Analys av kort till RC-helikopter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Analys av kort till RC-helikopter

Inlägg av KLset »

Stort tack Icecap. För att få I_FSM överstökat; 1N5400 klarar alltså av exempelvis drygt 100 A under 10 cykler en gång? Eller i någon annan kombination som grafen nedan visar (från databladet). Efter en sådan "surge current" fungerar den normalt, men om det händer igen så är det kört?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Analys av kort till RC-helikopter

Inlägg av Icecap »

Ungefär så är det. Detta avser såklart normalfall men en viss spridning finns ju mellan de enstaka dioder så enskilde klarar mer och enskilde mindre.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Analys av kort till RC-helikopter

Inlägg av KLset »

Nu har jag mätt strömmen genom motorn som driver huvudrotorn. Den ligger runt 1,5 A vid normal användning och jag har inte sett den gå över 2 A. Lite överraskande för mig blir det en rejäl topp när man startar den - allt från 5 A till 25 A beroende på hur aggressiv man är med spaken.

En diod med "Average Rectifier Forward Current" (benämnt I_O eller I_F i de datablad jag läst) på 3 A borde räcka gott och väl.

Det verkar finnas en uppsjö av dioder i SMA- och SMB-paket som uppfyller kraven. Men jag blir lite fundersam... Dioden som just nu sitter över motorn är av typen som syns på bilden nedan och mäter 8-9 mm i längd och 5 mm diameter. Det är ganska mycket större än SMA eller SMB. Har jag missat något när jag föreslår en "liten" diod? Det kan tilläggas att den diod som sitter över motorn som driver stjärtrotorn är i SMB-paket, så de måste haft någon anledning till att inte köra med något liknande till den stora motorn. Kan det vara så att den hålmonterade dioden som sitter i var det billigare alternativet, eller finns det någon annan anledning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar