Mäta upp fläktmotstånd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Mäta upp fläktmotstånd

Inlägg av Ruxus »

Hej hej
Jag har ett fläktmotstånd i bilen (grand voyager -07) som jag misstänker har gett upp.
Inte alls superhaj på elektronik, ännu....
Därför tänkte jag kolla om det är någon som vet om det går att mäta upp ett sådant, verkstan kommer ju ta 10kkr bara för att öppna handskfacket.

Med vänlig hälsning
Mathias


.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta upp fläktmotstånd

Inlägg av mrfrenzy »

Hej och välkommen!

Börja med att mäta spänning till själva fläktmotorn. Finns det spänning - byt fläktmotor, annars gå vidare.

Mät nu spänning till "fläktmotståndet" vilket förmodligen är en switchad styrenhet. Ta gärna foto på anslutningarna och ladda upp här och elschema om du har det.
Du måste båda mäta "kraftmatningen" från batteriet och styrsignalen från reglagen föraren använder för att ställa hastighet.
Det kan också vara någon form av seriekommunikation typ CAN-bus men det kommer visa sig på schemat. Isåfall finns förmodligen tvinnade kablar fram till styrenheten.

Har du manuell eller automatisk AC?
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Mäta upp fläktmotstånd

Inlägg av Ruxus »

Det var snabbt! Älskar dom här forumen.
Det är automatisk ac.
Kom precis på att jag skulle kolla här innan verkstan. Har bara kommt så långt att jag kollat bakom handskfacket där grejorna sitter.

Återkommer med mer info.
Tack för svar


.
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Mäta upp fläktmotstånd

Inlägg av kricka »

Det vanligaste är att fläktregulatorer går sönder för att fläktarna börjar gå tungt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta upp fläktmotstånd

Inlägg av TomasL »

Jänkarna har inte kommit så långt än, de använder en bunt effektmotstånd, vanligtvis underdimensionerade
Skriv svar