Frusen vattenledning beroende på mysko fel i värmekabel,LÖST

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Frusen vattenledning beroende på mysko fel i värmekabel,LÖST

Inlägg av kilimanjaro »

Vattnet i fritidshuset saknades förra helgen och anledningen visade sig vara att slangen från djuphålspumpen in till huset frusit. Det är eg inte förvånande för det är bara stenmark och djupet är bara dryga metern. Dessutom har det varit mycket kallt här några veckor. Alltså knappast frostfritt djup för slangen. Det som är underligt är att värmekabeln som fanns inne i plastslangen lagt av och detta därmed bäddade för ispropp strax under golvet in till vattenrummet.

Det var en värmekabel av traditionell typ dvs två parallella ledare inbakade i en moståndsmassa som bildar en självreglerande enhet. Normalt ca 10 W per meter. När jag kollar läser jag upp mot 10 kohm för kabeln som är ca 10 m och ingen mätbar ström alltså noll värme. Helt korrekt anslutning inga synliga skador och isproppen fanns precis i början på slangen och alltså precis i början på värmekabeln. Ska dissikera bit för bit och se om det möjligen kan vara ett avbrott på nån av ledarna precis i början av kabeln för det är det enda rimliga för mig isf ett materialfel.

Nu har jag tinat upp slangen med hjälp av en ånggenerator byggd av en tapetborttgare samt en vek smidig slang som jag matade ner i slangen, funkade kung. En ny fungerande värmekabel är monterad så nu duschar vi igen.

Fråga: någon här som råkat ut för att en värmekabel pajat på detta vis?

Med vänlig hälsning, // Karl B.
Senast redigerad av kilimanjaro 20 mars 2018, 21:51:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Frusen vattenledning beroende på mysko fel i värmekabel

Inlägg av prototypen »

Jo, bodde på ett ställe och min klåfingrighet kunde ju inte låta bli att känna på kabeln och den var ju kall.
Kabeln byttes bara.

Protte
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Frusen vattenledning beroende på mysko fel i värmekabel

Inlägg av kilimanjaro »

Se där vattnet är tinat tinat, ny kabel på plats och nyfiken stillad.
Efter att ha dissikerat värmekabeln som inte värmde gissade jag att på att något hänt med de två ledarna som är inbakade i halvledarmassan, kanske ett dolt avbrott och därav den orimligt stora resistansen och den därav i det närmaste obefintliga strömmen, 4 mA. Funderade länge och väl tillsammans med klyftig (på elektronik) kompis utan att hitta vettig och logisk förklaring. I stort sett samma resistans i 1 dm, 1m eller hela kabeln på 10 meter.

Det fanns dock stämplat artikelnummer och tillverkare på kabeln så jag kontaktade den firman och fick förklaringen.
Det är en kabel från en batch gjord för 7-8 år sedan av en extern leverantör och som levererat kabel med felaktig blandning av halvledarmassan vilket får till följd att ledarna tappar kontakten med själva massan efter en tid i bruk. WOW där satt den, nu kan jag sova igen :) :)

Oroande dock att jag har två kablar till i bruk från samma batch men firman ersätter dessa med en ny kabel utan vidare snack trots att åren gått.
Suveränt bra jobbat av leverantören som hamnar högt på min favoritlista. Stort tack.

Med vänlig hälsning, Karl B:
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Frusen vattenledning beroende på mysko fel i värmekabel

Inlägg av nifelheim »

hade exakt det felet på en "Defrost Water"
https://www.nexans.se/eservice/Sweden-s ... WATER.html
är det samma?
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Frusen vattenledning beroende på mysko fel i värmekabel

Inlägg av kilimanjaro »

Nej så här ser den inte ut den kabel som strulat för mig. Tror dock att kabeltillverkaren säkert gjort liknande kabel (funktionellt sett) men under olika namn. Självreglerande motståndsmassa mellan två ledare kan nog inte varieras så mycket.
Gäller att ha koll på om och när den ballar ur, för med tiden kommer alla att sakta gå ner i effekt enligt leverantören men normalt är det spann över 10talet år.

Med vänlig hälsning, Karl B.
Skriv svar