Malmbergs WIFI Smart Plug

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Magnus_K »

Magnus_K skrev:Om inte TS har något emot det så lägger jag gärna upp lite bilder i den här tråden och visar hur det (förhoppningsvis) gick till?
Anahka1975 skrev:Använd tråden som ni vill, kommer säkert sno ideer om de är bra. ...
MagnusK du får gärna dela med dig i hur du kopplat in den på pcb't i pluggen om du får det att funka. ...
Kanon, då säger vi så! :tumupp:
ToPNoTCH skrev:Jag föreslår att du stoppar in Tasmota firmware i ESP istället för att kladda ihop något eget.
Sen är det ju en enkel match att elektroniskt koppla in modulen rätt mot Malmberg-pluggen.
Kladda ihop något eget kommer aldrig på tal. Här gäller det att med rak rygg ställa sig i klipp'o'klistra-skaran och programmeringsdyslektiker :)
Vad är det som gör Tasmota bättre än annat? Eller ja, är det Tasmota som används mest?
Helst en mjukvara som finns stort community kring.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Anahka1975 »

Tittade som hastigast på Tasmota firmware igår (på smartfånen sittandes på en flygplats) och blev inte direkt klok på vad den kan.
Själv har jag kört med EasyESP https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy vilken hittills fyllt mina behov.
Har iof inte testat mer än att jag har en ESP (model den enkla med 2 GPIO pinnar utdragna) kopplat till 4 DS1820 givare på acctankar/panna.
Men gillar enkelheten i integrationen mot Domoticz.
Ska läsa på mer om Tasmota för att se om den är bättre lämpad i min applikation, uppenbarligen verkar den mer kompetent.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Magnus_K »

Ja, jag måste läsa på mer också. Så himla mycket uttryck och mjukvaror.

Nu lyckades jag i alla fall få ihop ett program så nu kan jag programmera ESP-12E över Wifi, inklusive reset över webserver och blinka LED.
Klarade jag det, så klarar alla det :)
20181108_161726.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av E Kafeman »

:tumupp: Det är alltid lite speciellt att få det första livstecknet i en ny program-miljö.
Det är i backspegeln alltid lätt, men sett från andra hållet kan det ibland verka omöjligt att få dioden att blinka första gången.
Resten är bara att nöta på så är du forumets expert nästa vecka.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av swapper »

Vet inte om det nämnts men finns färdig mjukvara för ESP som hanterar wifipluggar framförallt då snoff men de går att anpassa till barebone ESPer med.
Jag har bland annat en breadboard variant för bara temperaturloggning över mqtt.

https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Anahka1975 »

Detta mqtt har jag inte fattat.
Har en Raspi som jag kör Domoticz på. En RFXcom till div. Nexa/o dyl 433Mhz enheter samt som jag sa tidigare en esp-easy med lite temp sensorer.

Vad är eg. mqtt och vad behöver jag för att köra med det.
Och vad skulle jag vinna på det?

Finns det nån mqtt for dumies där man kan börja?
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av E Kafeman »

MQTT är ett protokoll för utbyte av data mellan sensorer via prenumerationsbaserad server, dvs sensorer kan begära vilken typ av händelse de vill bli givna, när den senare evt. finns.
Domoticz är ett verktyg för att publicera data, agerar databas så att sensorerna inte behöver lagra data, om du t.ex. vill kunna se ute-tempen för ett dygn tillbaka.
Det är iofs fullt möjligt för sensorer att agera på data som kommer in till Domoticz servern, genom att de själva begär den.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Magnus_K »

E Kafeman skrev::tumupp: Det är alltid lite speciellt att få det första livstecknet i en ny program-miljö.
Det är i backspegeln alltid lätt, men sett från andra hållet kan det ibland verka omöjligt att få dioden att blinka första gången.
Resten är bara att nöta på så är du forumets expert nästa vecka.
Ja ibland förstår jag inte hur det går till.
Man blir så himla tacksam till dom personerna som lagt ner många många timmar på att utveckla bibliotek för att såna som jag bara ska kunna plugga in och köra.

@swapper: Tasmota rekommenderades tidigare i tråden och jag tror jag kommer använda mig av det. Är dock inte helt hundra än på vad det verkligen är, och vart det ska installeras men det låter lovande :wink:

I nuläget kan programmera den med sk OTA "Over The Air" med Arduino IDE't, om jag har inte klurat ut än om vågar löda in den i väggpluggen, om jag senare skulle vilja trycka ner någon annan mjukvara, via någon annat program, om det fortfarande går trådlöst.
Vet om den går att använda ArduinoOTA som generell programmerare.
ToPNoTCH
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har fipplat mycket med Tasmota, både på Sonoff och egna prylar.

