Oljud i Siemens servomotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Oljud i Siemens servomotor

Inlägg av stefanden »

Ja som rubriken lyder tänkte jag å höra om någon här har haft med gamla servomotorer å göra, sitter i en mindre modell fräs med ett heidenhain styrsystem, jag har lite problem med att servot på y låter illa när man kör rapid/hög matning känns nästan som det vibrerar lite i maskinen... och stundvis kan jag få larm på (positioneringsfel) undrar om det kan vara något med servot eller om det är något i styrsystemet som inte är helt 100 justerat om nu maskinparameterna har varit borta eller liknande...
Det sitter som jag har förstått kol i både motor och pulsgivaren på motorn, skulle dessa kunna vara boven i dramat?
Det sitter ju även glasskala för positioneringen på axeln, men vill inte riktigt tro att det skall vara fel på den då det bara händer när det verkar bli skakningar/vibrationer i drivningen av axeln...
De andra axlarna funkar jättefint och går mycket mjukt och fint...

Mycket tacksam för någon som kan ha nån ide, är inte speciellt inkörd på såna grejjer ;)

//Stefan

Edit: tråden kanske hamnade i fel forumdel? moderator får gärna flytta det till rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Oljud i Siemens servomotor

Inlägg av H.O »

> Det sitter som jag har förstått kol i både motor och pulsgivaren på motorn, skulle dessa kunna vara boven i dramat?

Du har sannolikt inte någon pulsgivare på motorn utan en tachometer. Tachometern ger servoförstärkaren information om motorns verkliga hastighet i form av en spänning vars polaritet och magnitud är proportionerlig till motorns verkliga riktning och hastighet. Glasskalan ger styrsystemet information om axelns verkliga position.

Om du misstänker motorn/tachon så kan du ju prova att byta plats på X- och Y-motorn (jag gissar att de är av samma typ och storlek). Om felet följer med motorn kan man kanske misstänka kolen i tachon eller motorn.

Om du har ett variabelt spänningsaggregat kan du koppla in det till servoförstärkaren (istället för styrsignalen från styrsystemet) och köra axel i olika hastigheter. Om missljud/vibrationer uppstår då och det tidigare konstaterats att motorn är OK så är problemet i justeringen av servoförstärkaren - villet jag skulle GISSA är det mest sannolika.

Har du nån manual på själva servoförstärkarna? En närbild på dess inställningar på fronten? Finns där någon "ratt" som heter nått i stil med velocity gain?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Oljud i Siemens servomotor

Inlägg av grym »

fel i parametrarna för reglerslingan

du har två reglerslingor

en mellan servo motor tacho
en mellan styrsystem servo skala

man provar sig fram

som ovan, börja att köra motor med batteribox om det är en standard 0- +-10v från systemet till servot

där hör du fel på servo, motor och tacho

om inte är det skala eller parameterar som det troliga
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Oljud i Siemens servomotor

Inlägg av ViktorSigg »

Kan ge min högra arm på att det är någe skit på eller med tachon på servomotorn. PRECIS så min beter sig när jag inte har rengjort tachon på ett tag.
Börjar vid höga hastigheter och kryper ner längre och längre ju skitigare kollektorn blir på tachon.

Man brukar se när man kör en rapid att bordet kryper tillbaka något när den stannar (beroende på vilken hysteres man har på positioneringsfel, är hysteresen tajt så kan maskinen slå ifrån innan den hinner hamna så långt utanför position).

Enklaste sättet att åtgärda är att helt enkelt öppna änden på servomotorn och ta en fin duk som inte luddar, och köra axeln långsamt (100mm/min) åt ena hållet samtidigt som man håller trasan mot kollektorn och polerar upp den när den roterar. Skruva inte isär något annat, svårt att få tillbaka exakt rätt sen.

Prova detta först, enkelt och billigt.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Oljud i Siemens servomotor

Inlägg av stefanden »

Hmm får tacka så mycket för svaren så länge, börjar med att pröva rengöring av kollektorn (bara riva isär halva maskinen i tunnplåt först bara) XD. ska se imorgon om jag kan fixa nån bild på servoförstärkarna, jag vet att det låg nån bok i elskåpet som jag tror hörde till servoförstärkarna. Fan ytterligare lite arbete idag med maskinen när jag plockade av vinkelhuvudet och fick se att verktygslåsningen inte funkade på horisontalspindeln, detta visade sig att kolven till låsningen är pluggad, troligtvis något som har gått i cylindern och det var lättare att plugga än laga... annars får jag nog säga att maskinen verkar och funka hyffsat bra om än gammalt styrsystem :)XD
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Oljud i Siemens servomotor

Inlägg av stefanden »

Nu kan jag rapportera att felet med servon är avlöst tack och lov :pray: började med som ViktorSigg rekomenderade att göra rent kollektorn på tachon dessvärre utan resultat, men då orkade jag inte ligga mellan elskåpet och maskinen så jag plockade dän motorn från maskinen och kollade motorkolen vilka visade sig vara totalt packade av koldamm så efter en grundlig rengörning av motorkolen samt putsning av kollektor med topps så funkar motorn utan några som helst ryck/vibrationer. några små gnissel verkar det finnas kvar från kolen när den roterar åt ett visst håll men inget som är värre än någon av de andra. Verktygslåsningen på horisontalspindeln visade sig att allt i tätningsväg i kolven var helt slut samt en trave med brickfjädrar innuti som var spruckna, men nu är det beställt grejjer till den också å maskinen är ihopsatt för fortsatt körning med vinkelhuvudet medans jag väntar på grejjer :happy:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Oljud i Siemens servomotor

Inlägg av tecno »

Det är en skön känsla att få sådant fixat :tumupp:
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Oljud i Siemens servomotor

Inlägg av stefanden »

Ja verkligen och när det gör sån stor skillnad, kom på att det fanns en FU-punkt på det stora gamla arborrverket jag körde för ett antal år sen som var just kolkontroll och rengöring iom gamla stora as till dc servomotorer så var därför jag tvärkom på att det är kol på motorn också... Sen fick jag ju spänna remmen på samma gång för den var ganska slak. Vad gäller verktygslåsningen så får man väl vara nöjd när det mer eller mindre "bara" är skruvning för att få ordning på den...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Oljud i Siemens servomotor

Inlägg av säter »

Hör gärna av dig till mig för städning.
Det kommer nog att bli helt ny upplevelse för dig. :)
Skriv svar