Bygga styrning till en keramikugn.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jonnygbg
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 mars 2018, 20:57:10

Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av Jonnygbg »

Detta är mitt första inlägg men jag har läst mycket här inne, väldigt trevligt forum med mycket kunnigt folk verkar det som.
Jag hoppas jag valt rätt kategori.

Jag skulle som sagt vilja bygga en styrning till en keramikugn. Kraftbiten har jag bra koll på däremot hur jag på lättaste sätt kan styra värmekurvan vet jag inte.

Det jag vill att styrningen ska kunna är följande.

1 värma ugnen till en given temperatur med x grader/ timma
2 Behålla temperaturen en inställbar tid
3 Öka temperaturen till en högre temperatur med y grader / timma
4 Behålla denna temperatur en inställbar tid
5 Stänga av

Jag har läst denna tråd men inte riktigt det svar jag söker.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =2&t=45782
hsd
Inlägg: 2129
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av hsd »

Diu kanske bör ha en ställbar avsvalningsvärme så att godset inte kyls för snabbt
Jonnygbg
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 mars 2018, 20:57:10

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av Jonnygbg »

Vad jag förstått så går det väldigt långsamt då dom lite större ugnarna har bra isolering.
Men ska kolla upp om detta behövs.
Tack för tipps
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av Icecap »

Jag programmerade just en sådan styrning way back i 80-talet. Den styrde 3 st elektriska ugnar på en klinkersfabrik (Hasle Klinkers i Rønne på Bornholm, DK).

Systemet var så att man knappade in kurvan (x°C/timmen till y°C, om x=0 håll tempen i y minuter). Kurvan kunde hålla 10 punkter men det beror ju på vad man behöver.

Det var en tidräknaren i (1 sek inkrement) som styrde vilken temperatur som behövdes och den reglerade med simpel on-off styrning.
Resultatet var spikraka kurvor (kollat med stållinjal på plottningen) och ett extremt välfungerande system.

Jag kan kanske komma med lite tips om du behöver...
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av ToPNoTCH »

Hur hög temperatur rör det sig om ?
Värmer du med el ? I så fall hur hög effekt drar uppvärmningen ?

Spontant fixar du det med en enkel Arduino typ.
Att jag nämner den är att det har ett hyggligt PID bibliotek och en "auto PID tuner" som funkat bra för mig.

Efter som du skriver "inställbar" så kan ju någon display vara praktiskt.

MAX6675 till Thermocouple givare och SSR för att slå på/av värmningen.
Jonnygbg
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 mars 2018, 20:57:10

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av Jonnygbg »

Icecap

det låter intressant men jag och programmering är som vatten och olja, nja kanske inte så illa men ... satt o tragglade lite arduino för några år sedan och lite enkla saker klarade jag iofs av.

ToPNoTCH

1250 grader brukar man säga för stengods men vore bra om guvaren gick till 1300 grader tror jag.
3 st 4kw element hade jag tänkt mig.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av hawkan »

Om du går in på ebay kan du söka på "pid ramp" eller "kiln ramp soak" så finns det några kontrollrar som kan hantera ramp upp/ner och ungefär det du vill.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av Icecap »

Programmet var som sådan rimligt enkelt.

Först hade jag kurvorna, de bestod av en array med x°C/timme, en tid samt en måltemperatur. Varje kurva hade 10 sådana punkter - men det exakta värde beror på vad man behöver. På klinkersfabriken dög det fint med de 10 punkter iaf.

Man kan t.ex. ha en stegning med 35°C/timmen till 100°C och låta den stå där en stund (30 minuter) för att torka ut det som ska brännas. Sedan stegar man upp med 25°C/timmen till bränntemperaturen (1100°C) och håller den i kanske 30 minuter varefter det hela stegas ner med 25°C/timmen till 25°C och det är slut. Detta ger 5 punkter i kurvan.

Man behöver en timer som kör med t.ex. 1 sek. intervall.

