Hjälp med felsökning Velleman HQ P23023

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Hjälp med felsökning Velleman HQ P23023

Inlägg av Gryningsräd »

Har fått ärva ett spänningsaggregat (Velleman HQ23023) från jobbet där en av kanalerna (Master) endast går att reglera mellan 32- 39V
Lite jobbigt eftersom den endast skall reglera mellan 0 - 30 V :roll:

Kopplingsschemat finns i manualen:
schemaB.jpg
Har konstaterat följande:
- 7812 (V3) ger 12V som sig bör, men blir oerhört varm rätt snabbt (kortis någonstans).
- Spänningen (mot GND på 7812) efter R1 (precis efter spänningsregulatorn V3) är: -0,93 V
- Resistorn R16 ser lite "svedd" ut, men fungerar. Satte dit ett likadant motstånd, men med lite sämre effekt : det började att ryka något när jag satte på aggregatet. Någonting drar mycket ström... ligger ca 29V över resistorn
- Likriktarbryggan V7-V10 fungerar som den skall (bra att ha två kanaler med två identiska kort som gör att man kan jämföra)
- Bägge reläna K1, K2 är dragna, styrs av N4:A / C men jag antar att dom skall göra det eftersom det är spänningsregleringen som har fått fnatt och vill dra på
- Lysdioderna V15 + V16 lyser, vilket dom ej skall göra samtidigt (ena markerar strömbegränsnings-"mode", den andra spänningsbegränsnings-"mode") vilket innebär att bägge OP-förstärkarna N1 & N2 är påverkade. Detta indikerar att man
- Samtliga OP-förstärkare är spänningsmatade korrekt.
- Skall man köra Master+Slave-kanalerna parallellt så följer Slave fint med Master (fast fortfarande med för hög spänning). Indikerar att det är något med styrkretsen

Frågan är nu hur jag skall gå vidare?
Kan man misstänka att V5 (TL431) har klappat ihop och som gör att denna kortsluter 12V-styr-spänningen? Löda loss och testa den? Kan det vara några kondensatorer som är kassa som ställer till det? Eller finns det några andra idéer om hur man praktiskt skall fortsätta... har inte felsökt elektronik speciellt mycket (dvs nästan inte alls :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp med felsökning Velleman HQ P23023

Inlägg av mrfrenzy »

Här finns ett exempel hur man kan mäta sig fram till var på kortet kortslutningen kan vara:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp med felsökning Velleman HQ P23023

Inlägg av breflabb »

Om 7812 går så varm då skulle jag koncentrera mig i första hand titta på hur det
står till efter räleerna K1;K2. V5(tl431) är också en gammal trokänare som nästan
aldrig går sönder.Sen skall man kolla 2N3055 trisserna så inte är kortis på någon av dom.
PÅ sådana här konstruktioner kan man koppla loss vissa delar av kretsen utan att
det blir någon katastrof
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

[löst] Re: Hjälp med felsökning Velleman HQ P23023

Inlägg av Gryningsräd »

Efter mycket letande och testande av i stort sätt alla komponenter så har jag äntligen hittat felet: en av 2N3055-transistorerna uppförde sig konstigt. Jag hade tidigare i felsökningen kontrollmätt dom med diod-funktionen på multimetern (där var den helt ok), men när jag hittade ett annat sätt att testa (tack Youtube!) så upptäckte jag att en uppförde sig lite konstigt.

Slår väl in öppna dörrar här, men kanske någon har samma problem som jag, så jag tänker beskriva tillvägagångssättet ändå.

Använd ett vanligt universalinstrument för resistansmätning, koppla minus (common) på emittern och plus på kollektorn. Instrumentet skall nu visa oändligt motstånd. Kortslut nu kollektorn och basen, jag fick då ett värde på ca 2,5MOhm. Dock, på den kassa transistorn så började resistansen på ca 1,5 MOhm och kröp sakta upp mot 2,5MOhm - den friska visade 2,5MOhm med en gång.

Lärorikt projekt, många erfarenheter - och ett labbaggregat - rikare... :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp med felsökning Velleman HQ P23023

Inlägg av breflabb »

Om det lecker mellan C-E så får du samma resultat om du bara vänder på kablarna
utan att kortsluta något.Högohmit leck är ganska ovanligt o det enda sättet att komma
fram till det är just att använda ohmmätning istället för diod.Detta är inget nytt,har praktiserats
i alla tider innan diod funktionen kom till
Skriv svar