Jag jobbar på ett bolag som utvecklar mjukvara för drönare.
Vi har utrustat våra drönare med ett gäng Intel Realsense-kameror(RGB-video + djupdata). Dessa går via USB 3.0 och skickar väldigt mycket data, vilket skapar mycket störningar.
Utrustning ombord på drönaren
Drönaren har ett batteri på 24V.
Det sitter en DC-DC converter(24V-12V) som ger ström till datorn ombord och en DC-DC (24V-5V) som ger ström till USB-hubbarna.
Varje kamera kan dra upp till 900mA(vi har 7st) vilket är anledningen till att även hubbarna måste vara strömsatta.
Drönaren har en egen DC-DC converter (24V-9V) som ger ström åt flygkontrollern och därmed även GPS'en.
Datorn är kopplad till både hubbar och flygkontroller via RS232.
USB 3.0 är ju redan känt för att avge mycket störningar.
Vi har haft konsulter för att försöka lösa problemet, utan lycka.
Förutom GPS-störningarna får vi dessutom kraftiga störningar på radiokontrollen som även den går på 2,4GHz...
Vad jag provat hittills
- Ferritringar på varenda usb-kabel - verkar göra viss nytta, löser inte problemet och väger för mycket.
- Flytta GPS - signalen blir ju exponentiellt bättre när avståndet till störningarna ökar, vi vill dock hålla det så kompakt som möjligt och inte flyga runt med en flaggstång.
- Jordplan under GPS - Testat olika former på detta, gör stor skillnad. Den vi har idag är bulkig och stor men lätt (Om denna kopplas till nolla på batteriet dör GPS-en)
- Skärm mellan gps och hubbar - en tunn aluminiumskiva som är kopplad till nolla på batteriet, har gett viss förbättring
- Toroidring på strömkabel från DC-DC converter - Viss förbätttring
Hur går jag vidare i felsökning?
Har fått förslaget att isolera jordpunkter från varandra med filter(LC filter antar jag?).
Antar att man borde kunna kolla i scopet och försöka se störningarna som slår ut GPS'en? (Om man nu lyckas se så höga frekvenser)
Har en tanke om avkopplingskondensatorer nära batteriet, skulle detta kunna vara till nytta?