Enkel telefoni mellan två smartphone-lurar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielb987
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 juni 2016, 06:43:59
Ort: Växjö

Enkel telefoni mellan två smartphone-lurar?

Inlägg av danielb987 »

Går det på ett enkelt sätt koppla ihop två smartphone-lurar och få "telefoni" mellan dessa?

Jag har telefonlurar med 4-polig 3,5mm kontakt. Enligt ritningar på nätet är kontakten kopplad enligt:
Tip: Right speaker
Ring 1: Left speaker
Ring 2: GND
Sleeve: Mic

vilket verkar stämma när jag ohm-mäter kontakten, bortsett från att telefonluren är mono och att "Tip" och "Ring 1" är kortslutna.

När jag ohm-mäter kontakten har jag:
Ring 2 - Tip/Ring 1: 156 ohm
Ring 2 - Sleeve: 832 ohm

Så högtalarna verkar ha 156 ohm och mikrofonen 832 ohm.

Det jag önskar göra är att ha strömkälla -> mikrofon -> 10-meter kabel -> högtalare. Och lika dant i andra riktningen. Finns det något enkelt sätt att lösa detta på?

Med vänlig hälsning
Daniel
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Enkel telefoni mellan två smartphone-lurar?

Inlägg av svanted »

trådburen mc intercom,
som är den burk med batterier med uttag för två mickar och två högtalare,
som säkert funkar med dina lurar istället,
och batterierna kan bytas mot en enkel nätdel.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Enkel telefoni mellan två smartphone-lurar?

Inlägg av mrfrenzy »

Om du har två smartphone och avståndet är 10m så behövs ingen kabel. Koppla ihop dom med wifi och använd en av alla intercom-appar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Enkel telefoni mellan två smartphone-lurar?

Inlägg av Teknikern »

Finns bluetooth-appar också, gäller det arbetsplatser så kan man lätt koppla ihop tex. dykaren med kranföraren, folket på land och grävmaskinisten så alla hör dykaren och alla kan snacka med alla om det är inom blåtandens räckvidd.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Enkel telefoni mellan två smartphone-lurar?

Inlägg av Platis »

Dom flesta telefoner har eller har haft stöd för push talk(PPT) över telenätet men det har väl inte stötts av dom svenska näten eller teleoperatörerna tror jag! :humm:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Push_To_Talk
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Enkel telefoni mellan två smartphone-lurar?

Inlägg av MiaM »

Du behöver förförstärkare för mikrofon, i detta fall mikrofon av typen elektret, och pyttelitet slutsteg som orkar driva hörlurarna.

För att man inte ska skrika när man pratar så vill man att en viss del av ens egen mikrofon kopplas tillbaka till ens egen hörlur, dock inte riktigt lika starkt som man hör andra änden.

Det du frågar efter är vanligt att använda, fast med andra headset, till typ "scenbruk", som interkom mellan personal som sitter här och var medan något arrangemang hålls.
Skriv svar