Malmbergs WIFI Smart Plug

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Anahka1975 »

Hej

Hittade en Malmbergs WIFI Smart Plug på Jem & Fix för 199kr igår.
Var bara tvungen att köpa en för att se om det var nått värt att modifiera för att funka tillsammans med Domoticz.
Satt och labbade lite med den igår kväll och detta är vad jag lyckats lura ut "so far".

Smart Plug'en verkar vara en "generic kina" grej som brandas olika. Den mjukvara Malmbergs marknadsför verkar detta företag stå bakom.

Hjärnan i modulen är en HF-LPB100 och manualen finns här.

Som ni ser på bilderna så finns det vissa ben utdragna till nått jag misstänker är en "debug/programmerings" port.
Provat att sätta dit en tryckknapp mellan nReload och jord för att se om det händer nått.
Enligt manualen (sid 13 kunde inte kopiera texten då PDF'n var skyddad) så ska man kunna factory reseta eller komma in i ett config mode.
Jag lyckas inte göra nått.
Har hittat lite tyskar som lyckats styra modulen med den inbyggda mjukvaran, men det innefattade att skicka krypterade meddelanden och verkade mest krångligt.
För min del blir det nog att byta ut modulen mot en ESP och köra EasyESP mjukvara. Har ju relä/matningspänning klart iaf.

Någon annan som labbat med slik eller HF-LPB100 modulen i sig?

Bilder:
20180325_132034.jpg
20180325_132105.jpg
20180325_132508.jpg
20180325_132549.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Intressant, jag har ju brytit upp gamla Nexa pluggar. Men jag har en känsla av att IKEA trådfri kommer att vara lösningen tillsammans med SonOff grejor. Men visst är det intressant. Vill veta mer.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Anahka1975 »

När man sätter den i "setup" via knappen på sidan (ej nReload) så presenterar den sig som en AP med SSID: REC_AP_487734 (där vad jag läst mig till siffrorna är de 6 sista i MAC-adressen).
Ansluter till AP'n och försöker kontakta 192.168.1.100 får man frågan om avändarnamn och password.
Det är på detta sätt "original app'en" sätter mitt WLAN i enheten för att sedan kunna styra den.
Vore intressant att komma in där :D

Finns även en sida på GIT HUB som denna snubben ramlat över.
Han har förövrigt lyckats styra den via script/kryptering och massa annat (för mig) grekiska.


Edit +t
Senast redigerad av Anahka1975 26 mars 2018, 13:38:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Hedis »

Kan du inte lyssna utav vad som skickas mot den när appen confar den för första gången? Eller kör den https mot den?
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Anahka1975 »

Det skulle jag säkert kunna göra, om jag bara visste hur :roll:
Om jag fattat rätt så krypteras trafiken med kodnyckeln 1234567890abcdef i den kommunikation som sker mot "molnet".
OM det är krypterat i konfigurations trafiken är det säkert samma nyckel.
Kan verkligen 0 om sånt här.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av E Kafeman »

Har du kollat tillverkarens programexempel som finns här?
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Anahka1975 »

Kikat lite i dem, men säger inte mig så mycket.

Enklast för mig är nog ändå att klämma dit en ESP8266 med EASY-ESP programvara.
Då funkar det enkelt med Domoticz.

Tanken med inlägget var att kanske kunna inspirera eller väcka nyfikenheten hos någon med bättre kunskaper.
Själv är jag för långt ifrån kunskapsmässigt för att kunna göra nått vettigt med befintlig wifi modul.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Hedis »

Anahka1975 skrev:Det skulle jag säkert kunna göra, om jag bara visste hur :roll:
Har du en enhet med Android så prova Packet capture
https://play.google.com/store/apps/deta ... sslcapture
Det verkar vara ett bra hjälpmedel.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Magnus_K »

Väcker denna tråden i liv istället för att starta en ny om samma sak.

