Ljustorn / Ledljus RGB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dykan
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 september 2008, 16:57:42
Ort: Småland

Ljustorn / Ledljus RGB

Inlägg av dykan »

Istället för varnngs lampa annvända en led list!
Har lite ont om trådar o plats, tänkte lösa det med Ledstrip RGB...

En M12 kontakt med 5 stift (1 24V, 2 Red 24V, 3 0V, 4 Green 24V, 5 Blue 24V).
Tre PLC utgångar 24V till RGB signalerna. En 12V stabb för att mata 12V till Ledstripen.
Sen borde man väl kunna sänka R, G, B signalerna med en transistor till 0V från PLC utgångarna med ett typ 10 K motstånd.
Var länge sedan jag räknade på liknade...



Vilken typ av transistor, npn/pnp, hur stora motstånd?
24V till B (via resistor och ev resistor till 0V)
12V 1A till C (från stabb 7812)
Resistor mellan E 0V ?

Tänker mig kunna tända stripen med röd,grön,blå och gul=röd + grön! som varning!
Kan man dimensionera transistorer motstånd så man inte behöver Stabben?

Kan på detta vis lösa att det syns från flera håll genom att dra 50cm ledstrip runt så det syns om det larmar från flera sidor.
Komplicerad kabel väg så det blir strul att dra en ny kabel hela vägen och flera objekt.
Tänkte att det kanske är enkelt för en som är van vid moderna komponenter.
Det går nog åt några försök för mig så förslag motages varmt! Tänkte mig en lösning på ett prototyp kort 50x50mm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ljustorn / Ledljus RGB

Inlägg av limpan4all »

Du får exakt samma värmeutveckling i båda fallen, skillnaden är att 7812 blir lite enklare att räkna på.
Om du går ut på eBay så kan du hitta switchregulatorer av BUCK typ som gör det hela till oerhört högre verkningsgrad istället för 7812.
Så min rekommendation, "behåll" spänningsstabilisatorn men byt ut den mot en switchad buckregulator. Då slipper du mäta upp Hfe och anpassa motståndsvärden efter förstärkningen i transistorerna eller skapa återkopplade transistorsteg.

T.ex https://www.ebay.com/itm/5A-DC-DC-Buck- ... SwYlJW2k01
Skriv svar