Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Narux
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 mars 2018, 18:23:49

Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av Narux »

Hej Allihopa,

Jag har varit på jakt efter en spänningskub i ett par år nu. Letat på blocket, återvinningsmarknader, auktioner osv. Men det verkar helt hopplöst. Så jag tänkte att jag tar en genväg och försöker lappa ihop en egen med hjälp av befintliga komponenter.

Därför beställde jag hem en DPS5015 från RD Tech för att justera spänningen och letar nu efter en lämplig strömkälla att ansluta den mot.

Här känner jag att jag gärna hade tagit emot råd från er som är mer kunniga än mig.

Behov:
0-24v
Lite brus
Gärna upp emot 8A utström.

Jag arbetar en hel del med eftermarknadsinsprutningar i tävlingsbilar och testkör huvudenheterna och givarna ofta på arbetsbänken innan montering i bil. Men kuben kommer även användas för att testa likströmsmotorer och lampor.

Eventuellt så kan jag få tag i en laddare från en eltruck. 24v och massa ampere med stor trafo. Vad är nackdelen att använda en laddare jämfört med ett traditionellt strömaggregat?

mvh
Narux

RD Tech DPS5015 https://www.aliexpress.com/store/produc ... 5bc54hGiJk
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av SeniorLemuren »

Om spänninskub är det samma som powersuply så hade du inte behövt söka i flera år. Kolla efter power supply på ebay t.ex
Om inte spänningskub är det samma som powersuply så förklara gärna skillnaden, aldrig hört talas om spänninskub förut, är det någon konstig översättning inom skolans värld?
Narux
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 mars 2018, 18:23:49

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av Narux »

Det är samma. Skillnaden i mina ögon är att en "Spänningskub" är stor, tung och har en trafo istället för ett switchat nätagg. Det är ett f.d. skolaggregat jag använt hittills (som inte är mitt).

Min förståelse är att dessa nya switchade labbaggregat är av låg kvalité och har mycket brus/ripple. Som sedan kan orsaka felaktiga värden på analoga givare. Men det är inget jag har erfarenhet av själv. Det kanske är överdrivet?

/Narux
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av MadModder »

Jo i skolan använde vi "spänningskuber". Både lärare och studiematerial benämnde dem så. Och de är just kubformade.

Ett exempel
spänningskub.jpg
Innehåll från en annan kub
2016-01-04-18.07.35.jpg
Har aldrig mätt upp ripplet från en sådan, men kan inte tänka mig att det är bättre än något annat agg som bara är trafo+likriktarbrygga+kondensator.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Narux
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 mars 2018, 18:23:49

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av Narux »

Lite kuriosa, jag fick faktiskt tag i en "spänningskub" för ett tag sedan, men den visade sig vara lite väl vintage för att användas.
image1.jpeg
IMG_2307.jpg
Är det bara styrelektroniken som skiljer sig i en batteriladdare och ett nätagg?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av opampen »

En batteri laddare är ju inte alltid stabiliserad. Men om det är blyackar så måste det vara stabbat 13,8V.

Den du har där är ett labbaggregat för t.ex. rörförstärkare mm. som kräver ren likspänning. Vet att dessa Philips stabbar höll god kvalitet. Vi använde dessa på Philips fortfarande under 80- 90-talen.
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av opampen »

Narux skrev:Det är samma. Skillnaden i mina ögon är att en "Spänningskub" är stor, tung och har en trafo istället för ett switchat nätagg. Det är ett f.d. skolaggregat jag använt hittills (som inte är mitt).

Min förståelse är att dessa nya switchade labbaggregat är av låg kvalité och har mycket brus/ripple. Som sedan kan orsaka felaktiga värden på analoga givare. Men det är inget jag har erfarenhet av själv. Det kanske är överdrivet?

/Narux
Jo, du har tyvärr rätt i det! Många framförallt billaga switchade aggregat har väldigt mycket störningar. Det finns dock dom som är bättre men då är dom dyra!

