Trasigt löpband

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Trasigt löpband

Inlägg av Skogen »

Jag antar att maxhastigheten är 12 km/h eftersom det anges i manualen, jag har inte mätt den på något vis.
Så full sula från Arduinon's PWM räknar jag som maxhastighet. Räcker gott för oss gamlingar :)
Den funkar i alla fall fortfarande och används en hel del.
macmagnus
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 februari 2015, 10:19:57

Re: Trasigt löpband

Inlägg av macmagnus »

Hej, får väcka liv i en gammal tråd...
Min sambo har också samma typ av löpband, men har fått ett annat fel - i det här fallet i styrkortet. Motorn går fint med externt pålagd spänning.

Vid uppstart kan man höra ett litet poff och sedan dör maskinen... Ibland har den startat upp, men sagt poff när man har försökt att starta bandet.
Jag har kollat kretskort och komponenter efter visuella skador men allt ser Okay ut. Säkringen är hel.
De stora kondensatorerna C9 & C17 400V 220uF har jag lött loss - de ser bra ut - och lagt på 300 Volt DC utan problem.

Jag tycker det är konstigt att någon komponent på kortet avger ett ljud utan visuella konstigheter - kan det ändå vara C9, C17 som spökar?

Hur tycker ni att jag ska gå vidare med felsökningen?
macmagnus
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 februari 2015, 10:19:57

Re: Trasigt löpband

Inlägg av macmagnus »

En av de första åtgärderna i felsökningen blev att klippa av det buntband som håller ihop kabelhärvan.
Döm om min förvåning, felbeteendet försvann! I härvan av ledningar ingår även signalkabeln som går upp till styret.
Det kan ha blivit någon form av återkoppling mellan ledningarna som har orsakat driftstörningen!
Frågan är bara varför det i så fall händer efter fem år? Kanske det är någon av filterkondningarna som är på väg...
Ljudet kan ha uppkommit i motorlindningarna om det skett en plötslig strömrusning.

I vilket fall nu snurrar bandet på som vanligt igen! :-)
Senast redigerad av macmagnus 6 januari 2021, 09:56:30, redigerad totalt 2 gånger.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Trasigt löpband

Inlägg av Skogen »

Våran hade glapp i signalkabeln vid skarven uppe vid handtaget, fick löda ihop det.

Är nog ingen större kvalité på det fabrikatet. Vår har nog rullat färdigt nu.
Motor och elektroniken funkar fortfarande men bandet är nog slut.
Nåväl, den har använts rätt mycket för pengarna så jag klagar inte.
Ska plocka ut motorn och styrningen till den, sedan går resten till tippen.

Sedan leta efter ett bättre löpband.
macmagnus
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 februari 2015, 10:19:57

Re: Trasigt löpband

Inlägg av macmagnus »

OK jag förstår... vi får se hur länge vårat band vill funka nu!

Bra att veta var det finns reservdelar om man skulle behöva...
Skriv svar