Bygga elcykel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Toya_Joker
Inlägg: 12
Blev medlem: 1 oktober 2013, 18:12:44

Bygga elcykel

Inlägg av Toya_Joker »

Hej forumet!
Ska bygga om en trehjulig cykel till en elcykel. Cykeln har två hjul i fram och ett i bak och hjulen
är 16". Jag har letat länge efter ett bra kit till detta, men är rädd att bli lurad på diverse Kina-sidor. Jag vill att detta ska bli
bra och seriöst, och undrar därför om ni har något tips på vart jag kan köpa detta? Har tänkt att byta ut hela bakhjulet till ett med navmotor. Har en budget på max 6000:- inkl. batteri, hoppas och tror att detta ska räcka med tanke på vad en ny elcykel kostar?? Tänker mig en motor på 250w.. Är väldigt tacksam för er ev input!!
Tack på förhand // Tony
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bygga elcykel

Inlägg av Retroperra »

https://www.rull.se/Elcykelkit_-_Bygg_din_egen_elcykel

Idag skulle jag nog satsa på ett kit med motorn vid veven istället för i navet.
Då kan man utnyttja växlarna i bakdrevet, och det är väldigt användbart.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga elcykel

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om man har en avvikande hjulstorlek, och det har du, då är navkit det bästa du kan få. Det är det förövrigt ändå!.
Med en trehjulig kan du ju placera batterilåda på ett bättre sätt med lägre tyngdpunkt en en tvåhjuling.
Snåla inte på budgeten. Elcykel är ett otroligt bra redskap som fordon .

JA Det var mittmotor jag menade i detta inlägg Vevnavet! Förlåt /DS
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 24 mars 2018, 18:58:12, redigerad totalt 1 gång.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Bygga elcykel

Inlägg av Zkronk »

Mittmotor är väl ändå det bästa man kan få?
Som Retroperra skriver så får man ju bra nytta av cykelns alla växlar jämfört med en vanlig navmotor.
Dessutom hamnar dödvikten på ett bättre ställe än i centrum på hjulet.

Bafang gör bra mittmotorer, BBS01-modellen ligger på 250 W. Beroende på hur stor batterikapacitet och hur pass bra/dålig laddare du vill ha är det nog gränsfall om du klarar dig på 6000:- totalt med en sådan uppsättning.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bygga elcykel

Inlägg av Glattnos »

Har man motorn i veven kan den väl inte motorbromsa/ladda i nedförsbackar?
Det kan dom kanske inte ändå :)
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Bygga elcykel

Inlägg av Zkronk »

Nä, någon regenerering tror jag inte att man kan få med mittmotor...
Jag _tror_ inte man har så stor nytta av det på en elcykel energimässigt.
Men spar på bromsbeläggen gör det definitivt, och det går åt en hel del mer belägg på en elcykel än en vanlig cykel.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bygga elcykel

Inlägg av Glattnos »

Om man har nytta av det beror på hur det ser ut där man cyklar :) Jag träffade en Norsk som hade elbil, han sa att räckvidden var samma i Norge och Sverige, även fast det var oerhörd skillnad på hur vägen såg ut(Sverige - Platt, Norge - Uppför eller Nerför)

Om ekipaget väger litegrann så vill man ju gärna ha tillbaka energi man användt uppför när det sen blir nerför.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Bygga elcykel

Inlägg av Zkronk »

Det är sant.
På bilar, lastbilar och bussar där man har mycket mer rörelseenergi igång som ska bromsas in ganska ofta om man kör i antingen stadsmiljö eller kurvig väg eller mycket upp- och nedförsbackar så är det stor vinst energimässigt att kunna ta tillvara på energin och slippa bränna bort den med bromsbeläggen.

Nissan har en s.k. e-Pedal-läge man kan aktivera på senaste modellen av Leaf, där man normalt sett inte ska behöva använda bromspedalen alls.
Dock ger ju det här problem med kärvande bromsok, speciellt för oss i norden med vägsaltet.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Bygga elcykel

Inlägg av FormerMazda »

Försök göra den laglig, max 250w och pedalsensor tror jag är det viktiga.

Sen skiljer det mycket på upplevelsen gar jag märkt. Testade lite här om dagen och jag föredrog en noname framhjulsdriven mot en bosch vevmotor. Upplevde den liksom piggare och starkare.
Boschen var absolut tystare och så, men noname var inte på något vis högljud eller så.
Skriv svar