Säg bara till vad du vill åstadkomma så får du hjälp.

Den har rätt mycket funktioner så det blir lättare än att beskriva allt.
ToPNoTCH
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av ToPNoTCH »

Anahka1975 skrev:Finns det nån mqtt for dumies där man kan börja?
Jag fyller på Kafemans beskrivning.

MQTT är i grunden ett protokoll. Vill minnas IBM låg (ligger) bakom det.

Det är i grunden ganska enkelt.

Det bygger på "publish" & "Subscribe" principen, där en enhet publicerar information och en annan prenumererar.
Båda ansluter till en MQTT server.

Att bringa ordning i informationen sker med "topics".
En prenumerant väljer ett eller flera topics den prenumererar på och all information som når servern i detta topic skickas till alla som prenumererar på det.

Strukturen för topics kan pedagogiskt beskrivas som en katalogstrukturs sökväg på din hårddisk.
Det vill säga att man kan göra "under topics" med hjälp av tecknet "/"
På samma sätt kan tecknet "#" användas som wildcard.

Fördelen med detta är att du kan ha en klient som prenumererar på exempelvis topic "Hus/Sensorer/#"
Sedan kan du ha fem sensorer som publicerar på topic:
Hus/Sensorer/sensor1
Hus/Sensorer/sensor2
Hus/Sensorer/sensor3
Hus/Sensorer/sensor4
Hus/Sensorer/sensor5

Du kommer då få data av alla fem.

Fördelar med MQTT:
- Det är ointressant vika IP dina prenumeranter och publicerare har, då samtliga delar data via en känd server (ingen "point to point" kommunikation mellan prenumeranter & publicerare).

- Många enheter kan prenumerera på samma topic utan att den som sänder data behöver skicka om den.
Exempel: Du har en tempgivare utomhus med vill visa tempen på fyra displayer i olika rum.

- Man kan prioritera meddelanden i tre nivåer och sätta vissa topics presistent. Detta betyder att så fort en prenumerant ansluter, så får den av servern det sista "kända värdet" på valt topic av servern.
Fördelen med sådan funktionalitet är exempelvis att om en lampa som styrs via en MQTT topic skulle boota om så kommer den få samma värde den hade innan omstarten.

Ett bra gratisverktyg om man vill labba med MQTT är MQTTBox som kan användas enkelt att både publicera och prenumerera mot en MQTT server för att verifiera dina tillämpningar.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Anahka1975 »

Utmärkt förklaring Topnotch.
Låter faktiskt ganska smart det där med MQTT.

Vad är det server programvara som gäller, dvs kan någon rekommendera en MQTT server/broker?
Finns det för RasPi.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av papabear »

Har inte använt det själv, men iaf sneglat på att köra Node red och mosquito mqtt broker (vill minnas att den heter så) på paj.
Andreas Spiess hade lite videosar på ämnet där han tog nån färdig image med div färdiga moduler (eller funktioner eller vad det var) till Node red och var på banan ganska snabbt.
ToPNoTCH
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av ToPNoTCH »

Om man kör Home Assistant på Raspberry PI (HASSIO) så får man Mosquitto som "aktiverbar modul".

Fördelen är att den är väldigt lätt att konfigurera i det gränssnittet. I praktiken bara att lägga upp login till enheterna som skall ansluta.

Sedan får du ju hemautomation på köpet på det sättet :wink:

Skall väl inte påstå att Home Assistant är den bästa fria hemautomatiseringen (starta ett flame war) men en fördel är att jag kört det ett par år och kan hjälpa till 8)
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Anahka1975 »

Home Assistant ser ju väldigt trevligt ut.
Skall definitivt testas. Återkommer säkert med frågor.
Har en Telstick Duo över så den får agera test tillsammans med en Pi.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Malmbergs WIFI Smart Plug

Inlägg av Anahka1975 »

Igår hade jag tid att testa Home Assistant lite på en gammal Pi model B.
OJ att det är hög "kom igång tröskel" på det systemet.

Men jag ser potential, ska bara greppa upplägget och komma igång med Tellstick Duo'n innan jag börjar kladda med MQTT och annat.
Lyckades få hela skiten att hänga sig igår pga. nått fel i config filen...
Ska svänga förbi och plocka upp en Rpi 3'a idag, tog löjligt lång tid vid varje omstart (efter ändran config).

Några tips på vägen?
Skriv svar