Modde du din till ESP Anahka1975?
Jag har köpt några pluggar och hann fullkomligt slakta sönder en innan jag såg den här tråden :wink:
Efter ha gjort en del eftersökningar så är jag nog inne på exakt samma sak. Göra ett nytt bärar-kort till en ESP och kasta det som sitter där.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av E Kafeman »

Jag tryckte in ESP-01 i 3 st Nexa-brytare. Var krasch-inlödning där kortet fick hänga i sina inlödda pinnar. Lämnade befintligt radio-kretskort kvar efter att ha brutit strömförsörjning och annat till befintliga radion, då det var enklaste sättet att fixa strömförsörjningen och relärinterface via det befintliga kortet.
Fast det var inte värt jobbet. Betydligt enklare och tidseffektivt att direkt köpa Sonoff olika brytare som redan har en enkelt programmerbar ESP8266 och komplett schema för vägg-pluggen finns för nedladdning ska finnas hos Itead. Om inte, så har jag det nedladdat från då jag satte ihop några egenprogrammerade vägguttag.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Magnus_K »

Förstår vad du menar. Köpte 5st Malmbergs-pluggar för ett tag sedan så avser nog att modda dom.
Tror det kommer gå bra att använda befintligt bärarkort och får då matning och knappen på köpet.

Om inte TS har något emot det så lägger jag gärna upp lite bilder i den här tråden och visar hur det (förhoppningsvis) gick till?

Har å andra sidan aldrig programmerat en ESP än men det ska väl gå lika smärtfritt som allt annat :roll:
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av E Kafeman »

I princip all programmering jag gjort för ESP8266 är klipp/klistra med lite mindre anpassning.
Har gjort en basversion för lampstyrning, dimbar lampstyrning baserat på PIR tid, tid relativt sol upp/ned och via webbanrop. Allt styr och överblickbart via egen webb-sida.
Varje lampa har sedan sin egna konfiguration. Vissa lampor dimmas fortare, andra släck aldrig helt utan ger ledljus på natten osv.
Vid varje uppstart kollar den med min egna fil-server om det finns ny firmware eller nya config-filer, uppdaterar programräknaren från en nntp-server då den saknar egen RTC.
Att använda programräknaren som klocka fungerar bra. Den klarar 48 dagar innan räknaren börjar om. Då kan klockan ha dragit sej några sekunder så har lagt in uppkoppling mot nntp-server var tredje dag för tidskorrigering. Skulle nätverket vara nere så rullar det på ändå med senaste kända tiden som bas.

Något av det bästa jag gjorde vara att börja med att skapa koden för att webanropa den för att uppdatera firmware automatiskt. På det viset kunde jag installera lampstyrningen enligt exemplet blinka lysdiod och efterhand enkelt lägga till mer funktioner och debugga direkt från min dator utan att använda USB-interfacet, vilket i sin tur gör att fler pinnar blir enklare tillgängliga.
En basfunktion i min firmware är att styrningen ska fortsätta fungera även om nätverket i övrigt ligger nere så därför skippar jag externt databas-beroende.
Fastnar du på något så är det bara att höra av sej.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Magnus_K »

Det där har jag aldrig hört talas om, dvs att den kollar efter ny firmware vid varje uppstart och kan uppdatera den själv och trådlöst. Riktigt snyggt att kunna lägga mjukvaran på servern och sen bara resetta enheten.
Vilket fruktansvärt användbart och modernt sätt! Skithäftigt rent ut sagt.
Mitt upplägg är nog nästan identiskt med ditt. Vill ha ett eget "lokalt" nätverk, även med fil-server, som inte ska vara beroende av Internet. Även RTC-delen var smart. Har inte ens tänkt så långt :tumupp:
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av ToPNoTCH »

Magnus_K skrev:Förstår vad du menar. Köpte 5st Malmbergs-pluggar för ett tag sedan så avser nog att modda dom.
Tror det kommer gå bra att använda befintligt bärarkort och får då matning och knappen på köpet.

Om inte TS har något emot det så lägger jag gärna upp lite bilder i den här tråden och visar hur det (förhoppningsvis) gick till?

Har å andra sidan aldrig programmerat en ESP än men det ska väl gå lika smärtfritt som allt annat :roll:
Jag föreslår att du stoppar in Tasmota firmware i ESP istället för att kladda ihop något eget.
Sen är det ju en enkel match att elektroniskt koppla in modulen rätt mot Malmberg-pluggen.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Anahka1975 »

Använd tråden som ni vill, kommer säkert sno ideer om de är bra.
Hur det gick för mig, jo jag moddade in en ESP med EasyEsp som firmware och det funkade bra, nästan.
Det var nått som rapplade så den blev liggande, tills nu när jag äntligen fått hyffsad ordning på min nya lokal och skulle behöva den.
Ska leta upp den och kolla vad det var, minns jag inte fel var det nått med signalen från ESP'n till relät som inte ville sig ibland.

MagnusK du får gärna dela med dig i hur du kopplat in den på pcb't i pluggen om du får det att funka.

(skickat från min smartfån med prinskorvsfingrar)
Skriv svar