Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung TV:n

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Maxmikk
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 april 2018, 20:18:16

Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung TV:n

Inlägg av Maxmikk »

Hej,

jag har fått för mig att det skall gå att fixa min TV som har slutat fungera. Det är en Samsung TV från 2012 och som började spraka häromdagen när jag satte igång den. Min erfarenhet inom området är ytterst begränsat och jag fick för mig att det troligen skulle vara en kondensator som var kass. Nu har jag skruvat upp TV:n och lokaliserat det troliga problemområdet (se bifogad bild).
0D9D6510-C532-4E3B-B466-AEC407153728.jpeg
Jag är ganska så övertygad om att det är den ”blåa” prylen (CM818) efter resistorn som är kass och bör bytas. Finns det någon som skulle kunna berätta för mig vad det är för komponent? Det ser inte ut som en kondensator i mina ögon då jag fått för mig att de är cylinderformade.

Mvh
Max
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av TomasL »

Jodå, den är stekt, men nånting annat har troligen orsakat det, men vad, är omöjligt att veta.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av Janson1 »

Kan vara kondensatorn i sig själv som gett upp, pröva att byta den helt enkelt som första åtgärd. RM811 ser lite mystiskt ut också?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av TomasL »

Jag tror inte att man som okunnig överhuvudtaget skall ge sig på att reparera det kortet, då det hanterar högspänning och nätspänning, risken är rätt stor att det går åt helsike, och någon hamnar på bårhuset.
Köp nytt kort.
Maxmikk
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 april 2018, 20:18:16

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av Maxmikk »

@janson1 - jag håller med om att jag även bör byta resistorn på RM811 då den verkar ha tagit lite stryk. Åter till grundfrågan, är den ”blåa prylen” en kondensator? Om fallet är sådant, hur bör specen på en ersättningskondensator se ut?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av arvidb »

Maxmikk skrev:Jag är ganska så övertygad om att det är den ”blåa” prylen (CM818) efter resistorn som är kass och bör bytas. Finns det någon som skulle kunna berätta för mig vad det är för komponent? Det ser inte ut som en kondensator i mina ögon då jag fått för mig att de är cylinderformade.
Jag tror att det där är en tantalkondensator. De är dessutom kända för att explodera lite när de vill. Svårigheten är väl att veta vad som är en lämplig ersättare. Ser du vad det står på den?
Maxmikk
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 april 2018, 20:18:16

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av Maxmikk »

arvidb skrev: Jag tror att det där är en tantalkondensator. De är dessutom kända för att explodera lite när de vill. Svårigheten är väl att veta vad som är en lämplig ersättare. Ser du vad det står på den?
Det står inget på de små tantalkondensatorerna tyvärr, endast de lite större varienaterna har någon typ av mikroskopisk text på sig. Finns det ett sätt att mäta sig till en lämplig ersättare?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av Magnus_K »

Hur ser det ut på undersidan? Ser ut att gått varmt/kommit upp mojmoj vid ena hålet för J802 (jumpertråden) också.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av Janson1 »

Jag tror det är en liten högspänningskondensator som sitter mellan kollektor-emitter/drain/sourse på den stora transistorn. Den skall förmodligen tåla 1500-2000 volt och är på nån/några nano. Man måste löda loss den och läsa ut vad som står på den, gärna med lupp. Är säkringen hel?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av TomasL »

Omöjligt att veta, det står på dem vilket värde de har, dvs kapacitans och spänningstålighet, och du måste träffa rätt, annars kan det börja brinna helt plötsligt.

Försök inte att laga denna nätdel, köp ett nytt kort.

Det är ingen tantal, utan en keramisk konding, det är inte kondingen i sig som gått, utan snarare kortet som brunnit i anslutningen till kondingen, vilket i sin tur stekt kondingen.

Edit detta var ett svar på TS inlägg här ovan (och även ArvidB)
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av limpan4all »

Samsung är rätt så billiga på reservdelar. Jag hade också ett problem på kraftkortet till min UE60ES6075 Samsung TV och den är väl från ungefär samma år. Kostade bara runt 900:- inkl frakt och moms. Byt kortet, så slipper du följdproblemen som troligen kommer att komma ändå.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av Danny »

Jag ser inget problem med att reparera kortet.
Kontrollera bara vad som hänt på undersidan.

Det är som Janson1 skriver : högspänningskondensator som sitter mellan kollektor-emitter/drain/sourse.

Det brukar sitta en 470pF 2000V.
Går att ersätta med denna:
https://www.elfa.se/sv/kondensator-470- ... simi=99.65
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av breflabb »

Om du skall försöka att fixa detta på egen hand så är det transistorn,kondensatorn på Ca: 47nF/2000V,
och motståndet som gäller i första hand. Det som oftast förorsakar detta är att
kondesatorn går sönder som i sin tu slår sönder trasistorn o kolektor motståndet.
Sedan tycker jag om man inte kan skilja på en tantal o en keramiskkondensator så skall
man inte vilseleda frågeställaren. Dessutom så förekommer inte tantaler i högsp.kretsar vad
jag vet.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av arvidb »

Hade jag kunnat skilja på en tantalkonding och en keramisk konding så hade jag inte vilselett frågeställaren. Det var inte illvilligt. Observera också att jag skrev "tror". Som tur är finns det ju många som är bra på elektronik på detta forum och tillsammans brukar vi ju hitta en vettig lösning även om en del har fel, som jag i detta fall.

Ingen skada skedd?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vad är det för komponent som har gått sönder i Samsung T

Inlägg av breflabb »

Jag kanske var lite hård,humöret sviker ibland.
Men nu skall jag rätta mig själv, eller rättare sagt var mera precis. Kondenstorn skall var på 100pF/1000V
Skriv svar