara behöva testa 2 batterier inför en försäljning, sen vet jag inte om jag har nytta av en sådan maskin igen.
Känner att jag kanske behöver komma i kontakt med nåt företag/affär som kan hyra ut snarare än att testa själv.