Mycket smak och vad man har i verktygsväg som avgör metod.
Är riktigt smått så är det inget man "håller" med en pincett, det är kasst råd.
Att somliga inte ser problemet är nog mer okunskap än erfarenhet.
För att ge uppfattning om litenheten, tråden som får rum om det är tajt är max hälften av ett hårstrå, 0.05 mm och avståndet till nästa lödpunkt bör var minst lika stort som tråddiametern
small_chip.jpg
Denna storlek på kretsar är vanliga bl.a. i moderna hörapparater och kan typiskt innehålla en ljudprocessor med förstärkare.
Jag löder en del liknande kretsar och mindre men aldrig till DIL-adapter, alltid direkt på kretskort. Kretskortet är iofs ofta mindre än en DIL-adapter.
Viktigaste verktygen är ett bra mikroskåp, bra belysning och med en arbetsyta och arbetshöjd som ger händerna stöd för att man inte ska darra för mycket.
Handsidan ska kunna naturligt vila i rätt höjd.
0.05mm koppartråd löds fast på kretskortets paddar. Det får gärna vara någon cm långa trådar.
Därefter drar man tråden i tänkt riktning och kapar till rätt längd+ngt slack. Kapar med skalpell.
Förtenna trådändarna, dvs dutta med lödpenna så att man ser att något tenn bitit. Viktigt med ren och riktig koppartråd. Lite oxiderad yta och lödningen blir svårare.
Om ytbehandlad eller lackad tråd får man ha högre temperatur på lödpennan.
Försöker använda så lite tenn som möjligt vid förtenningen då det senare kan bli trångt och tråden blir farligt styv så att lödning bryts loss när det blir fler trådar som drar i kretsen.
För att kretsen ska sitta stabilt vid lödning används en VOMM precisions-pincett av omvänd modell, dvs den klämmer ihop av egen kraft.
Den är modifierad så att spetsen är extra tunn och klämkraften låg. Klämkraften måste vara nästan försumbar, för annars kommer kretsen allt för lätt att glida iväg när den blir klämd.
Denna pincettens ena skänkel förs under PCB tills den andra skänkelns spets hamnar över tänkt plats för chippet.
Därefter placeras chippet på rygg under pincetten med hjälp av pincett 2. Pincetten ska klämma direkt ovanpå kretsen. Klämmer man snett skjuter man lätt iväg kretsen.
De blir sällan exakt position men nu kan man försiktigt mejsla/baxa fram kretsen i sidled till rätt position medans den fortfarande är fastklämd.
Så länge det bara är finjustering så följer den klämmande pincetten med.
Nu böjer man fram en av trådarna så att den hamnar nära boll som inte är täckt av pincetten. När tråden ligger ungefär rätt av egen kraft löds den på plats.
Efter lödning kan man försiktigt ta bort den klämmande pincetten så att övriga bollar blir åtkomliga för lödning och det är bara att böja fram trådarna till rått position och löda.
Trådarna kommer i detta fallet helt från sidan vilket ger mer arbetsutrymme ovanifrån.
Om det är tätt mellan bollarna och trådar i flera lager kan det ibland bli svårt att få rum att löda ens med tunnaste lödspetsen och lödspetsen kanske börjar bli sliten och inte väter så bra.
Då tillverkar jag en engångs lödspets av 0.5 mm förtennad järntråd som snurras 10 varv runt en befintlig lödspets. Ny spets skapas genom att kraftigt snedklippa utstickande trådände. Om utsticket hålls kort, 2-3 mm, så leds fortfarande värme mer än tillräckligt för att löda bollarna. Även varven runt spetsen hålls väl tennade för bra värmeöverföring.
Tråden är köpt på ELFA som förtennad och den väter oerhört bra i några timmar. Har inte hittat någon annan förtennad järntråd som fungerar lika bra.
När man jobbat några timmar så blir vätningen sämre och järnet får skal. Då får man klippa till en ny tråd. Billigt och varaktigt sätt att ständigt få färsk lödspets då rullen är på 100 meter.
Att tråden fungerade så bra som lödspets upptäcktes av en olycka. Hade en 0.1 mm JBC-spets som jag lödde med och använde spetsen att försöka räta ett krökt komponentben under pågående lödning men istället krökte sej spetsen och gick av. Det var bara en mindre krökning men spetsen var krökt och uträtad många ggr tidigare så det var material-utmattning.
Man ska inte använda lödspetsar som brytverktyg, men det händer ändå. Med 0.1 mm spets behöver man inte ta i så värst mycket för att den ska kröka sej.
Hade ingen mer spets i den dimensionen så det var en panik-åtgärd för att kunna slutföra jobbet som jag testade vira järntråden runt kvarvarande delen av lödspetsen.
Det fungerade så bra att jag fortfarande löder med järntråd när det är trångt.
För att mekaniskt skydda och förhindra att trådarna kortsluts fixerar jag med en droppe smält-lim. Är det en mer varaktig lösning fixeras med snabb-lim.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.