Mosfet, tror jag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dragovoice
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 mars 2018, 18:00:30

Mosfet, tror jag

Inlägg av Dragovoice »

Hej,

Jag har en relativt ny nikko radiostyrd bil som inte kan backa.
Min felsökning gör att jag tror att det är en mosfet krets som är skadad.
Det jag skulle vilja ha forumets hjälp med är att hitta passande utbyteskrets.
Den är märkt:
CP2119
1718
Var kan jag få tag i den?
Som ni kanske redan har räknat ut är jag en glad nybörjare. :D
Mvh
Thomas
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Mosfet, tror jag

Inlägg av breflabb »

Kan du ta en bild på den komponenten och helst kretskortet också
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Mosfet, tror jag

Inlägg av l2t »

Vad jag kunde hitta på nätet så verkar det vara en motordrivkrets, typ H-brygga.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Mosfet, tror jag

Inlägg av l2t »

Hittade lite om en NIKKO.
NIKKO CP2119
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mosfet, tror jag

Inlägg av E Kafeman »

Det där är nog en Kinesisk engångskrets. Tillverkades säkerligen bara under en kort tid för i huvudsak en enda kund (NIKKO). Då är det nära omöjligt att hitta den som reservdel, förutom hos kunden som köpte kretsarna och gjorde kretskortet. Det kan vara möjligt att köpa ett helt kretskort från NIKKO, de är bland de större inom RC-styrning, men oftast är även det svårt. Kolla med RC-butiker som säljer NIKKO.
Snarlik krets med ungefär samma drivförmåga kan vara TB6612. Kretsen är inte kompatibel pinne för pinne och har fler pinnar. Kanske är inte ens logiken exakt lika. Den är dessutom försedd med två motor-drivsteg.
Om logiken inte stämmer kan man behöva ytterligare någon krets. Detta skulle jag tro är lite för mycket att klara om man har begränsade mätmöjligheter och kanske mindre erfarenhet av vilken typ av signaler som man evt behöver anpassa.
Det är nog enklare att ersätta hela kretskortet. Finns inte reservdels-kort så borde det finnas något snarlikt i välsorterad RC-butik då mång RC-bilar hart samma funktioner, gas fram bak och styrning. Typ av RC-styrning och radio-frekvens måste också stämma.

Att bygga något helt nytt och ersätta befintligt kretskort kan vara möjligt även för nybörjare, Motor-kontroll och radio av arduino-typ är billigt och enkelt. Det finns mycket hjälp på nätet, och kan ge en bra start för den som vill lära sej mer om elektronik. Skulle inte förvåna om det mesta du behöver finns som färdig kod och byggbeskrivning. Prova att googla typ "Arduino+RC".

Om jag skulle lagat kretskortet hade det blivit en mindre ombyggnad, om utrymmet medger, och stoppat dit ett extra kretskort med en TB6612. Det hade för mej varit billigaste fixen med minst jobb.
På Ebay finns detta färdiga kretskort. Att använda ett helt kretskort och löda in via lösa sladdar istället för befintlig krets kan göra test och koll av logik enklare. Förutsätter iofs att man även kan mäta så att signalerna verkligen finns på huvudkortet. Har en krets rykt så kan även annat fattas.

Om man är envis med lödpennan så går det lösa även om man är nybörjare men någon form av mätinstrument måste man också ha, det går inte koppla i blindo, det blir för mycket rök då.
Dragovoice
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 mars 2018, 18:00:30

Re: Mosfet, tror jag

Inlägg av Dragovoice »

Hmm...
Att bygga en ny krets från scratch är nog lite för svårt för mig.
Det du skiver om nikko verkar troligt. De har säkert köpt komponenter speciellt till dem och jag tror inte de vill att deras produkter ska repareras.

Om det hjälper i felsökning så är det så är kretsen bifogad.

Tack E Kafeman och övriga för bra förklaringar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Mosfet, tror jag

Inlägg av Janson1 »

Är det U3 som avses? U2 verkar inte vara använd...
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mosfet, tror jag

Inlägg av E Kafeman »

Kollade nu som först på I2t's länk, och där finns ju en möjligt alternativ krets angiven, RZ7889.
Finns att köpa på Ebay.
OBS att det är svårt att löda kretsen med enbart lödpenna då den har en anslutning på undersidan av kretsen, antagligen för bättre kylning.
Dragovoice
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 mars 2018, 18:00:30

Re: Mosfet, tror jag

Inlägg av Dragovoice »

Modellen har bandvagn styrning. U2 och U3 sköter var sin motor som driver höger och vänster band. Felet tror jag är i kretsen U2.
Ser nu att bilden i bilden så är den gula kabeln i luften. Den sitter på sidan där kretsens ben är "parlödda".

RZ7889 verkar rätt underliggande jordpod verkar tufft men skulle vara kul att försöka. Den kan ju inte bli mer paj än paj :D .
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Mosfet, tror jag

Inlägg av breflabb »

Den gula har suttit på den översta benet på IC-en,det ser så ut
Kolla alla dom andra kablar också. Många kan vara slarvigt lödda
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Mosfet, tror jag

Inlägg av l2t »

Dragovoice: Är det du själv som har lödat bort röd o gul kabel? antar det.
Dragovoice
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 mars 2018, 18:00:30

Re: Mosfet, tror jag

Inlägg av Dragovoice »

Japp!
Bytte dem för att felsöka. De är tillbaka nu.
:)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Mosfet, tror jag

Inlägg av GeekJoan »

Bara av att kolla på utformningen av kretskortet så ser det snarlikt ut med Kyosho mini-z bilarna. Där brukade vi byta ut just de där kretsarna, till och med stapla flera på varandra för att få ut mer kraft till motorn. Staplade dom gjorde vi för att sänka motståndet har jag för mig. Då bytte vi ut dom där till dessa: https://www.infineon.com/dgdl/irf7389pb ... f9f3441b90

Bild
Skriv svar