Funderingar kring magnetfält i mitt hem.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Funderingar kring magnetfält i mitt hem.

Inlägg av daspunner »

Tjena! Lite deckarfråga nästan.

Är i sluttampen på mitt senaste drönarbygge och skall kalibrera magnetometern/kompassen. Vid samma bord i samma rum och med samma förutsättningar i hemmet som vid tre andra andra kompassbestyckade drönarbyggen får jag inte den o visa vettiga värden. Plockade fram tre olika android enheter som alla är bestyckade med magnetometer och en visar nästan rätt ibland och två visar helt koko. Jaha tänkte jag och plockade fram två hederliga kompasser som också visade helt galet.

Bor på tredje våning med grannar både vägg i vägg och ovan/under. Finns det prylar som privatpersoner kan ha i hemmet som stör så illa att granner under/över/bredvid skulle märka av det som i mitt fall?

Kan något annat elektriskt i hemmet förändrats så att det skulle störa mer än bara för ett halvår sedan? Microvågsugn eller andra vitvaror?


Klurat i flera dagar på detta nu. Får gå ut på gräsmattan imorgon o kalibrera magnetometern för här går det inte.

Att nämna är kanske att jag har samma drönarhårdvara som jag vet funkat tidigare. Även testat att byta komponenter emellan helt ny hårdvara med gammal hårdvara, bara gammal och bara ny. Allt visar koko.
Med hårdvara avser jag GPS som har den integrerade magnetometern och Flight Controllern som den ansluter till. Har flertal av allt och varianter av allt.


Är en elektronisk kompass känsligare för störningar än en hederlig kompass förresten? Bara undrar...

Håller på o bli knäpp på detta.



/D
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Funderingar kring magnetfält i mitt hem.

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag kan inte vara inom 4 meter från datorn när jag kalibrerar Pixhawk i alla fall.

Gör det utomhus.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Funderingar kring magnetfält i mitt hem.

Inlägg av Henry »

Oavsett om jag skall kalibrera något som har med magnetfält att göra eller GPS (framförallt GPS av uppenbara anledningar) så gör jag det alltid utomhus lång ifrån alla ev störningskällor och har aldrig fått några problem, att göra det inomhus med grannar är bara att be om problem.

Det kan funka bra en dag men inte nästa och eftersom det är väldigt viktiga grejer att veta är rätt kalibrerade så gör jag det normalt alltid utomhus. Om jag bara vill testa lite så brukar det dock fungera om jag flyttar mig till ett annat rum då jag inte har några grannar vägg i vägg någonstans och TV-rummet är bäst men förstås bara om TV:n är avstängd.

Bara som sagt en dator kan ge mer än tillräckliga störningar och grannen kan tex nyligen ha skaffat en dator som är precis bakom en vägg som är nära där du kalibrerar och så funkar inget.

Är elektronisk kompass känsligare för störningar än en hederlig kompass

En elektronisk kompass är mycket mer känslig för störningar än en analog sådan då de kan detektera mycket svagare signaler.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Funderingar kring magnetfält i mitt hem.

Inlägg av Glenn »

Dags att skaffa en deviationstabell för huset du bor i ? :D
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Funderingar kring magnetfält i mitt hem.

Inlägg av GastonDeVille »

Skulle inte tro att det dom stör mest i ett hus är just i första hand de elektroniska apparaterna utan stora metallföremål som armeringsjärn i väggar och tak, värmeelement.. elkablar, reglar. Bord med metallben. Sen är avståndet till saken en faktor.
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Funderingar kring magnetfält i mitt hem.

Inlägg av Gimbal »

Har liknande problem och upptäckte att min säng :shock: stör så in i rackarn. Det är väl några kraftiga trådar i botten som blivit magnetiserade på något vis, antar jag. Men lägger man en kompass i sängen så kan den peka precis åt vilket håll som helst.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Funderingar kring magnetfält i mitt hem.

Inlägg av tecno »

:humm: hitta rätt i sängen, ja det var nåt nytt :mrgreen:
Skriv svar