Laga Whirlpool ugn som fått överspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Laga Whirlpool ugn som fått överspänning

Inlägg av Nicke74 »

jag har fått ett litet kul projekt av en granne jag tänkte försöka lösa
En granne till mig köpte en ny Ikea Ugn ( Bejublad) tillverkad av Whirlpool som han lyckades med konststycket att bränna upp genom att mata den med 2 Faser istället för Fas och Nolla när han kopplade in den i sin fasta dosa.
Dyrt misstag för honom som nog lärde sig att inte röra elektriska kopplingar utan att ha kunskap om det

I alla fall skulle han slänga ugnen efter att han fått en del från sitt försäkringsbolag så jag fick den och tänkte försöka laga upp den.
Jag har bytt det mest uppenbara dvs den blå varistorn som syns på kretskortet och fått alla högspänningsfunktioner att fungera, den tänder lyset när man öppnar luckan och lite annat.
jag får dock inte någon reaktion från displayen och de funktioner som är kopplade till dessa funktioner, dvs vredet för att välja +/- och vredet för att välja funktion på ugnen.

jag misstänker att det är något som styr lågspänningssidan som är trasigt men hittar inget uppenbart längre. Har försökt mäta igenom dioder, resistorer och kondensatorer utan att hitta något uppenbart.

Är det någon som är duktig på elektronik som kan ge förslag på tänkbara orsaker och komponenter som kan orsaka detta?

Det finns ju två kretskort. Ett huvudkretskort där jag tror felet ligger och så ett kretskort där själv Displayen sitter. Hur långt in på kretskorten brukar denna typ av överspänning ta sig. är det risk båda korten är trasiga?
image.jpg
Det slog mig att för länge sedan lagade jag en torktumlare som hade en IC krets som heter LNK364PN som gjorde att ingen lågspänningselektronik fungerade. Den kretsen i sin tur hade förstört ett motstånd också och bytte jag dessa gick den igång. Såg att detta kretskort också hade en likadan IC krets.
jag ser att det går fram 230 V till kretsen och ut finns en spänning på ena benet 1.5 V och andra benet ca 6 volt.
Någon som har erfarenhet av denna krets?

Sista alternativet är att försöka få tag på ett nytt kretskort om det nu går att få tag på.
Ugnen kostar ju 400 kr ny

Tips och råd mottas tacksamt.
Hittade bilder på nätet på ett likadant kretskort. Lägger in mina egna mer högupplösta bilder ikväll när jag kommer hem
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Laga Whirlpool ugn som fått överspänning

Inlägg av mrfrenzy »

Börja med att mäta spänningar.

Finns det HVDC på ingången till LNK364PN?
Finns det DC på utgången från switchkretsen?
Finns det jämn och fin spänning på alla elektrolyter?
Finns det DC på röd och svart kabel till displaykortet?

https://www.mouser.com/ds/2/328/lnk362-364-3310.pdf
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Laga Whirlpool ugn som fått överspänning

Inlägg av Nicke74 »

lägger upp två mer högupplösta bilderjag hitatde i telefonen nu
Återkommer senare ikväll med svar på frågorna så gått det går
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Laga Whirlpool ugn som fått överspänning

Inlägg av Nicke74 »

NU har jag hunnit med att mäta lite mera och jag misstänker att felet ligger på displaykortet om det inte finns flera fel.

Mäter jag på LNK364 PN så får jag 125 DC på ingången
Mäter jag mellan S och BP har jag 6 V
Mellan S och FB är det 1.6 V

Kabeln till displaykortet har bara en markerad ledare som är röd ingen svart ledare.
Mäter jag mellan den röda ledaren och olika andra punkter så har jag värden på mellan 6V och 3 V i olika steg beroende på vilken punkt jag mäter på så jag tar för givet att kortet för spänning, dock vet jag ju inte om det är korrekt Om jag mäter på displaykortet . Mellan de ytterta ledarna är det precis 5V

Tittar jag på Displaykortet finns inte många komponenter så jag gissar om de ovanstående jag skriver låter korrekt att det är själva displayen som gett upp, eller finns det något annat det kan vara.
Bifogar en bild på själv displaykortet på fram och baksida.

Såg att det ligger en hel del resistorer under displayen men kan inte se någon resistor som uppenbart är skadad.
En fundering om någon har specifikation på denna typ av display så borde det ju gå att mäta om displayen matas med korrekt spänning och på så sätt ta reda på en spänning kommer fram.




mrfrenzy skrev:Börja med att mäta spänningar.

Finns det HVDC på ingången till LNK364PN?
Finns det DC på utgången från switchkretsen?
Finns det jämn och fin spänning på alla elektrolyter?
Finns det DC på röd och svart kabel till displaykortet?

https://www.mouser.com/ds/2/328/lnk362-364-3310.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Laga Whirlpool ugn som fått överspänning

Inlägg av Nicke74 »

Mätte direkt på displayen mellan några olika ben utan att ha någon schema alls för den och jag kan ju mäta olika spänningar från 6v ner till ca 0,3 volt mellan olika ben så någon form av spänning kommer ju fram.
Antar ju då att själva displayen gett upp eller vad mer finns att kolla för att vara säker?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Laga Whirlpool ugn som fått överspänning

Inlägg av mrfrenzy »

Spänningsmatningen verkar ju rimligt OK.

Även om displayen är trasig så borde du kunna välja en funktion och starta ugnen "i blindo" med knapparna. Går det?

Om det inte går så vill man misstänka att processorn inte arbetar, antingen för att den eller några kringkomponenter är trasiga.
Förmodligen så förblir ju displayen svart om den inte får några signaler från processorn.

Kolla datablad på processorn och klura på vad som går att mäta på in- och utsignaler.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Laga Whirlpool ugn som fått överspänning

Inlägg av Nicke74 »

Jag hittade felet.

Tyvärr var det nog lite skit bakom spakarna som orsakade detta.
Ett av stiften på flatkabeln till displaykortet hade vikt sig när jag satt tillbaka kabeln och det räckte för att inget skulle fungera. Nu när jag väl såg det lyckades jag vika upp stiftet igen och vips så hoppade allting igång.

Denna ugn måste man ställa klockan först samt att man väljer elektroniskt vilken funktion som skall användas så det var inte helt enkelt att starta ugnen utan display som fungerade

Så kostnaden för reparationen blev ett par timmars kliande i huvudet och en ny varistor och nu har jag en helt ny Ikea ugn över.
Berättade för grannen och tänkte erbjuda han lite pengar för ugnen men han vägrade ta emot och var bara glad den kom till nytta för någon..
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Laga Whirlpool ugn som fått överspänning

Inlägg av Teknikern »

Kul projekt, i det fallet lönade det sig ju bra. Min induktionshäll la av i höstas och efter en sökning på blocket hämtade jag en fungerande för 300 spänn så den gamla fick bli organdonator och fylla kretslagret istället. Jag har redan använt flera av kretsarna till annat så även om man totalslaktar kan det bli en rejäl vinst i slutänden. Jag brukar slakta kort och återanvända kretsar för oftast kommer dom från saker jag inte behöver och som inte lönar sig att reparera.
Skriv svar