Handlöda 4-bollars BGA?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: Handlöda 4-bollars BGA?

Inlägg av mik4el »

Har lekt lite med lmt70. Bland annat samplat mätvärden varje timme under ett års tid. Väldigt liten som ni säger. Gjorde en breakoutboard till den:

https://github.com/mik4el/lmt70-mini-pcb

Har fått pcbn levererad och med stencil men inte lött än. Verkar ju typ omöjligt att löda en så liten komponent utan ett bra pcb. Köpte ett annat breakout-board under tiden som jag använt för tester.

Det som slagit mig med lmt70 är att den är snabb på förändringar och ger stabila mätningar så man klarar sig bra med en adc-avläsning. Har inte testat dess nogrannhet dock eftersom jag inte har någon precis termometer men har ingen anledning att tvivla på specen.

Min plan är att montera den i ett aluminiumrör med någon bra termoledande epoxi och använda som vattentemperaturmätare.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Handlöda 4-bollars BGA?

Inlägg av GastonDeVille »

Ibland hjälper det att tänka utanför boxen. Det är samma naturlagar som gäller under mikroskop som att hantera bjälkar med lyftkran. Man måste planera lite och tänka till. Visualisera problemet, förstora upp grejorna i större skala, lek med tändstickor (trådar) och andra grejor (komponenter) för att se om det funkar i den skalan.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Handlöda 4-bollars BGA?

Inlägg av Marta »

Lödningen uppe höger på sockeln ser ut att vara obra och nere höger är tveksam. Om någon tråd vid kretsen kortsluter mot dess pad i mitten är svårt att se, men möjligt.
Har Du provat en tunnare tråd? Först mot kretsen och värma på tråden, sedan montera på hållaren.
Hade jag inte varit invalid vore det intressant att testa...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: Handlöda 4-bollars BGA?

Inlägg av mik4el »

Sådär nu har jag plockat fram alla grejjer! Tänkte löda imorgon men rackarns vad smått det är. Footprinten för kondensatorn är 0603 så man ser knappt footprinten för 4 bgan. PCBn går dessutom att skära utanför den vita rutan så kan bli riktigt mimimalt.
IMG_5838.JPG
Kör med stencil och varmluft så har lite hjälp ändå. Återkommer!

Har någon ett bra tips på en kabel som fungerar utomhus med minst 4 ledare (runt 0.254mm diameter per ledare)? Vill inte köpa 100ft rullar så mitt alternativ just nu är vit telekabel.

Tänkte kapsla in allt helt i värmeledande epoxi sen, får se hur det blir. Har hittat http://www.loctite.se/loctite-4457.htm? ... 2629353473 som har 1.4 W/(m-K) värmeledning och inte är elektriskt ledande. Ska göra lite tester så får vi se.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Handlöda 4-bollars BGA?

Inlägg av E Kafeman »

Jag byggde några temp-senorer för utomhusbruk en gång i tiden genom att ta korta kopparrör och lödde igen ena änden, tryckte i en klick värmepasta, tryckte ner sensorn, toppade med epoxi och crimpade fast kabeln.
Problemet var att inte mäta solinstrålningen. Om det inte är den strålningen man tänkt mäta så måste isolationen vara mycket bra om man ska läsa luft-temperatur med halvgrads noggrannhet.
För min del löste jag det med två sensorer som tittar åt olika håll på himlen och väljer lägsta värdet.
SMHI's väderstationer brukar vara fågelholkar med persienner för att reflektera bort solljuset men det fungerade rätt dåligt i mina experiment.

Vit kabel-isolering är oftast mindre bra utomhus-kabel då UV-strålning som till en regel snabbt bryter ner den och man får korrosion.
Jag köpte mej en rulle CAT6 för utomhusbruk som universal-kabel för diverse givare.
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: Handlöda 4-bollars BGA?

Inlägg av mik4el »

Bra tips där!

Hittade dessa kablar, ska se om jag hittar något alternativ lokalt imorgon annars beställer jag dessa och testar:

https://www.elbutik.se/product.html/telekabel-elly
https://www.elbutik.se/product.html/kab ... -utp-u-utp
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: Handlöda 4-bollars BGA?

Inlägg av mik4el »

Började med att klippa ut pcbt till minimal size och montera för att lägga på stencilen. Alldeles för smått för att kunna montera bra dock:
IMG_5840.JPG
Sen på med stencil och lödpasta, behövde göra om helt på ett kort men är lätt att göra rent stencilen med isopropanol:
IMG_5841.JPG
På med komponenter, visade sig vara knepigt och 2 av 3 kort fick något felaktigt placerad lmt70. Med större komponenter brukar de dra sig rätt vid varmluftlödingen men inte dessa småttingar verkade det som.
IMG_5843.JPG
Färdiglött!
IMG_5844.JPG
Lödde på tunn tråd och hatade mig själv för att jag inte hade större hål. Försökte också löda om de två lmt70 som inte hamnade rätt. Lyckades med en men den andra hade en lödbrygga mellan två bollar så valde helt enkelt att inte använda den.
IMG_5849.JPG
Satte på smältlim runt trådarna så de inte skulle brytas av. Återigen, varför har jag så små hål för tråden. Får epoxy i nästa vecka så ville ha trådarna på plats så jag kan labba lite.
IMG_5852.JPG
Hoppas det kan inspirera!

Kommer inom kort göra ett uppdaterat pcb för den kabeldiameter jag kommer använda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Handlöda 4-bollars BGA?

Inlägg av arvidb »

Crazy smått som sagt! Det syns ju knappt att det är några kretsar där! :lol:
Skriv svar