Reparationshjälp ZX Spectrum 48k

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Reparationshjälp ZX Spectrum 48k

Inlägg av Glenn »

Jag hittade min gamla spectrum 48k i en låda, den funkade inte när jag packade ner den för 25 år sen heller, och den ahde tyvärr inte lagat sej under fövarningen.
DSC_2666.JPG
Den hade två fel, dels hade den en gulaktig hinna över färgerna, dels var den extremt känslig för stötar, det räckte nästan att skriva på tangentbordet så ballade den ur, lät man den vara igång ca en timma brukade den funka okej sen, nu verkar inte ens uppvärmning hjälpa längre.

Den gulaktiga "tinten" verkar man kunna justera bort, eller byta en krets har jag googlat mej fram till, det blir en senare fråga, nu är det stötkänsligheten som är problemet.

Tyvärr hittar jag inte mitt problem i nån reparationsgude alls.

Redan då lödde jag på en massa lödningar, det hjälpte inte.

Nu fortsatte jag, jag lödde om allt som har med kraft att göra, det mesta som har med video att göra, hela CPU'n (som är utbytt nån gång, halvtaffligt gjort) och de RAM-kretsar som såg bytta ut. Dessutom plockade jag bort alla socklade kretsar och satte tillbaka dom.

Det hjälpte inte ett dugg.

Nu lödde jag lossa alla elektrolytkondingar, mätte upp dom och alla 1uF och 100uF var inom spec, samtliga 22uF var konstiga, vissa hade för låg kapacitans (en hade 5uF), vissa ahde för hög(!) (en hade 56uF), och flertalet hade misstänkt hög ESR (24-55Ω), så jag bytte alla då jag hade rätt typ liggandes.

Det hjälpte LITE, den tål mer nu, men fortfarande så kan man få den att ge grafikpixelröra om man slår på den.

Jag har dessutom gjort compositemodden på den så RF-modulatorn är inte längre aktiv.

Såhär ser det ut om man rör den för mycket..
20180330_124129.jpg
jag har testat att knacka med ett skruvmejselskaft på olika delar av moderkortet, det KÄNNS som att det är runt videodelen som det lättast blir pixelsörja.. men det är svårt att avgöra..

Det är en "issue 2" maskin för övrigt. Finns flera scheman online, exempelvis:

https://spectrumforeveryone.com/wp-cont ... matics.gif

Nån som har några tips ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Reparationshjälp ZX Spectrum 48k

Inlägg av Glenn »

Här är en bild på mitt moderkort innan jag bytte kondingar..
20180330_123709.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparationshjälp ZX Spectrum 48k

Inlägg av Marta »

Är klocksignalen OK? Kristaller kan få för sig magiska saker ibland och kan vara mekaniskt känsliga.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Reparationshjälp ZX Spectrum 48k

Inlägg av Glenn »

Mja, har inte kollat, antar att man kan sätta scopet på rätt pinne på processorn och kolla.

Fick annars tips om att chansbyta både 100uF kondingarna som brukar strula, tyvärr blev problemet värre då, men tipsaren sa ju också att jag skulle byta till "Low ESR" versioner, ochd et gjorde jag inte (för jag hade inga hemma)

Fick också tims om att mäta spänninagrna, det ahde jag iofs redan gjort, men jag fick reda på att -5V får vara absolut lägst -4,75V, min var -4,62 :(

Vet inte exakt vad man ska göra åt det dock, nån som kan "dekoda" schemat ovan som gör +5V/-5V/+12V av 9V in ?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Reparationshjälp ZX Spectrum 48k

Inlägg av YD1150 »

Kolla att alla kondensatorer är ok på denna spänningsomvandlare, syns i fotot i högra övre hörnet.
Även de kondensatorer som finns på +9V för omvandlaren drar strömpulser som kan orsaka rippel om avkopplingen
är dålig.
Omvandlare.gif
Det är en självsvängande oscillator (TR4) som ger ut olika spänningar mer eller mindre stabiliserade.
Återkoppling via lindningen som går till basen / spänningsreglering gör TR5 via +12V till de 2%-iga
motstånden (R58, R59 om jag inte ser fel)
-12V ser skum ut för det finns ingen diod på den! Borde blir pulserande växelspänning där.

Provat att dra ut och trycka dit varje IC några gånger ifall det att dålig kontakt i en IC-hållare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Reparationshjälp ZX Spectrum 48k

Inlägg av Glenn »

Alla elyter är kollade eller bytta, men jag kan kolla småkondingarna med.

Har inte satt scopet i den och kollat hur spänningarna ser ut, men det brukar ju vara svårt att veta hur det SKA vara, ibland ser spänningarna jävligt risiga ut, men det ska vara så.

Lite sugen på att tvångsmata in spänningarna via labbaggregat och se hur det blir..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparationshjälp ZX Spectrum 48k

Inlägg av Marta »

Begrunda att felet är känsligt för mekanisk påverkan. Knappast någon lyting som degraderats.

Blir det alltid vertikala ränder med 4 teckenplatsers bredd? Det kan tyda på att något händer med den tredje addresslinan, A2. Eller ett minneschip.

"Dyker" programmet, eller är det endast bildminnet som det blir röra i? T.ex. flytta cursorn och se om något rör sig. Eller 16K blocket kanske även används för program/data/stack så ett fel där också leder till dyk.

Tillägg: Är minnena i 16K blocket socklade och har Du i så fall provat att skyffla runt dem och se ifall mönstret på skärmen när felet kommer blir ändrat?

Tillägg2: Ser på bilden de tyvärr är lödade. 32K är väl expansion och det besvarar också frågan om separat bildminne, vilket inte finns. Så jag svamlade lite i nattmössan. Men faktum kvarstår att det blir ett mönster som knappast är en tillfällighet.

Kanske går att göra ett testprogram som körs i 32K blocket helt och hållet? Skriva till I/O som signal för resultatet. Det kan då testa 16K blocket. Glöm inte fimpa interrupt och flytta stacken. Bara där inte ligger något ej avstängbart och hackar NMI som använder det misstänkta blocket.
Senast redigerad av Marta 31 mars 2018, 08:56:42, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Reparationshjälp ZX Spectrum 48k

Inlägg av Janson1 »

Glappigt pålappmotstånd någonstans? Jag tror också på ett glapp framför dåliga elektrolyter... När den krånglat, kan man återställa den genom att knacka vidare eller måste den startas om varje gång?
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Reparationshjälp ZX Spectrum 48k

Inlägg av metric »

Använd kylspray!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparationshjälp ZX Spectrum 48k

Inlägg av Marta »

Kylspray måste hanteras med yttersta försiktighet på sådana gamla saker. Risken finns att skada en IC som är hel. Den där saken har en oersättlig ASIC till skärmen och ett ROM som kräver tillgång till en kopia på rätt firmwareversion för att kunna bränna en ny. Kanske även någon PAL e.dyl.
Vore trist att spraya sig till Game Over...
Skriv svar