Elcykel, batterinivån felaktig

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Elcykel, batterinivån felaktig

Inlägg av SueCia »

Hej!
Har en elcykel (crescent elin) som går bra, problemet är att idag började den visa fel batterinivå.

Jag tror att batteri-indikatorn har 8 streck, jag tog batteriet fulladdat imorse och satte i det i cykeln, den visade bara att jag hade 4 streck. nån gång ibland så "blinkar det till" och indikerar korrekt batterinivå (dvs fullt i det här fallet) men nästan hela tiden visar den 4 streck.

Jag cyklade ganska mycket idag vilket jag vet borde a dragit ner batterinivån till 4-5 streck, den visar då fortfarande 4 streck men blinkar till nån gång ibland och visar 5 streck, då är det såklart så att det är 5 streck jag egentligen har.

Kort sagt, cykeln visar bara att batteriet är laddat till 4 streck, men batterikapaciteten är precis lika bra som vanligt.

Vad skulle kunna vara fel rent elektriskt?

[edit]
Kan tillägga att min sambo har en likadan cykel, provade att ansluta hennes batteri i min cykel och då visade den precis som den ska, mitt batteri i hennes cykel hade samma problem som i min cykel, så problemet är 100% kopplat till batteriet.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Elcykel, batterinivån felaktig

Inlägg av Micke_71 »

Nu äger jag ingen elcykel och än mindre skruvat på någon annat än ha hjälpt en arbetskamrat o läsa på lite om hur batterierna fungerar då han beställde ett nytt batteri till sin cykel som gav felkoder men fungerade i en annan.

Så som jag förstod det så är det sk "smarta" batterier som har sin egen lilla microprocessor som snackar med kontrollenheten på cykeln. Dvs berättar om allt är okej, laddningstatus mm. Så jag tror precis du redan förstått att felet ligger i batteriet.

Det kan ha krupit in fukt som stör lite grann. Jag vet inte hur laddningstatusen avläses men Li-ion celler har inte så enorm stor spänningsskillnad från under sin urladdning. Från 100% till ca75% laddning så skiljer det ca 0.3volt per cell. Men från 75% ner till 10% skiljer det ca 0.1volt. Detta vid urladdning om 1C.

Sen är det inte säkert att tillverkaren har ställt in laddningskretsen för 100% uppladdning för det förkortar livslängden avsevärt mot att ladda batteriet till ca 80%. Har läst siffror om att livslängden fördubblas för varje 0.1v skillnad när man stoppar laddningen. Det borde passa ungefär på dubbla eller lite drygt dubbla livslängden genom att ladda till 80%.

Antar att ditt batteri är 36volt och då skiljer totala spänningen ca 3.6volt från 75-80% ner till ca 10%. Lite fukt skulle kunna störa den mätningen om det är hög impedans i spänningsdelaren mot microprocessorns analoga ingång. Eller dålig kontakt någonstans...
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Elcykel, batterinivån felaktig

Inlägg av FormerMazda »

Felet rent elektriskt kan vara glapp eller fukt.
Frågan är vad det påverkar mer än indikeringen och vad du i så fall ska/kan göra åt saken?

Har du garanti ska du självklart nyttja den.
Är det bara indikering så lev med det.
Påverkar det annat och ingen garanti finns så behövs det lagas. Kan du inte själv så kolla om nån här vill/kan.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1157
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Elcykel, batterinivån felaktig

Inlägg av rysshack.se »

är det en sådan här display?
Bild
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Elcykel, batterinivån felaktig

Inlägg av daspunner »

Hur ser kontakterna ut? Möjligt o borsta rent med gammal tandborste eller dylikt? Viktigt att borsten inte är ledande. Kontaktspray därefter. Så där har jag behandlat batterier till batteridrivna elverktyg i flera år och de utsätts för mycket ledsnare miljöer än cykelbanor.
Skriv svar