Rep. Kretskort svets. Gbg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rep. Kretskort svets. Gbg

Inlägg av Magnus_K »

Janson1 skrev:800 ohm, frågan är om det är helt eller trasigt?
Är det jag som tänker fel när jag tror att metern visar 82 Ohm då den är i 2K-läge?
Anton1381
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 mars 2018, 21:35:46

Re: Rep. Kretskort svets. Gbg

Inlägg av Anton1381 »

Tackar är ganska novis. Diod-V = räknar upp till .610 ena hållet och konstant .725 andra hållet, båda lika.
NPN ( TIP29B) = röd bas , .470 och .555
svart bas, .464 och noll ?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rep. Kretskort svets. Gbg

Inlägg av Magnus_K »

Att vissa värden sakta ökar beror antagligen på någon kodning som laddas upp. Dock så ska ingen av dioderna leda åt båda hållen. En sån här diod ska ha ungefär 0,7V framspänningsfall.
För att vara säker att man inte luras så måste du tyvärr löda bort v-dioderna. Enklast är att bara separera dom på mitten, sen kan man mäta dom som dom sitter utan att något annat påverkar.

"nollan" Du mäter är inte heller bra.
Tyvärr måste du nog löda bort TIP en också för att mäta riktigt.

Testa och när likriktaren också när du ändå håller på. Se vad det är för resistans mellan de två benen som är märkta + och -.
Likriktaren är den fyrkantiga ICn som sitter bakom TIPen.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Rep. Kretskort svets. Gbg

Inlägg av Janson1 »

I texten står det 0,8 Kohm och multimetern visar 82 ohm så det är mest rätt. 82 ohm är ju ett "riktigt" värde så det kan stämma. Nu är det väl bara att mäta enligt förslagen som finns...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Rep. Kretskort svets. Gbg

Inlägg av Teknikern »

Helt rätt, det där är 82 ohm, hade det stått .820 hade det varit 820 ohm. När jag felsöker brukar jag börja med att löda bort allt tänkbart som är halvledare och mäta dessa separerade från kortet och sen fortsätta med elektrolytkondensatorerna om jag inte misstänker andra fel pga. bränd färg o.dyl. Dioder brukar jag börja med, sen transistorer och i vissa fall mäter jag inte ens utan byter alla halvledarna bara, styrningen till min pelletskamin var paj när jag fick den, förra ägaren slängde ut den då styrkortet kostade 6000:- nytt och bytet av kretsar+ dioder och transistorer gick på "hiskeliga" 175:- så ibland lönar det sig inte ens att felsöka och den funkar än 6 år senare. Troligen åskskadad och därför trasigt styrkort.
Skriv svar