Jag hade sedan en temperatur-variabel för varje ugn, den höll temperaturen som var vid en kurva-del's start.
Sedan var det enkelt att räkna tiden och räkna hur långt inne man var på en kurva-del, sedan lade jag till start-temperaturen och hade då måltemperaturen för stunden.

När den sedan har räknat så att måltemperaturen för den bit kurva är nått räknas variabeln som håller koll på var i kurvan den är och det hela börjar om.

Om °C/timmen är noll räknas tiden ner, annars räknas temperaturen kontra tid.
Om båda °C/timmen och tiden är noll är ugnen klar.

Jag räknade med förtecken så att om måltemperaturen var högre än nuvarande temperaturen räknade den uppåt, annars räknade den neråt i stegningen.

Det svåraste var faktisk att fixa inmatningen av kurvorna på ett sätt som var logisk för en icke-tekniker - men där lyckades jag helt fenomenalt: då vi hade installerat enheten skulle vi dit nästa dag och instruera dom i hur man använde enheten.

Då vi anlände runt 9:30 hade de tittat på den sedan 7:00 och 7:15 startade första ugnen med dagens jobb...
Vi skrev aldrig någon manual och behövde inte instruera någon.

Men du kan ju klara det hela med till och med en Arduino, kurvan kan sparas i EEPROM och kan läggas in via en seriell port om man vill.
Jonnygbg
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 mars 2018, 20:57:10

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av Jonnygbg »

Icecap: det låter enkelt när du beskriver, att plocka ihop hårdvaran skulle jag nog klara av men att skriva mjukvaran är jag osäker på att jag skulle klara.
Funderar iofs på om det finns något färdigt program skrivet för arduino om det kanske finns o ladda ner någonstans. Arduino är ju väldigt billiga saker :)

Annars så va det hawkan tippsa om inte så dumt.

denna ser ju smidig ut:
https://www.ebay.com/itm/Professional-R ... 1092751234
Men jag kanske är en idiot men tycker mig inte hitta hur man programmerar den? om det fäljer med någon smidig programvara till pc skulle ju va grymt.
sen driver den ju ett halvledarrelä men där kan jag ju stoppa in en trefas kontacktor i stället.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av larky »

Tror att det är en SYL-2352p du ska ha, manualen hittar du här
https://www.auberins.com/images/Manual/ ... Manual.pdf
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av GFEF »

>kan jag ju stoppa in en trefas kontacktor i stället.

Tänk 3 fas halvledarkontaktor klara många fler till-från än mekanisk kontaktor.

https://www.google.se/search?client=fir ... gZ83c4Wc9Q
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av hawkan »

Hittade manualen till den förra http://www.thermomart.com/PID-Temperature-Ramp-Soak här http://www.thermomart.com/download/PID-RS.pdf
Vid en snabb titt så är det otroligt likt hur man gör på Auberin så kanske det är så man gör på denna typen av ramping pid.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av Uttis »

Jonnygbg skrev: Men jag kanske är en idiot men tycker mig inte hitta hur man programmerar den? om det fäljer med någon smidig programvara till pc skulle ju va grymt.

Programerar gör man med knapparna på kontrollern. Dom funkar bra dom där men ska man göra ändringar ofta kanske det är lite bökigt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av hawkan »

Hittade en ramping pid controller med modbus-interface https://www.aliexpress.com/item/XMTA-P- ... 0.0.t1Ic7t
Beställde själv en sån till mina värmebehandlingsövningar.

Hur går det med dina planer?
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av JohnGalt »

Jonnygbg skrev:det låter intressant men jag och programmering är som vatten och olja, nja kanske inte så illa men ... satt o tragglade lite arduino för några år sedan och lite enkla saker klarade jag iofs av.
Om du har ett elektronikintresse tycker jag absolut att du ska prova med Arduino, har du gjort lite enkla saker förut så har du ju en grund redan. Det finns bra hjälp att få om man fastnar. Försök att ha en öppen inställning, programmering behöver inte vara svårt.
Börja med enklast möjliga, on/off termostat, bygg på efterhand med de ramper och funktioner du vill ha. När du har kommit igång så går det som en dans.
Skriv svar