Signalhorn 6V AC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mav
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 mars 2016, 12:32:26

Signalhorn 6V AC?

Inlägg av mav »

Hej. Jag har ett antal gamla signalhorn från mopeder från 50-, 60-talet. Dessa matas med magnetsvänghjul och tutan jobbar med en magnetspole och ett membran. Tutorna skall vara 6V AC. Dom behöver väl då 6V AC. Är det någon som har en ide hur jag kan testa om dessa fungerar, finns det transformatorer eller har någon en bra ide hur jag bäst skulle gå till väga.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Signalhorn 6V AC?

Inlägg av limpan4all »

Återkoppla ett relä så att reläkontakten bryter matningen till reläet. Då får du ut en pulserande spänning. Den kan du sedan driva ditt signalhorn med.
mav
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 mars 2016, 12:32:26

Re: Signalhorn 6V AC?

Inlägg av mav »

Hej har du något förslag på relä och var man kan köpa ett sådant.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Signalhorn 6V AC?

Inlägg av Bjaellerud »

Om du lägger på likspänning så smäller det bara, prova åt vardera polariseringen.
1,5 V - 3V batteri räcker säkert för att höra att det smäller och därmed vet du att de funkar.
Låter det dessutom lika i alla så är de säkert ok.
Att bara kontrollera om spolen är hel räcker en ohm-meter. Säkert inte många Ohm, kanske 1 - 5 Ohm.
Att "skrapa" lite med batterispänningen kan nog ge någon form av ljud, eller oljud, som indikerar att de funkar.

Roy
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Signalhorn 6V AC?

Inlägg av Teknikern »

Man KAN också göra som en kompis gjorde i ungdomen, testa med nätspänningen direkt. Först tutade det av bara h*lvete, sen small det :oops: och då gick proppen i källaren. :kortis: Hans far var INTE glad kan jag milt säga. :doubt:

Om han lärde sig nåt,,,,,,,,nähä inte ett dugg. :D
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Signalhorn 6V AC?

Inlägg av Biker »

Man kan också koppla dom till sin förstärkare hemma o spela en trudelutt
Skriv svar