Bygga elcykel
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 18:12:44
Bygga elcykel
Hej forumet!
Ska bygga om en trehjulig cykel till en elcykel. Cykeln har två hjul i fram och ett i bak och hjulen
är 16". Jag har letat länge efter ett bra kit till detta, men är rädd att bli lurad på diverse Kina-sidor. Jag vill att detta ska bli
bra och seriöst, och undrar därför om ni har något tips på vart jag kan köpa detta? Har tänkt att byta ut hela bakhjulet till ett med navmotor. Har en budget på max 6000:- inkl. batteri, hoppas och tror att detta ska räcka med tanke på vad en ny elcykel kostar?? Tänker mig en motor på 250w.. Är väldigt tacksam för er ev input!!
Tack på förhand // Tony
Ska bygga om en trehjulig cykel till en elcykel. Cykeln har två hjul i fram och ett i bak och hjulen
är 16". Jag har letat länge efter ett bra kit till detta, men är rädd att bli lurad på diverse Kina-sidor. Jag vill att detta ska bli
bra och seriöst, och undrar därför om ni har något tips på vart jag kan köpa detta? Har tänkt att byta ut hela bakhjulet till ett med navmotor. Har en budget på max 6000:- inkl. batteri, hoppas och tror att detta ska räcka med tanke på vad en ny elcykel kostar?? Tänker mig en motor på 250w.. Är väldigt tacksam för er ev input!!
Tack på förhand // Tony
- Retroperra
- Inlägg: 728
- Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Bygga elcykel
https://www.rull.se/Elcykelkit_-_Bygg_din_egen_elcykel
Idag skulle jag nog satsa på ett kit med motorn vid veven istället för i navet.
Då kan man utnyttja växlarna i bakdrevet, och det är väldigt användbart.
Idag skulle jag nog satsa på ett kit med motorn vid veven istället för i navet.
Då kan man utnyttja växlarna i bakdrevet, och det är väldigt användbart.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Bygga elcykel
Om man har en avvikande hjulstorlek, och det har du, då är navkit det bästa du kan få. Det är det förövrigt ändå!.
Med en trehjulig kan du ju placera batterilåda på ett bättre sätt med lägre tyngdpunkt en en tvåhjuling.
Snåla inte på budgeten. Elcykel är ett otroligt bra redskap som fordon .
JA Det var mittmotor jag menade i detta inlägg Vevnavet! Förlåt /DS
Med en trehjulig kan du ju placera batterilåda på ett bättre sätt med lägre tyngdpunkt en en tvåhjuling.
Snåla inte på budgeten. Elcykel är ett otroligt bra redskap som fordon .
JA Det var mittmotor jag menade i detta inlägg Vevnavet! Förlåt /DS
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 24 mars 2018, 18:58:12, redigerad totalt 1 gång.
Re: Bygga elcykel
Mittmotor är väl ändå det bästa man kan få?
Som Retroperra skriver så får man ju bra nytta av cykelns alla växlar jämfört med en vanlig navmotor.
Dessutom hamnar dödvikten på ett bättre ställe än i centrum på hjulet.
Bafang gör bra mittmotorer, BBS01-modellen ligger på 250 W. Beroende på hur stor batterikapacitet och hur pass bra/dålig laddare du vill ha är det nog gränsfall om du klarar dig på 6000:- totalt med en sådan uppsättning.
Som Retroperra skriver så får man ju bra nytta av cykelns alla växlar jämfört med en vanlig navmotor.
Dessutom hamnar dödvikten på ett bättre ställe än i centrum på hjulet.
Bafang gör bra mittmotorer, BBS01-modellen ligger på 250 W. Beroende på hur stor batterikapacitet och hur pass bra/dålig laddare du vill ha är det nog gränsfall om du klarar dig på 6000:- totalt med en sådan uppsättning.
Re: Bygga elcykel
Har man motorn i veven kan den väl inte motorbromsa/ladda i nedförsbackar?
Det kan dom kanske inte ändå
Det kan dom kanske inte ändå
Re: Bygga elcykel
Nä, någon regenerering tror jag inte att man kan få med mittmotor...
Jag _tror_ inte man har så stor nytta av det på en elcykel energimässigt.
Men spar på bromsbeläggen gör det definitivt, och det går åt en hel del mer belägg på en elcykel än en vanlig cykel.
Jag _tror_ inte man har så stor nytta av det på en elcykel energimässigt.
Men spar på bromsbeläggen gör det definitivt, och det går åt en hel del mer belägg på en elcykel än en vanlig cykel.
Re: Bygga elcykel
Om man har nytta av det beror på hur det ser ut där man cyklar Jag träffade en Norsk som hade elbil, han sa att räckvidden var samma i Norge och Sverige, även fast det var oerhörd skillnad på hur vägen såg ut(Sverige - Platt, Norge - Uppför eller Nerför)
Om ekipaget väger litegrann så vill man ju gärna ha tillbaka energi man användt uppför när det sen blir nerför.
Om ekipaget väger litegrann så vill man ju gärna ha tillbaka energi man användt uppför när det sen blir nerför.
Re: Bygga elcykel
Det är sant.
På bilar, lastbilar och bussar där man har mycket mer rörelseenergi igång som ska bromsas in ganska ofta om man kör i antingen stadsmiljö eller kurvig väg eller mycket upp- och nedförsbackar så är det stor vinst energimässigt att kunna ta tillvara på energin och slippa bränna bort den med bromsbeläggen.
Nissan har en s.k. e-Pedal-läge man kan aktivera på senaste modellen av Leaf, där man normalt sett inte ska behöva använda bromspedalen alls.
Dock ger ju det här problem med kärvande bromsok, speciellt för oss i norden med vägsaltet.
På bilar, lastbilar och bussar där man har mycket mer rörelseenergi igång som ska bromsas in ganska ofta om man kör i antingen stadsmiljö eller kurvig väg eller mycket upp- och nedförsbackar så är det stor vinst energimässigt att kunna ta tillvara på energin och slippa bränna bort den med bromsbeläggen.
Nissan har en s.k. e-Pedal-läge man kan aktivera på senaste modellen av Leaf, där man normalt sett inte ska behöva använda bromspedalen alls.
Dock ger ju det här problem med kärvande bromsok, speciellt för oss i norden med vägsaltet.
-
- Inlägg: 6076
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Bygga elcykel
Försök göra den laglig, max 250w och pedalsensor tror jag är det viktiga.
Sen skiljer det mycket på upplevelsen gar jag märkt. Testade lite här om dagen och jag föredrog en noname framhjulsdriven mot en bosch vevmotor. Upplevde den liksom piggare och starkare.
Boschen var absolut tystare och så, men noname var inte på något vis högljud eller så.
Sen skiljer det mycket på upplevelsen gar jag märkt. Testade lite här om dagen och jag föredrog en noname framhjulsdriven mot en bosch vevmotor. Upplevde den liksom piggare och starkare.
Boschen var absolut tystare och så, men noname var inte på något vis högljud eller så.