Så mitt råd om du kan använda linjära aggregat istället. Det beror på vad du ska göra och hur mycket ström osv.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av netrunner »

2x ATX PSU från närmaste grovsoprum brukar vara både billigt och bra. Vill man verkligen lyxa till det så kan man köpa ny.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av Purre »

Förra jobbet var vi inne på att köpa detta nätagg pga hög utström och krav på minst 24V. Vi hade då en klenare modell från samma tillverkare som fungerade för våra ändamål. Det finns även en dubbelutgåva som ger maximalt 2x420W.
https://www.instrumentcenter.se/sv/manu ... 60v20a.php
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Narux skrev:Lite kuriosa, jag fick faktiskt tag i en "spänningskub" för ett tag sedan, men den visade sig vara lite väl vintage för att användas.
Har du den kvar??!! :drool:

För oss rörbögar kan sådana där vara mumma.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mitt Gophertaggregat, CPS-3205 klarar 0-32V @ 0-5A.

Men det finns snarlika som klarar mer:
https://www.aliexpress.com/item/Gophert ... 92717.html

https://www.aliexpress.com/item/Gophert ... 92693.html
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av Glattnos »

Om man tänker eftermarknadsinsprutningar så kopplas väl dom till ett fordon som har väldigt varierade och "spikig" matning, så för det ändamålet borde väl ett vanligt switchat labb-aggregat inte ha för mycket ripple? Men det är andra känsligare prylar du håller på med kanske?

Jag tycker att det låter som att du letat länge efter nått gammalt eftersom nytt ger för mycket ripple. Är det rätt uppfattat?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av mrfrenzy »

Ett nytt switchat nätagg får man ju för under 1000kr som klarar 0-30V 10A och dom ger ganska jämn spänning numera.

Däremot om du måste ha en linjärreglerad så finns det gott om begagnade gamla "spänningskuber"

Här har du ett exempel 0-40A, 0-10 för ca 3200kr:
https://www.ebay.de/itm/HP-Agilent-6267 ... SwFnxaffrS

Dock är det ju givetvis roligt att bygga själv också, det finns många scheman att hitta och gamla trafos får man nästan gratis.
Narux
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 mars 2018, 18:23:49

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av Narux »

Tack för alla råd.

Jag har nog haft fel uppfattning om switchade aggregat. De kommer nog funka alldeles tillräckligt bra för mig. Tar gärna emot rekommendationer på bra märken/modeller.

Glattnos skrev:
Jag tycker att det låter som att du letat länge efter nått gammalt eftersom nytt ger för mycket ripple. Är det rätt uppfattat?
Ja, exakt. Jag vet inte varför jag fått för mig att de är dåliga. Men jag tänkte att man skulle trilla över ett gammalt skolaggregat förr eller senare. Så tittade knappt på switchade. Dessvärre var det mycket svårare än jag trodde att hitta ett.
HUGGBÄVERN skrev: Har du den kvar??!! :drool:

För oss rörbögar kan sådana där vara mumma.
Jadå, den ligger så fint på en hylla i garaget. Det är Philips Miniwatt rör i den som enligt min förståelse ska vara bra. Tyvärr så försvann texten på rören när jag dammade av dom.
opampen skrev:
Den du har där är ett labbaggregat för t.ex. rörförstärkare mm. som kräver ren likspänning. Vet att dessa Philips stabbar höll god kvalitet. Vi använde dessa på Philips fortfarande under 80- 90-talen.
Där ser man! Den verkar fortfarande fungera.
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Svårigheter att hitta en spänningskub, lösningar?

Inlägg av vaxfan »

Jag har ett par stycken spänningskuber stående.
Tyvärr är ett par av dem i ganska dåligt skick.
Den jag har stående på hyllan är från KEBO Labs, modell 2770-077 med grön front, som den som var på bild tidigare i tråden.
De andra är tilltänkta renoveringsobjekt då de har skadade mätare och i övrigt är helt otestade.
Skriv svar