Beräkna lämplig transistor för små dc-motorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Darn
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

Beräkna lämplig transistor för små dc-motorer?

Inlägg av Darn »

hej, spontanköpte blandpack transistorer istället för att hitta reläerna i mitt hem och nu inser jag att jag har glömt grunderna hur man räknade och läste databladen på npn/pnp transistorer :doh:

planerar styra tre olika objektet med dc motorer (on/off funktion) med följande spec
5,5V upp till 12V
1W upp till 3W
180mA upp till 250mA

detta följde med i packet...
PNP-typer
BC636
BC 556 B
MJE350
BD944F
BF870

NPN-typer
BUF742
BC549
BC546B
D44VH10G

..hjälp
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Beräkna lämplig transistor för små dc-motorer?

Inlägg av psynoise »

Hej,

Du behöver kontrollera tre saker hos en diskret transistor, spänning mellan anslutningarna, effektförlust och strömförstärkning.

Börja gärna med ett kopplingsschema så ser vi hur du tänkt dig.
Darn
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

Re: Beräkna lämplig transistor för små dc-motorer?

Inlägg av Darn »

psynoise skrev:Hej,

Du behöver kontrollera tre saker hos en diskret transistor, spänning mellan anslutningarna, effektförlust och strömförstärkning.

Börja gärna med ett kopplingsschema så ser vi hur du tänkt dig.
basen har 0-5v genom digital output på arduinon.
kollektorn har 9v ( fast nätaggregatets output hade 12v, säg 12v istället)

Bild
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Beräkna lämplig transistor för små dc-motorer?

Inlägg av psynoise »

Ser ut som du kopplat för NPN. Dock hade jag lagt till en basresistor för att begränsa strömmen genom basen. Dock ska resistansen vara så pass liten att den klarar av att bottna transistorn med minsta strömförstärkning (Hfe, angivet i databladet).

Vidare kan jag tänka mig att det behövs en frihjulsdiod över transistorns kollektor och emitter. Denna ska leda om det blir negativ spänning på kollektorn från motorns induktans. Alternativt över motorn borde också fungera bra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Beräkna lämplig transistor för små dc-motorer?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och en diod över motorn som ”gnistsläckare”.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Beräkna lämplig transistor för små dc-motorer?

Inlägg av Marta »

Du behöver dioder (1N400?, inte 1N4148 e.dyl.) mellan kollektor till jord (minus) och kollrktor till plus 9V. Detta för att motorns induktans inte skall "slå sönder" transistorn direkt. Även en konding mellan jord och +9V, eller hellre två. 10 till 100 nF keramisk samt 10 till 100µF elektrolyt t.ex. Gnistrar det för mycket i motorn så sätt något tiotal ohm i serie med kanske 100nF direkt på dess anslutningar.

Transistorn måste klara motorns strömförbrukning, som är avsevärd i det ögonblick den startar. Av de Du fått tag på är ingen lämplig.
De två BC är småsignaltrissor som inte klarar strömmen.
2SD44 är en gammal japansk germaniumtrisa som inte klarar någonting mer än som reservdel.
BUF742 är en trissa för högre spänning och som sådan med usel förstärkning. HFE 15 i det här fallet. Skulle palla lasten, men pallar arduinon drivningen?

Bästa valet skulle nog vara en MOSFET som bottnar vid 5V. T.ex. IRF-någonting. Sätt några hundra ohm i serie med gate. Hanteras med samma aktsamhet för ESD som arduinon.

Du måste givetvis koppla ihop jord för arduino och effektkrets.

Byt 9V 6F22 mot en lämpligare strömkälla, förslagsvis något som tar strömmen från elnätet.

Lycka till med projektet. Med rätt komponenter blir allt mycket lättare. Sådana där satser från Kjell? är aldrig bra.
Darn
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

Re: Beräkna lämplig transistor för små dc-motorer?

Inlägg av Darn »

psynoise skrev:Ser ut som du kopplat för NPN. Dock hade jag lagt till en basresistor för att begränsa strömmen genom basen. Dock ska resistansen vara så pass liten att den klarar av att bottna transistorn med minsta strömförstärkning (Hfe, angivet i databladet).

Vidare kan jag tänka mig att det behövs en frihjulsdiod över transistorns kollektor och emitter. Denna ska leda om det blir negativ spänning på kollektorn från motorns induktans. Alternativt över motorn borde också fungera bra.
tillade en 1kohm på basen men NPN orkade inte driva motorn oavsett, provade byta till en större NPN modell utan resultat. Bytte lasten till en lysdiod och det fungerade ganska bra men svårt att hitta rätt datablad till transistorn i blandpacket...
Invaliden skrev:Transistorn måste klara motorns strömförbrukning, som är avsevärd i det ögonblick den startar. Av de Du fått tag på är ingen lämplig.
De två BC är småsignaltrissor som inte klarar strömmen.
2SD44 är en gammal japansk germaniumtrisa som inte klarar någonting mer än som reservdel.
BUF742 är en trissa för högre spänning och som sådan med usel förstärkning. HFE 15 i det här fallet. Skulle palla lasten, men pallar arduinon drivningen?

Lycka till med projektet. Med rätt komponenter blir allt mycket lättare. Sådana där satser från Kjell? är aldrig bra.
tack för detaljerna! Var länge sedan jag arbetade med elektroniska komponenter och då antar jag att man var bortskämd när dataprogrammet gav förslag på material man kunde beställa för att fungera men nu i efterhand saknar man räknekunskapen. kjell å co hade nått 20% rabatt erbjudande så passade på köpa nått jag saknade för stunden när jag gick förbi där men inser nu att det är ingen vidare att lägga ner mer tid på detta.

Nu ska jag å tjejen på loppis så ska passa på hitta nå reläer så man får grejerna att rulla :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Beräkna lämplig transistor för små dc-motorer?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Småmotorer klara man ju med en enkel trissa typ MJE349 eller, som Invaliden menar, nån FET.
Är man osäker kan ett relä funka bra för att öka drivförmågan.

Ett sådant här fixar det mesta här i världen: Electrokit: 41015808 eller ett sådant här för högre ström Electrokit: 41015223.
Skriv svar